• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Konstant hungrig - vad gör jag för fel?

    Konstant hungrig - vad gör jag för fel?

    hej!
    Jag är en tjej på 23 år, 164 cm lång och väger mellan 53-56 kg som är konstant hungrig. Jag äterordentlig frukost med hemgjord musli och två kokta ägg, frukt till mellanmål.
    Exempel på lunch kycklingfile med röda linser och mycket grönsaker, frukt och keso till mellanmål. kvällsmaten blir ungefär som lunchen. På kvällen blir det ofta en grov smörgås och torkad frukt.
    jag tränar kombinerad styrka och motion varannan dag ca 1 timme åt gången. oftast blir det minst en timmes promenad per dag också.
    är jämt uppblåst och gasig i magen....
    Det känns som att jag inte tänker på något annat än mat för jag är så hungrig hela tiden!
    Vad gör jag för fel??
    Hälsningar frida.
    / Frida

    Svar:

    Hej Frida!
    Du äter väldigt bra, både regelbundet och bra livsmedelsval med mycket frukt, grönt, baljväxter och fullkorn. Din ständiga hunger kanske beror på att du äter du för små portioner i förhållande till ditt energibehov. Ditt BMI ligger på ca 20. BMI mellan 18,5 – 25 räknas som normalviktig. Tränar man mycket dvs ökar man muskelmassan är emellertid BMI-måttet inte något rättvist mått. Ditt BMI är alltså normalt men eftersom du tränar mycket styrka kanske du helt enkelt behöver äta lite mer. Ett ständigt underskott av energi ger sämre träningsresultat och förstås hunger. Mitt tips är att framförallt öka på mellanmålen. Ät gärna en fullkornsmörgås med något proteinrikt pålägg t ex skinka, kalkon, ost, keso ägg och en frukt till mellanmål. Protein mättar bra. Glöm inte heller att fett är ett viktigt energigivande ämne. Lite nötter i müslin, matfett på brödet och oljedressing på salladen tillför bra fetter.
    Gaser i magen är ett vanligt problem speciellt när man äter mycket frukt, grönsaker och ärter, bönor och linser. Tänk på att inte blanda för många olika grönsaker och frukt i samma måltid. Lök, baljväxter, paprika, kål, citrusfrukter, äpplen, vindruvor och torkad frukt är extra känsligt att äta om man har problem med mycket gasbildning.

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!