• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Hemodlade grönsaker står högt i kurs

    En längtan tillbaka till våra rötter får allt fler att odla egna grönsaker och kryddor. Trenden märks framför allt bland unga storstadsbor. Även bland männen ökar intresset.

    Hemodlade grönsaker står högt i kurs

    Trenden att odla egna grönsaker växer så det knakar. Detta märks särskilt i våra större städer, där framför allt yngre människor med liten odlingsyta på en balkong eller terrass leder denna utveckling framåt.
    – Det har att göra med den allmänna hälsotrenden, tror Johan Orre, som är hortonom och chef för Plantagens butik i Frescati, Stockholm. Folk vill ha koll på vad de äter och gärna följa det hela från ax till limpa.

    Lite fusk är okej

    Att kunna plocka sitt egenodlade äpple är en härlig känsla. Och just fruktträd är extra hett i år, liksom bärbuskar.
    – Jag tror att det kommer som en motkraft till dagens snabba samhälle. Här får växandet ta sin lilla tid och man ser det hela som en investering. Lite som det kinesiska ordspråket "Den som planterat ett träd har inte levat förgäves".
    Han noterar att det finns ett stort kunskapsbehov hos dagens kunder, många har inte fått med sig odlingen med modersmjölken så att säga. Och även om man tycker att det är härligt att grödorna får mogna i sin gilla lunk, så finns det också en tendens att "fuska" lite på vägen.
    – Man köper gärna en färdig planta med örter och låter den växa vidare hemma. Det finns också ett sug efter tomatplantor som har färdiga frukter redan vid köptillfället, konstaterar Johan Orre.
    Just tomater är fortfarande storsäljaren bland grönsaker, och efterfrågan ökar på gula, svarta och gröna sorter. Men även snabbväxande grödor som sallad och lök ökar.

    Macho-män köper mer

    Chili är också hett i vår, konstaterar Lena Ljungquist, ägare och vd för webbutiken Wexthuset. Och när det gäller det ätbara så ser hon en stark frammarsch av männen.
    – Mer än hälften av våra kunder är nu män – och de satsar framför allt på det ätbara. De odlar exempelvis kryddor året om hemma i köket. Dessutom lägger män mer pengar på sitt odlarintresse, de är lite mer "macho" och satsar gärna på avancerad utrustning, enligt Lena Ljungquist. Exempelvis har det så här års varit ett stort intresse för växtbelysning hos manliga kunder.
    Även Johan Orre noterar ett par skillnader mellan könen:
    – Kvinnor är generellt mer intresserade av det estetiska, som blommor och färgval. Och en färg som brukar ratas av kvinnor – förutom till påsk och under skördetiden – är gult. Medan männen gärna vill ha gula blommor hela säsongen.

    Hett med starka färger

    De senaste säsongerna har det annars varit ganska nedtonade färgfavoriter på sommarblommorna; vitt samt pasteller som rosa och blått. Men vill du vara lite kaxig i vår ska du satsa mer färgstarkt, tipsar Johan Orre.
    – Lila, orange, rött och så lite silver på det är färgtrender som kommer nu, liksom riktigt karamelliga blandningar.

     

    För ätbara nyheter i fröhyllan, se >>

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!