• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så blir du piggare på morgonen - 10 bästa tipsen!

    Mycket ljus, ett glas vatten och en promenad – så enkelt är receptet på mer energi. Hemmets Journal ger dig bästa knepen för en piggare vinter!


    Det finns de som glatt skuttar ur sängen varenda morgon. Men troligen är vi andra fler – vi som plågas svårt att behöva lämna den mjuka, varma sängen och sömndruckna tvingas möta dagen innan solen ens har gått upp…
    Då kan det vara bra att ta till knep för att piggna till.

    Här har vi valt ut tio effektiva metoder för att du ska få upp energin:
    Bild 1291813
    Det finns bra knep för att bli mer morgonpigg - även om man kanske inte alltid vaknar med ett leende när klockan ringer.

    1. Ät lätt kvällen innan
    Sen och kraftig mat är inte bra för sömnen. Din matsmältning ska inte behöva jobba för högtryck under natten. Så ät en lättare måltid på kvällen, helst inte senare än två timmar före sänggåendet. Då sover du bättre och är mer utvilad när du vaknar.

    2. Ta en sak i taget
    Om du ligger och tänker på att du snart måste ut i snöovädret eller vilken kämpig dag det kommer att bli på jobbet är det svå-rare att lämna sängen. Ta en sak i taget istället. Tänk först på vilken god frukost du ska laga åt dig själv. När du har ätit den – tänk på hur skönt det ska bli med en varm dusch. Sen är du rustad att gå vidare med nästa steg!

    3. Vräk på med ljus
    Sitter du och myser med tänt ljus och dämpat lampsken om morgonen? Inte bra. Dra på rejält med ljuskällorna istället. Ljuset skickar nämligen signaler till hjärnan om att det är dags att piggna till. Bäst är det om ljusskenet kommer från många olika håll samtidigt, menar Thorbjörn Laike vid Lunds tekniska högskola. Vita väggar i köket förstärker effekten!

    4. Drick ett glas vatten
    Börja dagen med att dricka ett glas vatten medan du gör i ordning frukosten. Det är länge sedan du drack, så kroppen blir glad och tacksam. Dessutom sätter det igång cirkulationen.

    5. Ät bästa frukosten
    En frukost med havre, råg eller korn håller dig pigg och alert ända till eftermiddagen, eftersom det ger en långsam och stabil höjning av blodsockret. Det visar flera olika forskningsstudier. Gröt, bra müsli eller fullkornsbröd rekommenderas, tillsammans med mjölk, juice och en frukt.

    6. Ta en kopp kaffe
    Jodå, kaffe piggar upp, precis som det sägs. I boken "Socker och fett på gott och ont" skriver Charlotte Erlanson-Albertsson att de som drack riktigt kaffe på morgonen blev piggare och mer uthålliga än de som drack koffeinfritt kaffe. Så ta gärna en kopp gott kaffe på morgonen – men det räcker med en. Fler än så kan göra dig stirrig istället.

    7. Rör på dig
    Motion höjer humöret eftersom det sätter fart på de lyckofrämjande hormonerna i hjärnan. En cykeltur eller rask promenad till jobbet är alltså ett bra sätt att mota bort sömnigheten. Eller varför inte ett lätt styrkeprogram före morgonduschen? Tjugo minuter räcker. Enligt en studie vid University of Vermont kan det påverka humöret positivt så länge som tolv timmar efteråt.

    8. Sov ordentligt
    Regelbundna sömnvanor och mörkt i sovrummet är viktigt för att få en god sömn och därmed vakna utsövd. En del männi-skor, inte minst kvinnor i medelåldern, har en tendens att ligga och oroa sig eller älta tankar under natten. Ett tips kan vara att skriva ner dem på ett papper bredvid sängen, så att hjärnan förstår att den kan "lämna över" ansvaret till pappret under nat-ten.

    9. Ta en promenad
    När solen har gått upp är det viktigt med en dos dagsljus. Inget slår solljuset när det gäller att få oss att vakna till. Om du sätter dig i bilen eller bussen direkt och sen stänger in dig på jobbet går du miste om denna energikick. Se till att ta en förmiddags-promenad för att ta tillvara på det viktiga dagsljuset!

    10. Skippa sängfösaren
    Visserligen kan alkohol göra så att man somnar snabbare på kvällen. Men det är inte ovanligt att man vaknar igen tre eller fyra timmar efter att man tagit den sista drinken. Under den senare delen av natten blir sömnen ytligare, sömnkvaliteten sämre och den biologiska klockan förskjuts, enligt Statens Folkhälsoinstitut. Slutsats: Ta ingen sängfösare om du vill vakna utvilad!

    KÄLLA: The Huffington Post med flera.
  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!