• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Elbilsboom - ladda för gröna mil

    Sugen på elbil? Du är inte ensam, i år beräknas det finnas drygt 30 000 elbilar i Sverige.

    Elbilsboom - ladda för gröna mil
    I år kommer det att säljas runt 15 000 elbilar i Sverige enligt en prognos från Power Circle. I slutet av 2019 kommer det att finnas drygt 31 000 elbilar.

    Intresset för elbilar ökar rekordartat. På fem år har antalet ökat från 1 000 elbilar år 2013 till nära 17 000 förra året, och i år beräknas det finnas drygt 31 000 elbilar i Sverige.

    Den stora fördelen är förstås att elbilen inte smutsar ner som en nytillverkad bil gör under lång tid, upp till 25 år.

    Elbilen är dessutom mer bekväm eftersom den är tyst och har mjukare körning, enligt Erik Söderholm, redaktör på elbilssajten recharge.se. En annan fördel är att den är fulladdad varje morgon.

    En del som funderar på elbil är oroliga för hur långt man kan köra på en laddning.

    Men begreppet "räckvidds-ångest" drabbar sällan elbilsägare utan endast dem som ännu inte har bytt till elbil, menar Erik Söderholm.

    – Många bilförare som har kvar sin gamla bensin- eller dieselbil tror att de måste kunna köra 60 mil utan att tanka. De glömmer att en elbil faktiskt är fulltankad varje morgon om man laddar hemma.

    av: Kersti Byström, Tibor Blomhäll

    foto: Peter Gunnars

     

    Erik Söderholm, redaktör på elbilssajten recharge.se

    Nya elbilar klarar upp till 40 mil på en laddning. Vintertid, när det är runt 10 minus, klarar de mellan 25 och 30 mil på en laddning.

    Erik Söderholm rekommenderar den som står i valet och kvalet mellan el och bensin/diesel att fundera över hur bil­en används till vardags, inte hur den används någon enstaka gång om året.

    – De flesta kör inte mer än fem mil till jobbet och fem mil tillbaka.

    Att elbil endast skulle pas­sa storstadsbor tycker Erik Söder­holm är en myt.

    – Elbilar är perfekt på mind­re orter och på landet. Många bensinstationer har slagit igen men elen finns alltid kvar. Dessutom ingår vägassistans för de flesta elbilar. Det innebär att du aldrig blir stående utan hjälp.

     

     

    Olika typer av batteribilar - Guide

    • Elbil (BEV)

    Drivs med elmotor och lagrar energin i ett batteri. Kallas ibland BEV (battery electric vehicle).

    Exempel Nissan Leaf, Tesla Model S.

     

    • Laddhybrid (PHEV)

    Ett mellanting mellan elbil och vanlig bil. Har förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer. Går att köra en viss sträcka på ren eldrift. När strömmen tar slut går bilen över till förbränningsmotorn. Kallas ibland plug inhybrid eller PHEV (plugin hybrid electric vehicle).

    Exempel Mitsubishi Outlander PHEV, Volkswagen Passat GTE.

     

    • Hybridbil (HEV)

    Har förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer och kommer oftast bara några hundra meter på ren eldrift, sedan hoppar förbränningsmotorn igen. Kallas ibland HEV (hybrid electric vehicle).

    Underkategorier Mildhybrid eller lätthybrid (kan oftast inte köras på eldrift).

    Exempel Toyota Prius.

     

    • Bränslecellsbilar (FCEV)

    I princip en elbil men tankas med vätgas som (tillsammans med syre) omvandlas till elektricitet med hjälp av en bränslecell. Kallas ibland FCEV (fuel cell hybrid vehicle). 

    Exempel Toyota Mirai.

    Att ladda vid en snabbladdstation tar upp till två timmar. Det finns drygt 3 000 stationer i Sverige med totalt 13 000 laddstolpar.
    Foto: Peter Gunnars

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!