• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Problem med lös mage

    Problem med lös mage

    Jag äter 25-30 fibrer/dag, ca 75 g broccoli, 75 g morötter, 6 knäckebröd fullkorn Leksands bröd 3 fullkornsbröd mjuka, 1-2 äpplen, 1 kiwi frukt, ca 4-5 potatisar, fiberhavregryn till frukost inkl 3 smörg. fullkorn. Tillkommer Lunch och middag. Problem med lös mage,varför. Hälsn. GH / Göte Haars

    Svar:

    Hej Göte!
    Du kommer upp till den nivå av fiber som rekommenderas vilket är jättebra. De fibrer du äter är både olösliga (främst i grovt bröd, knäckebröd och vetekli) och lösliga (frukt, grönsaker, havre, råg). Det är de olösliga fibrerna som ser till att tarmarna arbetar och magen fungerar bra. De lösliga fibrerna gör att blodsockret stiger långsamt och du känner dig mätt under längre tid. De lösliga fibrerna har också en kolesterolsänkande effekt.

    Hur stor effekt fibrerna har på tarmen skiljer sig mellan olika personer. Vissa kan äta mycket olösliga fiber men ändå ha en hård mage och andra kan liksom du få lös mage. Kanske du ska minska något på de olösliga fibrerna. Du kan koka havregrynsgröt på enbart havregryn eller med extra havrekli. De fiberberikade havregrynen är som regel berikade med vetekli och vetekli har effekt på tröga magar.

    Du kan också prova att äta/dricka filmjölk eller yoghurt med bra bakterier för tarmen. De kan stärka tarmfloran och eventuellt påverka till mindre lös mage. I mejerikylen finns bla Dofilus och Hälsoyoghurt. Du bör använda dem dagligen under några veckor för att se om de har effekt.

    Vissa mediciner kan också påverka tarmaktiviteten och göra magen mer lös.

    Jag hoppas du med detta får ordning på din mage.

    Vänliga hälsningar
    Viveca



  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!