• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Nu backar företagen om sina giftiga mobilskal

    Efter Icakurirens test drar de tre utpekade företagen in de giftiga mobilskalen. Här får de svara på kritiken.

    Här ser du hela testet>>

    Mobilskalet från Glitter innehåller tre gånger så hög halt av kortkedjiga klorparaffiner än vad som är tillåtet. 

    Glitter tillhör koncernen Bergendahl och har drygt 220 butiker i Norden varav 75 i Sverige. Enligt Mikael Lagerwall, som är informations-ansvarig på Bergendahls, är Glitter marknadsledande inom bijouterier och accessoarer. 

    Vårt laboratorietest visar att ni säljer olagliga produkter. Kommentar?

    - Det här måste jag undersöka direkt. Vi känner en trygghet i de rutiner vi har men här har något gått fel. 

    - Vi har på senare år minskat antalet leverantörer för att komma dem närmare och på så sätt tillsammans med dem säkerställa att de följer våra leveransavtal. 

    Skickar ni era produkter på analys?

    - Man kan inte skicka alla varor på analys. Alla varor som kommer ut i butik måste passera
    en röntgenanläggning i Söderköping där vi har vårt huvudlager. Produkterna scannas för att
    säkra att de inte innehåller bly och andra ämnen som är otillåtna. Därför fattar jag inte att det här samtalet dyker upp. Det här måste vi undersöka. Vi ska inte släppa ut varor på marknaden som bryter mot Reach (EU:s lagstiftning, red:s kommentar).

    Mobilskalet från Mobello innehåller olagligt höga halter av kortkedjiga klorparaffiner. 

    Företaget Mobello har fyra butiker i Stockholmsområdet. VD Magnus Ernestam säger att han varken känner till det förbjudna ämnet eller informationsplikten gällande ftalater.

    - Jag har inte kontroll på kemikaliernas namn och vet inte vilket ämne du pratar om men vi ska sluta sälja produkten om det är som du säger. 

    Hur går era kontroller till?

    - Det finns en lista på vad vi ställer för krav på skalen och det finns också regler som fabriken och leverantörerna följer.

    - En fabrik måste själv kontrollera och vi måste kontrollera hur kontrollerna fungerar. Vi besöker fabrikerna i Kina och undersöker hur man gör kontrollerna. När vi köper av leverantörer går vi igenom olika dokument och kontrollerar hur deras kontroller går till. Om de inte kan kontrollera eller verifiera de regler som gäller jobbar vi inte med den leverantören. Om det har runnit igenom något så är det inte bra. Vi skickar inte alla skal till laboratorium för att ta reda på exakt kemisk sammansättning. 

    Brukar ni skicka skal till laboratorium?

    - Nej, vi har aldrig skickat skal, det vet jag inte om det är någon som gör. Man måste för-lita sig på att kontrollerna sker enligt de löften vi får och de krav som man ställer. 

    Känner du till informationsplikten?

    - Jag vill inte svara på fler frågor innan jag får se undersökningen. Jag vill att du skickar den informationen du har. 

    På direkt fråga förnekade Kjell & Company att deras mobilskal innehåller höga halter ftalater. 

    Kjell & Company har 88 butiker i Sverige och sju i Norge. Mobilskalet företaget säljer har den högsta halten av ftalat DEHP, en halt som överstiger gränsen för informationsplikt. Företaget måste alltså informera kunder som frågar om detta. När Icakuriren frågar före-
    tagets kundtjänst som privatperson, får vi
    svaret att skalen inte innehåller ämnen från EU:s kandidatlista.

    Hur går era kontroller till?

    - Våra leverantörer ska testa saker hos ett välkänt och erkänt trepartsinstitut som ska visa dokument på att produkterna inte innehåller kemikalier enligt Reachlistan. Vår rutin är att vi inte tar in produkter som går över (informationsplikten, red:s tillägg), svarar Erik Broddesson, inköpschef för varor importerade från Kina.

    Vårt test visar att det inte stämmer.

    - Det gör det uppenbarligen inte.

    Hur ska man då tänka som konsument?

    - Jag har inget bra svar på den frågan. Vi försöker minimera förekomsten av de här substanserna eftersom de inte kan vara bra i längden. 

    Er kundtjänst säger att det inte finns några ämnen från kandidatlistan. Har ni farit med osanning?

    - Det kan jag inte hålla med om. Osanning är om man är medveten om det. Vi har fått felaktig information som har legat till grund för det svar som kundtjänst förmedlade till dig. Jag ska kontakta vårt kontor i Shanghai och ifrågasätta varför vi inte fått rätt information. Vi kommer också stoppa produkten för vidare inköp. ≤

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!