• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Få full koll på vitaminerna

    Känner du dig vårtrött och hängig? Det kan vara vitaminbrist. Nu är det extra viktigt att få i sig allt från A till E.

    Få full koll på vitaminerna

    Det är lätt att tro att all vårtrötthet beror på vitaminbrist, men den kopplingen är nog mest en kvarleva från en tid när vi riskerade skörbjugg av C-vitaminbrist. Så allvarliga problem behöver vi inte riskera i dag, med vår tillgång på frukt och grönt året om.
    Men det finns vitaminer och mineraler vi har svårt att få i oss tillräckligt av. En del vitaminbrist gör att vi blir trötta, som bristen på järn och B-vitaminerna folsyra och B 12 – men den risken är lika stor året om. För det mesta beror B-vitaminbrist på att vi har nedsatt förmåga att ta upp det ur maten.
    – Förmågan kan avta med åren, berättar Icakurirens dietist Viveca Annell.

    Ännu vanligare är D-vitaminbrist, speciellt bland äldre kvinnor och mörkhyade som har svårt att bilda D-vitamin av vår sparsamma sol. Men långt många fler löper risken. Så här nära Nordpolen får vi för lite ljus och så många som hälften av alla svenskar kan lida brist.
    D-vitaminbrist är vanligare på vinterhalvåret, men den behöver inte alls yttra sig som trötthet. På senare år har man kunnat koppla många hälsoproblem som beror på dåligt immunförsvar till just D-vitaminbrist, bland annat influensa och andra infektioner. Långvarig brist kan också öka risken för bland annat benskörhet, ledgångsreumatism och multipel skleros.
    Det är svårt att kompensera vår solbrist med att äta mer nyttig mat, eftersom det inte finns så många råvaror med högt D-vitamininnehåll. Fet fisk innehåller de största mängderna.
    – Äter man aldrig fet fisk kan man behöva ett D-vitamintillskott från oktober till mars, speciellt kvinnor 60+, säger Viveca Annell.
    – Men utan läkarordination är det bästa valet en multivitamintablett. Det är ett säkert sätt att tillgodose behovet av de viktigaste vitaminerna och mineralerna.

    Vad man däremot inte ska göra är att shoppa runt efter vitaminer, köpa lite kosttillskott här och lite där och blanda. För mycket vitaminer och mineraler kan vara skadligt, till exempel vitamin A kan i höga doser orsaka benskörhet.
    Nyttig mat kan vi aldrig överdosera och om vi äter varierat med mycket fullkorn, frukt och grönt löper vi mindre risk att få vitaminbrist. Man ska också komma ihåg att ett piller visserligen kan ge dagsbehovet av vitaminer och mineraler, men inte alla de tusentals antioxidanter som olika frukter och grönsaker innehåller.

    Så här års kan det vara en extra utmaning att välja rätt i livsmedelsaffären.
    – Det är så mycket lättare att äta nyttigt under sommarmånaderna när vi frossar i jordgubbar och färska grönsaker, säger Viveca Annell.
    – Nu kan vi behöva tänka ett steg till när vi står vid frukt- och grönt-disken och inte bara greppa efter tomat, gurka och isbergssallad. Försök att variera med till exempel vitkål, broccoli och rotfrukter.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!