• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Är en ätdag per vecka bra?

    Är en ätdag per vecka bra?

    Hejsan!

    Kan jag ha en ätdag i veckan, då jag svullar i mig massor med onyttigheter, utan att det påverkar min fettförbränning (jag promenerar, simmar, äter nyttigt och styrketränar under resten av veckan)

    Skulle vara fint att få trycka i sig godis och chips på lördagar!

    Får jag i mig tillräckligt med fett när jag äter nyttigt (kyckling, fisk, keso/kesella, nudlar, ris och pasta) eller bör jag börja äta nötter eller liknande.

    Och sist; är risgrynsgröt nyttigt?

    Tack på förhand! / Kaj

    Svar:

    Hej Kaj!
    Jag brukar rekommendera "lördagsgodis" dvs att äta något godis eller snacks en dag i veckan men att svulla en massa onyttigheter på en och samma dag låter inte som någon bra ide. Hellre ta en liten godisbit efter middagen varje dag än att äta jättemycket både godis och chips på en enda dag. Nu vet jag förstås inte vad som är mycket för dig men att svulla låter som en hel del.

    Kyckling, keso/kesella är mycket fettsnåla livsmedel och pasta, ris och nudlar innehåller nästan bara kolhydrater. Men om du äter fet fisk så får du bra, nyttiga fetter. Fet fisk är t ex lax, makrill, sill och strömming. Men lite mer fett behöver du allt. Men jag antar att du till pastan, riset och nudlarna gör någon sås eller gryta som innehåller fett. Stek gärna i flytande matfett, raps- eller olivolja, ta lite matfett på brödet och ät gärna några oliver. Om du tycker om nötter och frön kan du gärna blanda ner lite i gröt, müsli eller välja bröd som innehåller frön.

    Risgrynsgröt är kanske inte den nyttigaste gröten men visst kan vi äta risgrynsgröt ibland. En portion risgrynsgröt ger nästan dubbelt så mycket energi som en portion havregrynsgröt och är tyvärr väldigt fiberfattig.

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!