• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Helena Rönnberg: "Undermåliga produkter ska vi klaga på"

    Icakurirens chefredaktör framhåller hur viktigt det är att reagera när något inte håller måttet. Det är lite jobbigt att vara krävande konsument, men om vi inte är det så kommer skräp att fortsätta säljas.

    På bilden såg hörnsoffan inbjudande och rymlig ut. Vi mätte, jämförde med vår nuvarande soffa, måttade i hörnet där vi tänkte placera den. Jo, det verkade vara bra storlek på den, trots att den var otroligt billig. Det blir nog toppen, tänkte jag. Tills vi hämtade ut den. Okej, det var säkert korrekta uppgifter i katalogen, men det var något helt annat att se soffan i verkligheten. Den såg ut som en leksaksmöbel, som en lillasyster till en vuxen, riktig soffa.

    När man satte sig i den sjönk man ner ordentlig, så pass att jag trots att jag då inte var ens fyllda trettio knappt kunde resa mig ur den. Än mindre kom jag upp utan att ta sats och låta, så som farmor och farfar lät, stön och stånk. Och som jag själv lagt mig till med numera, som om jag åstadkommit något bara genom att ställa mig upp från sittande.

    Det låga priset fick sin förklaring. Varför returnerade vi inte helt enkelt soffan? Vi orkade väl inte. Man skulle emballera den igen och ta sig med lånad bil till fraktställe. 

    Våra kompisar som kom på besök skrattade åt den, med rätta, och det gjorde vi med. Det var verkligen en skrattretande möbel, och ett av mitt livs sämsta köp.

    Jag lärde mig i alla fall ett par saker. När något verkar för billigt för att vara sant, så finns det ofta en förklaring. Man får helt enkelt ofta vad man betalar för. Dessutom insåg jag att även ett lågt pris är för högt när det är för en produkt man inte blir nöjd med.

    Som kavajen i min garderob, som har hängt där alla dagar utom en, eller den där klänningen jag köpte när jag så gärna ville passa i den romantiska looken (det gör jag inte, jag går som en cowboy och skrattar högt som en fiskmås).

    När det man köpt inte motsvarar ens förväntningar ska man helt enkelt lämna tillbaka det. På samma vis bör man reagera när något inte håller måttet. Det är lite jobbigt att vara krävande konsument, men om vi inte är det så kommer skräp att fortsätta säljas. Här bjuder vi på några exempel på när det lönat sig att reklamera.

    Heja alla konsumenter som hjälps åt – undermåliga produkter ska vi klaga på, kvalitet ska löna sig!

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!