• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Banan eller fralla efter träning?

    Banan eller fralla efter träning?

    Hejsan Viveca,
    jag och en kompis brukar simma på morgonen och äta frukost efteråt. Det är en ost/skinkfralla, en banan och juice.

    Vi är oense om det är bäst att äta bananen eller frallan först. Jag hävdar att det är bättre att äta bananen först för kroppen suger åt sig all näring, inkl. fett och annat av det man stoppar i sig direkt och att frallan behandlas mer vettigt, medan min kompis påstår att det är bättre att äta frallan först och låta kroppen rusa igång på den och sedan fylla på med nyttigheter som kroppen kan "suga" lite längre på.

    Hur är det egentligen? / Anders Jarenfors

    Svar:

    Hej Anders!
    Simning och en god frukost låter som en skön start på morgonen! Men vad ni väljer att börja er frukost med har faktiskt ingen betydelse i det här fallet. Både banan, juice och fralla är sk snabba kolhydrater som är bra att äta efter ett träningspass. Smörgåsen och banan hamnar först i magsäcken och där blandads de ihop (oavsett om ni äter banan först eller sist i frukosten). Sedan går den sammanblandade "smeten" ned i tunntarmen och det är där som upptaget sker. Juicen däremot rinner snabbare genom magsäcken och ned i tunntarmen.

    Men min undran är, äter ni något innan simträningen? Att träna direkt på morgonen innebär att träna med lågt blodsocker. Det är inga problem om man tränar lågintensivt som simning i lugnt tempo, långsam jogging, promenad osv. Då hinner kroppen framställa en större del av rörelseenergin från fett. Tränar man i högre tempo är kolhydraterna (snabbränslet) viktiga. Genom att äta t ex en banan innan träning höjs blodsockret och ger tillgängliga kolhydrater för musklernas arbete.

    Vänliga hälsningar
    Viveca

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!