• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ska jag ta D-vitamintillskott?

    Det pratas väldigt mycket om D-vitamin just nu, att många i Sverige har brist på det och att tillskott skulle ha positiva effekter. Men vad gäller egentligen? Den ena säger si och den andre säger så. Kan du hjälpa mig om jag ska ta tillskott eller inte och i så fall hur mycket.

    Apotekare Fredrik Hed svarar:

    Det har kommit nya studier som dels visar att det kan vara positivt med extra tillskott, framför allt under den mörka årstiden från höstdagjämning till vårdagjämning.

     

    Brist på D-vitamin kan bland annat märkas på att man känner sig trött och lite nedstämd. De positiva effekterna är bland annat mindre nedstämdhet och depression, starkare benstomme, bättre immunförsvar samt möjligtvis skydd mot MS och cancer.

     

    Några bra sätt att få i sig D-vitamin är att sola 15–30 minuter i stark sol (fungerar bra i Sverige endast timmarna mitt på dagen maj-augusti), äta minst 350 gram fet fisk om dagen vilket ger cirka 2 000 E (enheter D-vitamin), äta ägg (35 ägg om dagen ger 2 000 E), dricka lättmjölk eller äta margarin med tillsatt D-vitamin.

     

    Du kan också köpa D-vitamintillskott på ditt apotek. Följ angiven dosering; runt 2 000–5 000 E dagligen för vuxna, 1 000–2 000 E dagligen för ungdomar och 1 000 E dagligen för barn under 10 år.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!