• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 10 tecken på att du dricker för lite vatten

    Vi vet alla att det är viktigt att dricka vatten – men varför är det så viktigt? Och vilka symtom ska vi hålla utkik efter vid uttorkning? Här är tio varningstecken på att du får i dig för lite vatten.

    10 tecken på att du dricker för lite vatten

     

    1. Huvudvärk och yrsel

    Ett varningstecken på att du druckit för lite vatten kan vara huvudvärk och yrsel. När du får i dig för lite vatten minskar nämligen tillströmningen av syre till hjärnan – och resulterar i oönskad huvudvärk. Även vätskan som omger din hjärna minskar när du blir uttorkad.

    När du får i dig för lite vatten minskar tillströmningen av syre till hjärnan. Resultatet? Oönskad huvudvärk.

     

    2. Dålig andedräkt och muntorrhet

    När kroppen har brist på vatten börjar den automatiskt producera mindre saliv. Vilket i sin tur leder till att de bakteriella ämnena i saliven – som gör att din andedräkt inte löper amok – minskar.  Vattnet har även en fuktande effekt för halsens slemhinnor och utan tillräckligt med vätska kommer munnen kännas torr.

    Om du inte dricker tillräckligt med vatten blir slemhinnorna i munnen torra. Det kan leda till dålig andedräkt.

     

    3. Förstoppning

    Vattnet har smörjande egenskaper för matsmältningssystemet och håller därmed tarmarna smidiga och rena. Utan denna "smörjning" kan man bli förstoppad, få sämre matsmältning och sura uppstötningar.

     

    4. Dålig koncentrationsförmåga

    Med tanke på att människans hjärna består till 90 procent av vatten, så är det inte svårt att förstå att den påverkas direkt när man blir uttorkad. Brist på vatten kan påverka allt från omdömet, minnet till humöret. Så känner du att du håller på att tappa humöret eller de enklaste arbetsuppgifterna känns oöverkomliga – drick vatten!

    Brist på vatten kan påverka allt från omdömet, minnet till humöret. Får du då och då koncentrationssvårigheter? Drick ett glas vatten!

     

    5. Plötsligt och oförklarligt sug efter mat

    Hjärnan kan lura oss rejält! För när vi är uttorkade kan hjärnan nämligen skicka ut falska signaler i kroppen om att den är hungrig – men i själva verket är den törstig. Så nästa gång du känner ett starkt sötsug,  prova och dricka ett stort glass vatten.

    När du känner ett sug efter mat kan det egentligen vara vatten du behöver!

     

    6. Utmattning eller dåsighet

    När du är uttorkad sjunker blodtrycket och hjärnan får mindre syre, vilket visar sig i utmattning och dåsighet. Kroppen tvingas dessutom använda extra mycket resurser för att få blodcirkulationen att fungera i hela kroppen – vilket resulterar i att kroppen förlorar mycket energi och du blir trött.

     

    7. Färre toalettbesök

    Enligt rekommendationer bör man gå på toaletten 4-7 gånger per dag och för att det ska fungera måste vi dricka vatten – mycket vatten! Det är nämligen genom urinen som de giftiga toxinerna som bildats i kroppen försvinner.

    Va? 4-7 toabesök om dagen? Bäst att dricka mer vatten!

     

    8. Led-eller muskelsmärta

    När du druckit för lite vatten ökar friktionen mellan skelettdelarna och stötar som tidigare varit smärtfria, kan plötsligt upplevas som väldigt smärtsamma.

    Vatten är en otroligt viktig komponent för att bibehålla friska och starka leder. Då hela 80 procent av strukturen i leder och brosk utgörs av vatten, är det extra viktigt att förse kroppen med vätska under hela dagen.

     

    9. Snabbare hjärtslag

    Ett tecken på vattenbrist är snabbare hjärtslag, vilket beror på att uttorkningen minskar plasmavolymen i blodet, som därmed blir trögflytande. Trögflytande blod transporteras inte runt lika lätt i kroppen – resultatet blir därför öka puls och snabbare hjärtslag. Så drick, drick och återigen drick vatten!

     

    10. Torr eller fjällande hud och läppar

    Vatten gör vår hud elastisk och det märks snabbt om vi är uttorkade.  I och med att huden är vårt största organ är det väldigt viktigt att vi bibehåller vätskebalansen i kroppen. Om du druckit för lite vatten kommer du att svettas mindre, vilket resulterar i att smuts inte försvinner från huden. Långvarig vattenbrist och uttorkning kan dessutom ge rynkor.

     

    Källa: Illustrerad Vetenskap

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!