• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Bli pigg och stark – med sommarens örter

    Järn, C-vitamin och klorofyll. Sommarens örter är sprängfyllda av nyttigheter som gör dig både pigg och stark. Men även själva plockningsprocessen gör sitt till för att toppa ditt välmående.

    Bli pigg och stark – med sommarens örter
    En erfaren örtkännare i sitt rätta element. Lisen Sundgren brinner för att inspirera andra till att ta tillvara det naturen har att ge. Foto: Bianca Brandon-Cox

    Denna sommar känns det kanske mer angeläget än någonsin att stärka hälsan lite extra och i naturens eget skafferi har du möjlighet att göra detta helt gratis. Men vilka örter ska man egentligen välja om man vill maximera sin hälsa i ­sommar? Vi tog hjälp av författaren och naturinspiratören Lisen Sundgren, som är expert på både vilda och ­odlade växter.

    – Först och främst vill jag vara noga med att understryka att växterna är fantastiska på att stärka din kropp i kombination med livsstilsförändringar. Men man måste börja med hur man sover och lever, inte ta det ur sitt sammanhang och bara tillföra något. Med det sagt finns det verk­ligen massor av örter som kan hjälpa dig att stärka kroppen i sommar, säger Lisen.

    Nässlor är en av Lisens ­absoluta favoritörter under sommarmånaderna, berättar hon. För till skillnad mot vad många tror kan nässlorna ­faktiskt plockas och avnjutas under precis hela sommaren, inte bara under våren.

    – Om man har dem i sin trädgård kan man plocka allt eftersom det kommer nya skott. Annars – om man plockar ute i naturen – tar man bara topparna och sedan när de har gått i blom så kan man ta de små fröna och plocka dem och torka och spara till vintern.

    Ett bra sätt att få i sig allt det järn, kalium, kalcium och klorofyll som det finns så gott om i nässlorna är att göra te på topparna som man dricker dagligen, tipsar Lisen.

    – Eller också äter du dem i maten – i en soppa eller gryta. Du kan också torka nässlorna för att ha på vintern. Det är viktigt att vi även tar hand om oss då och det är nu på sommaren som vi ska torka och samla det vi kan använda under den mörkare årstiden. Det var precis så vi människor gjorde förr när det inte gick att handla färska, importerade ­örter i affären året om.

    Och just det här med att plocka sina sommarörter själv i stället för att gå till affären och handla dem i färdiga påsar har en hälso­poäng i sig, betonar Lisen.

    – Visst, man kan köpa nässlorna, men det är de här stunderna när du går ut med din korg och sitter där och plockar och plötsligt hör ­fåglarna och tänker på annat än dina bekymmer som är så värdefulla. Den stunden kan du inte köpa och den är en del av medicinen! 

    Hon vill uppmana oss alla att sänka tröskeln och verkligen ta chansen att vistas i naturen, sitta där och blicka ut och lägga märke till vad man ser omkring sig i samband med att örterna införskaffas.

    – Givetvis har inte alla möjlighet att ge sig ut. Man kanske bor mitt i en stad och lider av olika hälsobesvär. Då får man ta vara på de möjligheter som erbjuds och köpa nässlor på torget eller torkade i en  hälsokostbutik. Odlade växter inomhus eller på balkongen kan också ge en ­läkande effekt för den som inte har möjlighet att ta sig ut. Även bilder och tavlor med naturmotiv kan påverka vårt sinne positivt.

    Men nässlorna är långt ifrån de enda sommarörterna som är fantastiska när det kommer till att stärka kroppen, berättar Lisen.

    – Kirskålen har du också hela sommaren. Dessa gröna bladgrönsaker är bland det bästa du kan äta. Varför köpa dem färdiga, impor­terade och besprutade i påse – när du kan plocka dem ­gratis i närmaste skogsdunge?

    Kirskålen innehåller precis som nässlorna C-vitamin, ­klorofyll och en massa andra nyttigheter, berättar Lisen. Den kan bli lite tråkig och träig när den växer upp under sommarens gång, men klipper man ner den så kommer det nya skott hela sommaren, ­tipsar hon.

    Lisens rogivande rosenlassi

    2 glas
    1–2 nävar färska rosenblad (inte köperosor)
    5 dl naturell ekologisk yoghurt
    1 tsk honung
    2–3 kardemummakapslar

    Gör så här:
    Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa till en jämn konsistens.

    För att få mer energi behöver man också slappna av, ­berättar Lisen vidare. Då är det det parasympatiska nervsystemet som behöver stimuleras och där har hon flera enkla och bra tips.

    – Rosor är fantastiska i det här sammanhanget. Där kan man också göra ett te eller mixa bladen tillsammans med yoghurt och kardemumma. Det blir en jättegod lassi som gör dig lugn och tillfreds.

    Även citronmeliss och ­kamomill är bra för att lugna ner vårt nervsystem. 

    – Många har upplevt väldigt mycket stress och oro under våren nu i samband med coronakrisen. Då behöver vi tillföra näring och lugna ner oss på alla sätt vi kan med ­örternas hjälp. Gör det till en rutin att dricka ett rogivande kvällste!

    Den vanligaste frågan Lisen får under sina kurser och skogsvandringar gäller förväxlingsrisken. Hur ska man veta vad i naturens skafferi som verkligen är ätligt och inte?

    – Det finns en generell regel – stoppa ingenting i munnen som du är osäker på! Men annars behöver man inte ha så hög tröskel. Börja med något i din närhet som är välbekant för dig: maskrosor, tusen­skönor, nässlor, eller kirskål. Utforska dem och prova olika tillagningssätt. Ånga, koka, fritera! Märk hur de smakar olika under olika delar av sommaren. Vi har 250 ätliga växter i Sverige, man behöver inte kunna alla för att börja. Plocka smultron, nypon, styvmorsviol – gör grädde med ­rosenblad – pynta och lek med maten! Det är också väldigt bra för välbefinnandet!

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!