• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Boosta din hälsa – med hjälp av naturens gröna apotek

    I grönsaksdisken och i trädgården finns mängder med nyttigheter som hjälper dig att boosta ditt immunförsvar. Näringsterapeuten och kostrådgivaren Zarah Öberg tipsar här om sina favoriter.

    Boosta din hälsa – med hjälp av naturens gröna apotek
    Grönsaker och växter kan hjälpa dig med allt från magkrångel till svampinfektioner. Foto: Getty Images

    Vitlök – motar bort virus

    En fantastisk gröda och naturligt antibiotikum som har blodförtunnande effekt och som ­renar blodet. Vitlök innehåller ämnet allicin som motverkar bakterier och virus.

    Sötpotatis – rik på C-vitamin

    Innehåller stora mängder antioxidanter, som betakaroten och C-vitamin.

    Morötter – bra för magen

    Är rika på antioxidanter i form av betakaroten samt är rika på fibrer som skapar god ­tarmmiljö.  

    Broccoli – vitaminbomb

    En klassiker när det kommer till näringsämnen, då den är rik på många vitaminer och mineraler. Den innehåller både C-vitamin och det ämne, glutation, som är viktigt för leverns avgiftning.

    Spenat – full av antioxidanter

    Är också rik på mineraler samt på antioxidanter såsom C-vitamin.

    Rödbeta – boostar immunförsvaret

    Avgiftande och rik på ­C-vitamin samt på antocyaniner (antioxidanter som stärker ­immunförsvaret).

    Enchinacea – håller dig frisk

    Röd solhatt går utmärkt att odla i svenska trädgårdsland, och är mycket effektiv för att stärka immunförsvaret både i förebyggande och ­behandlande syfte. Röd solhatt motverkar virus ­effektivt. 

    Pepparrot – naturens antibiotika

    Odlades tidigare som ­läkemedel och användes som naturligt antibiotikum av bönder. Innehåller även bakteriedödande ämnen och antioxidanter. 

    Oregano – bra mot svamp

    Oreganoolja är effektivt för att motverka virus, bakterier, parasiter och svamp. Pressa ut oljan och använd som naturligt antibiotikum.

    Blåbär  – ger bättre syn

    Innehåller stor mängd antioxidanter som gynnar ögat, ­motverkar åderförkalkning och stöttar ett friskt immunförsvar. Liknande nivåer av antioxidanter finner du i svarta vinbär. 

    Chaga/sprängticka – sänker blodsockret

    Chaga finner du på björkar och denna svamp är rik på antioxidanter. Chaga motverkar ­virus- och bakterieinfektioner och sänker blodsockernivåerna.

    Fänkål – dämpar hosta

    Är antiseptiskt och verkar slemlösande. Perfekt vid ­luftrörsbesvär eller hosta. Används även sedan länge vid kolik, gärna tillsammans med dill. 

    Älggräs – lindrar smärta

    Ett ogräs som är mycket rikt på salicylämnen. Detta gör att det ger naturlig smärtlindring vid förkylning. Älggräs är även antibakteriellt.  

    Maskros – bra för matsmältningen

    En av våra mest underskattade växter. Maskros är avgiftande och innehåller gott om ­mineraler. Den är också bra för matsmältningen, samt rik på C-vitamin. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!