• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mötet: Carin Rodebjer

    Privat befinner sig Carin Rodebjer någonstans mitt emellan stillheten i Klintehamn och intensiteten på Manhattan. I yrkeslivet tar en av Sveriges mest framgångsrika designers nu på allvar klivet ut i världen.

    Mötet: Carin Rodebjer
    – Jag gillar rörelse. Fysisk eller intellektuell. Jag gillar inte att vara stillastående. Jag vill framåt. Vill inte stanna upp. Foto: Erik Lundback

    Vi träffas på Carins kontor på Norrmalm i Stockholm. Sen fyra år bor visserligen Carin i New York, men hon är ofta i Sverige. Den här gången för att återinviga den ombyggda butiken i Moodgallerian, och för att lägga sista handen vid den nya kollektionen som ska visas i New York några veckor senare. 

    Karakteristiska Rodebjerkläder hänger på en metallstång i entrén. Svepande kaftaner, bylsiga klänningar, boxiga kavajer och fårskinnsjackor. Carin själv är klädd i ett par vida byxor i återvunnet jeanstyg och en blå kimono.

    – Min höstuniform. Det är så skönt att aldrig behöva fundera. Att bara slänga på sig kläder och känna sig snygg. 

    Säger Carin, på vacker gotländska. Hon strålar, men säger att hon är trött. Att hon måste göra något åt sin arbetssituation. Ett konkret första steg är att skaffa en extern vd, det får vara slut med dubbelarbetet. 

    – Det har snurrat så fort den senaste tiden. Modebranschen… den är absurd med alla säsonger. Pre-spring, pre-fall, mellansäsonger… Just nu drömmer jag om att vara hemmafru. 

    – Jag har haft fullt upp i 15 år, och de senaste åren har varit intensivare än någonsin i och med utlandssatsningen. Jag har visserligen hög stresstålighet. Jag orkar mycket både psykiskt och emotionellt. Men man ska vara vaksam. Tillslut kan det bara ta slut. Men det är svårt att sätta gränser när man har lust, lust, lust.

    Sedan starten vid millennieskiftet har märket Rodebjer vuxit kontinuerligt. Idag omsätter företaget 50 miljoner, har cirka 25 anställda, och är inne i en expansionsfas. Fortfarande är Sverige den viktigaste marknaden – det är till exempel här som de två fysiska butikerna finns – men nu gör Rodebjer en internationell satsning, och har bland annat adderat mer påkostade plagg i exklusiva material till kollektionen.

    – Den internationella målgruppen är inte lika priskänslig. Men jag vill inte att Rodebjerkläderna ska bli för dyra. De är redan dyra nog för många. Jag vill vara i ett prisläge där min mamma och hennes sjuksköterskekompisar har råd att köpa kläderna. 

     

    Modebranschen har varit en utmaning

    Pengar är ingen drivkraft, konstaterar Carin. Som kreativ konstnärssjäl har hon tidvis haft svårt att känna sig hemma i den utstuderade modebranschen. 

    – Med min extremt icke-kommersiella läggning är det paradoxalt att jobba med något som är så kommersiellt som mode. För mig har modebranschen varit en utmaning. Att sitta på amerikanska PR-byråer och få frågan: "Vilken mode-bloggerska tycker du klär sig snyggast?" Jag får yrsel av sådana frågor. 

    Carin pratar hellre om kvinnorna som inspirerar henne. Ofta handlar det om en hårt arbetande, självständig kvinnotyp, inte olik henne själv. 

    – Rodebjerkvinnan är min mamma som bor i Klintehamn. Hon är också en affärskvinna i New York. Och en politiker i Kiev. Rodebjerkvinnorna finns runt om i världen, och dem vill jag sammanföra vid klädstången. Jag riktar mig till "kvinnor som gör skillnad". Vars huvudfokus inte är att klä upp sig, utan som är fullt upptagna med att åstadkomma något. Jag samlar på kvinnor som gör livet konstruktivt, som peppar varandra. Det sägs ibland att kvinnor inte kan jobba ihop, men för mig är systerskap en självklarhet. 

    Skådespelarna Meryl Streep, Maggie Gyllenhaal och Sarah Jessica Parker är alla Rodebjerfans. Att Meryl Streep sågs i en röd, pärlbroderad klänning från vinterkollektionen 2011 betraktar Carin som en karriärhöjdpunkt. 

    – Jag älskar ju Meryl Streep. Hon har varit min husgud, jag var helt betagen av Mitt Afrika när jag var ung. Jag skulle bli darrig om jag fick träffa Meryl Streep i verkligheten. Jag tyckte att det var stort när hennes döttrar kom på senaste visningen – klädda i Rodebjer från topp till tå. 

    Men som inspirationskälla måste också historieböckerna nämnas. Carin är intresserad av kvinnohistoria, och det är ingen slump att många inspiratörer var aktiva på sextio- och sjuttiotalet, och snarare kan kategoriseras "feminister" än "stilikoner". 

    – Feministen och aktivisten Gloria Steinem är min idol. Återigen, det är så absurt när man pratar med amerikanska PR-byråer. "Vilken celebrity vill du ska bära Rodebjer?" "Gloria Steinem". "Men ska du inte ha någon it-woman?" "Gloria Steinem ÄR min it-woman".

    – Det historiska perspektivet är viktigt. Jag tänker ofta på kvinnohistoria, och jag förstår att kvinnor genom historien har blivit psykiskt störda, hysteriska och satts på psyket. Tänk att kvinnor med vilja har sorterats bort. Att deras huvuduppgift har varit att anpassa sig, att finnas till för andra. Männen fick komma och gå som de ville, men kvinnorna skulle stå i givakt och ge service. Det var ju ett slavkontrakt. Ta Picasso som exempel. Han gick väl bara ut och målade. Och så var maten klar när han blev hungrig. Sen gick han ut och målade igen. Vilken frihet – för honom. 

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!