• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Överläkaren Bodil Eckert: ”Du ska inte bli kortare med åren”

    Varannan kvinna och var fjärde man drabbas någon gång av benbrott till följd av benskörhet, osteoporos. Ett tecken på sjukdomen kan vara längden. Det är inte naturligt att bli mer än 3 cm kortare för den som är 50–70 år.

    Överläkaren Bodil Eckert: ”Du ska inte bli kortare med åren”

    Bodil Eckert är överläkare på endokrinkliniken vid Skånes Universitetssjukhus i Lund. Hon förklarar att benskörhet är en tyst sjukdom som ibland inte upptäcks förrän frakturen är ett faktum.

    – Man känner inte av att skelettet blir skörare och tunnare. Det ger inga symtom förr­än man bryter sig. Det går att jämföra med högt blodtryck, ett allvarligt tillstånd som man kan ha under lång tid utan att märka det.

    Fel att skuldbelägga

    Osteoporos innebär att skelettet blir skört och att du kan bryta dig av ett mycket litet trauma. Många kvinnor känner skuld och skäms när de drabbas av benskörhet – har man tränat för lite genom åren, eller inte fått i sig tillräckligt med kalcium? Men Bodil Eckert tycker att det är helt fel att lägga skulden på sig själv.
    – Detta är inte självförvållat, det handlar om långsamma processer som beror på många olika saker.

    Vanligt i klimakteriet

    Vad som orsakar benskörhet är komplext, men vanligast är att det bryter ut i klimakteriet, vilket beror på minsk­ad mängd av könshormonet ­östrogen.

    Men det finns flera andra faktorer som påverkar. Till exempel ärftlighet, rökning, alkoholmissbruk, brist på D-vitamin eller kortisonanvändning under längre tid.

    – Om du inte har fått någon fraktur, men har benskörhet i släkten, är det bra att konsultera läkaren på vårdcentralen för en bedömning om det är läge att göra en bentäthetsmätning när du kommit i klimakteriet, säger Bodil Eckert.

    Något att också hålla koll på är kroppslängden. Det är inte normalt att bli mycket kortare.

    – Vi blir lite kortare med åren, mellan kotorna finns diskar och elasticiteten i dessa blir sämre med högre ålder och vi tenderar dessutom att bli lite kutryggiga med åren. Men man brukar säga att om man har minskat i längd mer än tre centimeter före 70 års ålder eller mer än fem centimeter efter 70, då ska man kolla upp det, uppmanar Bodil.

    Kräv att bli utredd

    Hon menar att det är viktigt att vårdcentralerna lyssnar på patienterna och gör en utredning där det finns misstanke.

    – Om man är orolig och har flera riskfaktorer, som ärftlighet, ska man gå till vårdcentralen och be att få bli utredd för benskörhet.

    För den som redan har haft en fraktur är det än viktigare att få rätt hjälp. Risken för att få ytterligare ett benbrott är nämligen kraftigt förhöjd de närmaste åren efter den första frakturen.
    – Om du har brutit dig ska du kräva att bli utredd för osteoporos, det finns numera så kallade frakturkedjor som ska fånga upp dem som bryter sig. Kräv att någon tar frågan på allvar, säger Bodil Eckert.

    Läkemedel minskar risk

    För den som har diagnostiserats med osteoporos finns bra benstärkande läkemedel att få. Genom att ta medicin antingen via tabletter eller intravenöst går det att minska risken för nya frakturer med upp till 50 procent.

    – Tyvärr är det många patienter som inte fullföljer sin behandling. Så är det ofta med förebyggande läkemedel. Men du har stor nytta av att ta medicinen, du minskar risken för att drabbas av höftfraktur senare i livet, vilket annars kan ge stort lidande, säger ­Bodil.

    Förebygg med träning

    Förutom läkemedel finns det annat du kan göra för att minska risken.

    – Att belasta skelettet är bra, då stimuleras nybildningen av ben.

    Promenera eller gå på gympa, lite hopp kan vara extra bra om man inte har problem med knäna, tipsar Bodil.

    Dessutom tycker hon att balansen ska tränas.

    – Genom att ha en bra balans undviker du fall. Gör det till en vardagsrutin; stå på ett ben och borsta tänderna eller försök att inte sätta dig ner när du tar på byxorna.


    Bodil Eckerts tips för att minska risken för benskörhet:

    - Motion och träning förbättrar skelettet, muskelstyrkan, koordinationsförmågan och balansen. När du tränar upp balansen minskar också risken för fall, som kan leda till benbrott.
    -  Rökning har visat sig vara en riskfaktor, så undvik det.
    - Se upp med kortison som hämmar nybildande av ben. Om du är över 45 och behandlas med kortison i mer än tre månader bör de allra flesta ha benstärkande läkemedel.
    - Om du är över 75 rekommenderar Livsmedelsverket tillägg av D-vitamin.

     

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!