• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Spikmattan - piggar som gör dig pigg

    Kan man verkligen bli pigg av piggar på en matta? Icakurirens testreporter har provat senaste flugan spikmattan.

    Skönt dpsig och avslappnad. Här ligger Icakurirens reporter och stressar av. Foto: Theresia Khölin

    Den svenska spikmattan från Cura Somp (enfärgad) har 600 piggar och kostar 695 kr. Shaktimattan med sina 6 210 piggar kostar 680 kr.

    Efter tjugo minuter på spikmattan är Icakurirens reporter Anne Meisner alldeles prickig på ryggen. Foto: Theresia Khölin

    Det tycks finnas en fakir i var och varannan svensk. På bara ett år har spikmattan blivit en försäljningssuccé och i dag ligger det en spikmatta i hundratusentals sängar över hela landet. Den moderna spikmattan av plast har lite gemensamt med fakirernas mattor av trä och metall. Och till skillnad mot fakirerna, som använder sina mattor för att genom lidande nå perfektion av kropp och sinne, vill svenska spikmatteanvändare i stället lära sig att stressa av.

    Dessutom ska mattorna få oss att sova bättre, få smärtlindring och lösa upp stelhet i rygg och nacke.
     

    När jag först lägger mig ner på mattan bränner det till rejält när de vassa piggarna trycks in i ryggen. Och ja, det gör riktigt ont, trots att jag har ett linne på mig. Ska detta vara skönt, tänker jag, men bestämmer mig för att härda ut, som den testreporter jag.

    Men redan efter några minuter händer något. Den brännande känslan i ryggen avtar och ryggen blir behagligt varm. Kroppen slappnar av och snart börjar jag känna mig dåsig. Tankarna far iväg. Efter en stund dåsar jag bort, nästan somnar.

    Tjugo minuter senare tittar jag yrvaket på klockan för första gången – var tog tiden vägen? Första gångerna på mattan ska man inte ligga längre än 15– 20 minuter, därför reser jag mig motvilligt upp. Piggarna släpper taget om ryggen och lämnar tydliga spår efter sig på huden.
     

    Hur det känns?

    Jo, jag känner mig lugn och avslappnad – och faktiskt lite piggare!


    Humbug?

    Tror inte det. För det som händer när spikarna trycker in i ryggen är att produktionen av endorfiner som lindrar smärta sätts igång. Efter ett tag börjar kroppen öka produktionen sitt eget må bra-hormon, oxytocin, som gör att vi slappnar av och går ner i varv. Det är samma hormon som slås på när vi kramas eller får massage. Vi blir glada, snälla och känner ett inre lugn. Samtidigt som blodcirkulationen ökar.
     

    Hjälper kroppen att läka

    – En kvart om dagen på spikmattan är ett enkelt sätt att få musklerna att slappna av och att varva ner, säger sjukgymnast Monica Remback.

    Hon brukar rekommendera de patienter som har mycket spända muskler i ryggen, nacken och axlar att skaffa en spikmatta. Hennes patieneter ofta mycket stressade personer, kanske på väg att bli utbrända.

    – Jag har jag märkt att många blir av med sina besvär tidigare än vad de annars skulle ha blivit, genom att deras muskler får möjlighet att slappna av en stund varje dag, säger Monica Remback.

    Det finns ingen forskning när det gäller spikmattor, endast en tio år gammal studie av Tanya Zilberter, rysk forskare och läkare vid The Community Holistic Health Center i North Carolina. Studien, som bygger på 200 enkätsvar, visade att många tyckte att de sov bättre och upplevde mindre stress och smärta efter att ha använt spikmatta regelbundet.

    Monica Remback har också sett att mattan kan ge smärtlindring.

    – När man ligger på spikmattan ökar blodcirkulationen, det gör att nerverna får mer syre och man får en tillfällig smärtlindring . Den som använder mattan regelbundet, stimulerar genom ökad blodcirkulation, kroppens egen läkning.


    Mår alla bra av att använda spikmattan?

    – Nej, min erfarenhet är att personer med slapp muskulatur som behöver spännas, inte blir hjälpta av mattan. Därför är det viktigt att man provar sig fram i början. Man ska inte heller överdosera, ligga för länge eller somna på mattan, då kan det bli alltför kraftfull avspänning, 20– 30 minuter åt gången räcker, säger Monica Remback


    Så fungerar spikmattan

    1. Lägg den på en säng, massagebrits eller på golvet.
    2. Reglera trycket genom att ta på dig ett linne eller lägga ett tyg eller handduk på mattan.
    3. Ligg med lätt böjda ben.
    4. Börja med 10– 15 minuter första veckan och öka sedan successivt med fem minuter per vecka.
       

    Sägs lindra

    • Stress
    • Sömnsvårigheter
    • Ryggskott
    • Träningsvärk och stelhet
    • Spänningar i nacke, axlar och rygg
    • Ischias
    • Dålig matsmältning
    • Huvudvärk och migrän

     

    Se upp, använd inte matta om du

    ...äter blodförtunningsmedel

    ...har känslig hud (men plastpiggarna kan inte göra hål på ryggen)

    ...ryggeksem eller

    ...hudskador på ryggen
     

    Flera olika sorter

    Den Svenska spikmattan var först, sen kom Shantimattan och i dag finns det åtminstone fem olika spikmattor på den svenska marknaden, förutom specialmattor för fötterna och nacken. Mattorna skiljer sig åt i utseende och design, men också när det gäller antalet piggar, från 600 (Svenska spikmattan) till närmare 15 000 (Yantramattan), samt längden på spikarna. De flesta mattor kostar mellan 600 och 700 kronor, men eftersom det blivit konkurrens mellan tillverkarna finns det nu även betydligt billigare mattor.
     

    www.shaktimattan.se

    www.spikmattan.com

    www.yantramattan.se

    http://spikmattan.nu/rysk-spikmatta.html

    www.endorf.se

     

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!