Elbilsboom – ladda för gröna mil

Sugen på elbil? Du är inte ensam, i år beräknas det finnas drygt 30 000 elbilar i Sverige.

Intresset för elbilar ökar rekordartat. På fem år har antalet ökat från 1 000 elbilar år 2013 till nära 17 000 förra året, och i år beräknas det finnas drygt 31 000 elbilar i Sverige.

Den stora fördelen är förstås att elbilen inte smutsar ner som en nytillverkad bil gör under lång tid, upp till 25 år.

Elbilen är dessutom mer bekväm eftersom den är tyst och har mjukare körning, enligt Erik Söderholm, redaktör på elbilssajten recharge.se. En annan fördel är att den är fulladdad varje morgon.

En del som funderar på elbil är oroliga för hur långt man kan köra på en laddning.

Men begreppet ”räckvidds-ångest” drabbar sällan elbilsägare utan endast dem som ännu inte har bytt till elbil, menar Erik Söderholm.

– Många bilförare som har kvar sin gamla bensin- eller dieselbil tror att de måste kunna köra 60 mil utan att tanka. De glömmer att en elbil faktiskt är fulltankad varje morgon om man laddar hemma.

av: Kersti Byström, Tibor Blomhäll

foto: Peter Gunnars

 

Elbilsboom - ladda för gröna mil
Erik Söderholm, redaktör på elbilssajten recharge.se

Nya elbilar klarar upp till 40 mil på en laddning. Vintertid, när det är runt 10 minus, klarar de mellan 25 och 30 mil på en laddning.

Erik Söderholm rekommenderar den som står i valet och kvalet mellan el och bensin/diesel att fundera över hur bil­en används till vardags, inte hur den används någon enstaka gång om året.

– De flesta kör inte mer än fem mil till jobbet och fem mil tillbaka.

Att elbil endast skulle pas­sa storstadsbor tycker Erik Söder­holm är en myt.

– Elbilar är perfekt på mind­re orter och på landet. Många bensinstationer har slagit igen men elen finns alltid kvar. Dessutom ingår vägassistans för de flesta elbilar. Det innebär att du aldrig blir stående utan hjälp.

 

 

Olika typer av batteribilar – Guide

  • Elbil (BEV)

Drivs med elmotor och lagrar energin i ett batteri. Kallas ibland BEV (battery electric vehicle).

Exempel Nissan Leaf, Tesla Model S.

 

  • Laddhybrid (PHEV)

Ett mellanting mellan elbil och vanlig bil. Har förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer. Går att köra en viss sträcka på ren eldrift. När strömmen tar slut går bilen över till förbränningsmotorn. Kallas ibland plug inhybrid eller PHEV (plugin hybrid electric vehicle).

Exempel Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE.

 

  • Hybridbil (HEV)

Har förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer och kommer oftast bara några hundra meter på ren eldrift, sedan hoppar förbränningsmotorn igen. Kallas ibland HEV (hybrid electric vehicle).

Underkategorier Mildhybrid eller lätthybrid (kan oftast inte köras på eldrift).

Exempel Toyota Prius.

 

  • Bränslecellsbilar (FCEV)

I princip en elbil men tankas med vätgas som (tillsammans med syre) omvandlas till elektricitet med hjälp av en bränslecell. Kallas ibland FCEV (fuel cell hybrid vehicle). 

Exempel Toyota Mirai.

Elbilsboom - ladda för gröna mil
Att ladda vid en snabbladdstation tar upp till två timmar. Det finns drygt 3 000 stationer i Sverige med totalt 13 000 laddstolpar.
Foto: Peter Gunnars

Ladda elbilen

Ladda på stan

Sajten uppladdning.nu har laddkarta över Sveriges drygt 3 000 laddstationer med totalt 13 000 laddstolpar.

Här anges också vilka bilar som kan laddas var eftersom olika bilar har olika laddkontakt och olika laddstyrka. Det gör också att se om laddkontakten är ledig eller upptagen just nu.

Ladda hemma

Oftast laddas elbilen nära bostaden. Det gör att ladda genom ett vanligt eluttag men det är något som Elsäkerhetsverket avråder ifrån.  

– Det finns inga förbud mot att ladda hemma i en vanlig kontakt, men det är inget som vi kan rekommendera. Det blir en ny last elanläggningen – och då man ju om den faktiskt klarar av det, säger Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket.

I stället bör man använda trefasladdning som säkrare eftersom det belastar husets elnät mindre än ett vanligt eluttag.

Alternativet till trefasuttag är att låta montera en laddbox som klarar trefasladdning. I båda fallen används den laddsladd som följer med bilen.

Till flerbostadshus rekommenderas laddboxar, både för säkerhets skull i allmänna utrymmen och möjligheten att kunna få en jämn belastning elnätet när många elbilar ska laddas.

Laddkabel eller laddbox?

Vad är det för skillnad mellan att använda en laddkabel, som följer med bilen, och en laddbox?

Ingen. Trots namnet innehåller ingen av dem någon laddare utan laddaren sitter i bilen. Däremot innehåller båda elektronik som övervakar laddningen och bryter strömmen vid överhettning.

Fördelen med laddbox är att det är ett smidigt sätt att ladda hemma. Om du vill ladda någonstans där det inte finns laddbox måste du använda laddkabeln.

 

av: Erik Söderholm, redaktionschef recharge.se

 

 

 

Annons
Scroll to Top