Fredrik Paulúns bästa hälsotips: ”10 minuter räcker”

Alla kroppar är olika och efter att ha ägnat hela livet åt kost och hälsa, vet Fredrik Paulún vad han ska göra för att må bra.

Fredrik Paulún

Ålder: 52 år.
Familj: Frun Helena, barnen Dorian, 8, Holly, 7, och Sander, 5. Sonen Adam, 12, tillsammans med exhustrun Karoliina.
Bor: Saltsjöbaden utanför Stockholm.
Gör: Näringsfysiolog, författare och föreläsare. Driver Näringspodden med kollegan Martin Brunnberg.

Vad äter du till frukost?

– Oftast bara frukt och någon ren proteinkälla som kokt ägg, gårdagens stekta kyckling eller en burk musslor i marinad.

Hur gör du för att fylla på med energi?

– Jag använder min röda lampa 15 minuter varje dag. Det handlar om rödljusterapi som ger mig två våglängder ljus som aktiverar mina mitokondrier, alltså cellernas kraftverk. Det ger både psykisk och fysisk energi och påverkar min hälsa på samma positiva sätt som solen gör, fast utan de skadliga UV-strålarna.

LÄS ÄVEN: Mette har gått ner 43 kg genom att promenera – viktnedgången är inte enda fördelen

Vad gör du för att må bra mentalt?

– Lyssnar mycket på musik och poddar med intellektuellt stimulerande innehåll. Jag lyssnar också på min kropps signaler när jag helt behöver ta ledigt då min hjärna oftast är påslagen i kreativt läge dygnet runt.

Hur håller du dig i form?

– Jag ser till att träna korta men frekventa styrketräningspass. Ibland blir det bara tio minuter i hemmagymmet, men det räcker långt för att hålla och bygga styrkan. Sedan går jag en fem kilometer lång promenad nästan varje dag för att hålla i gång förbränningen.

LÄS ÄVEN: Maria Forsbloms bästa hälsoråd: ”Ett dåligt tips från någon som jobbar på Nyhetsmorgon”

Hur kopplar du av?

– Den i det närmaste dagliga träningen gör underverk för stressnivån. Även min kvart framför lampan ger en mycket avkopplande effekt. Det är som att sitta i vårsolen och samla energi.

Vilken frestelse kan du inte motstå?

– Det är nog mitt dagliga rödvin. Jag har druckit ett par glas vin varje kväll i ett par decennier för att det är gott och njutbart. Dock är jag noga med att inte överdosera och dricker i stort sett aldrig starksprit.

LÄS ÄVEN: 5 viktiga anledningar att styrketräna som äldre: ”Det är aldrig för sent att börja”

Ditt bästa hälsotips?

– Se till att få din sömn. Den som lider av sömnbrist kommer inte nå optimal hälsa då metabolismen påverkas negativt så att risken för diabetes typ 2, övervikt, hjärt-kärlsjukdom och andra sjukdomar ökar. Använd gärna en klocka eller ring som mäter sömnen så du får koll på den och håll sovrummet mörkt, svalt och utan distraktioner.

Scroll to Top