• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Miljontals djur lider i djurtransporter – men nu kan förhållandena förbättras

    Visste du att det bara i Sverige transporteras över hundra miljoner djur varje år som ska till slakt eller uppfödning? Eller att många av dem lider till följd av förhållandena på resan, och till och med dör? Djurens Rätt arbetar för att förändra regleringen kring djurtransporter – och du kan vara med och bidra!

    Miljontals djur lider i djurtransporter – men nu kan förhållandena förbättras
    FOTO t.v.: Getty Images, FOTO t.h.: Petrus Iggström

    Djurens Rätt kämpar för djurens bästa, eftersom de själva inte kan föra sin talan. För det är sällan som djurens bästa sätts i första rummet, i en industri där de behandlas som varor som vi exporterar snarare än levande varelser med känslor.
    – Vi står alltid på djurens sida och gör verklig skillnad för de djur som är flest och har det sämst, förklarar Camilla Bergvall som är riksordförande för Djurens Rätt.

    Vi har tagit en pratstund med henne för att få svar på några av våra frågor om djurtransporter och för att ta reda på hur Djurens Rätt arbetar för att förbättra djurens situation.

    Hur ser dagens djurtransporter ut i Sverige och Europa?
    – I Sverige transporteras fler än hundra miljoner djur varje år och internationellt rör det sig om flera miljarder. Oftast transporteras de med lastbil eller fartyg där det är trångt och varmt, eller för kallt på vintern. Djuren är inte sällan törstiga och hungriga. Det är stressande för djuren att vara i en helt ny situation och så många på en och samma plats, de skadas ofta i hanteringen och många dör till och med på vägen, berättar Camilla.

    Ser transporterna olika ut för olika djur?
    – Ja, kycklingar och hönor transporteras exempelvis i en slags bur där flera trycks in på ett så litet utrymme att de knappt kan röra sig. Bara i Sverige självdör omkring 200 000 djur varje år i samband med transport till slakt, varav de allra flesta är just kycklingar och hönor, säger hon.

    Camilla Bergvall, Djurens Rätts riksordförande. FOTO: Petrus Iggström

    Idag finns det nationella regler och EU:s djurtransportförordning som bland annat reglerar hur länge djur får transporteras. I Sverige finns det en maximal transporttid på åtta timmar, vilket är bra, men sämre är att den i vissa får förlängas upp till 12 timmar. På EU-nivå kan djur dock transporteras i princip hur länge som helst. Kycklingar och andra fåglar rekommenderas att inte transporteras längre än fyra timmar, men trots det är det fortfarande tillåtet att transportera dem upp till 12 timmar i Sverige.

    Hur efterföljs dessa regler?
    – Reglerna är mycket bristfälliga och det är vanligt att de inte ens efterlevs. Dessutom är osäkerheten stor, det räcker att det blir stopp i trafiken för att konsekvenserna för djuren på transporten ska blir förödande. Djurtransporter bör därför så långt det bara är möjligt undvikas, djur borde inte behöva transporteras alls, förklarar Camilla.

    Hur skulle ni vilja att djurtransporterna förändras, förutom att de bör undvikas helt?
    – Djurens Rätt vill se kortare maximala transporttider för fåglar och en del andra djurslag. Jag skulle önska att Sverige förbjöd export av djur för slakt eller uppfödning, åtminstone till länder utanför EU. Sådana beslut har redan tagits i till exempel Nya Zeeland och Nederländerna, svarar hon.

    Tidigare i år satt runt 200 000 djur fast på fartyg i Suezkanalen. FOTO: AWF

    Camilla sammanfattar Djurens Rätts mål med förbättringen av djurtransporter med fyra punkter:
    1. Förbud mot export av levande djur till länder utanför EU
    2. Max 8 timmars transporttid. Den maximala tiden bör vara kortare för en del djurslag. Unga djur som inte är avvanda ska inte få transporteras alls.
    3. Fungerande kontroll av djurtransporter och kännbara konsekvenser när överträdelser görs.
    4. Transport av levande djur för slakt och avel måste på sikt ersättas av transport av kött och genetiskt material.

    Finns det några öppningar framöver för en bättre lagstiftning inom EU?
    – Ja det gör det, äntligen! EU har beslutat att djurtransportförordningen ska uppdateras och en kommitté om just djurtransporterna har tillsatts. Djurens Rätt har arbetat i många år för att få ett slut på de fruktansvärda djurtransporterna, så detta är en viktig framgång. Nu gör vi allt vi kan för att påverka politikerna att fatta beslut som på riktigt gör skillnad för djuren. För i slutänden är det bara det som räknas.

    Djurens Rätts arbete

    Djurens Rätt gör skillnad genom att informera om djurens situation, skapa opinion och påverka politiker, myndigheter och företag att ta bra beslut. De verkar både nationellt och internationellt och samarbetar med organisationer i andra länder.

    Finns det några konkreta exempel på hur ni förbättrat förhållandena för djur i Sverige och världen?
    – Absolut! Två aktuella exempel är att vi fått alla Sveriges butikskedjor att sluta sälja burägg. Tack vara det hålls allt färre hönor instängda i burar. Vi har även räddat 80 000 djur från plågsamma djurförsök för kemikalier tack vare ett europeiskt samarbete.

    Om man vill stötta ert arbete eller hjälpa till på annat sätt för att förbättra djurtransporterna, vad kan man då göra?  
    – Välkommen att bli medlem i Djurens Rätt! För ju fler vi är desto större skillnad kan vi göra. Att välja mer växtbaserat är också något jag uppmuntrar till. För det är i grund och botten efterfrågan på kött, mjölk och ägg som leder till att djur tvingas utstå djurtransporterna, de behandlas som varor trots att de är levande, kännande individer.

    Sist men inte minst, till vem skulle du rekommendera ett medlemskap i Djurens Rätt? 
    – Till alla som bryr sig om djur och som vill bidra till att Djurens Rätt kan fortsätta göra positiv skillnad för djuren.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!