• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Stavgång – så får du rätt teknik!

    Stavgång har blivit en otroligt populär träningsform de senaste åren. Här är all hjälp du behöver för att komma igång och få rätt teknik och utrustning!

    Bild 1290887

     

    Våren är på väg och vi är nog många som längtar efter långpromenader i solen. Vill du ha större träningseffekter av dina promenader kan det vara en god idé att prova att gå med stavar. Stavgång har blivit otroligt populärt de senaste åren och det är inte svårt att förstå varför.

    – Syreupptagningen ökar med 10-15 procent när du använder stavar. Om du tränar rätt och har rätt stavar så stärks även armar, axlar, mage och rygg, berättar Robert Ekman som är Nordic Walking-instruktör och grundare till Stavgångsakademin.

     

    Och det finns fler hälsovinster med stavgång. Du förbättrar balansen, koordinationen, energiförbrukningen och muskeluthålligheten. Dessutom är det en väldigt skonsam träningsform som inte belastar lederna lika mycket som vid exempelvis löpning.

    Bild 1290888

    Men det är inte bara att rota fram ett par gamla skidstavar ur klädkammaren och ge sig ut. Nej, fel stavar kan orsaka både värk och skador.

    – Som i all sportutövning så bör man ha rätt träningsredskap. Satsa på ett par stavar som är ergonomiska och tål belastning. Bra stavar kostar från 300 kronor och uppåt, säger Robert.

     

    Det är även viktigt att du använder stavarna på rätt sätt. Här är Roberts steg till en perfekt stavgångsteknik.

     

    8 steg till rätt stavgångsteknik

    1. Börja med att fästa handremmen runt din hand. Ofta finns det en märkning på stavarna vilken som är vänster och höger. L är vänster och R är höger.

    2. Gå med stavarna släpande i marken. Sätt ner foten med hälen först och rulla över till tårna.

    3. Låt hela armen pendla med din rörelse.

    4. Axlarna ska vara lösa och avslappnade. Rikta blicken framåt.

    5. Ta tag i stavarna. Fäst stavspetsen i marken.

    6. Tryck staven bakåt.

    7. Sätt staven i marken med en cirka 30-40 graders vinkel.

    8. Tänk på att stavträning är en diagonalgång. När höger hand är fram så är vänster hand bak och när höger fot är fram så är vänster fot bak.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!