I de långa eftertexter till succén ”Familjen Bridgerton” dyker det bland alla engelskklingande namn plötsligt upp ett svenskt: Erika Ökvist, hår- och makeup-designer. Ja, dramaseriens alla fantasifulla frisyrer och sminkningar har vuxit fram ur svenska Erika, född och uppvuxen i byn Rosvik strax utanför Piteå.
– Jag har precis övat mig på att prata svenska med lillbrorsan. När man bara talar engelska hela tiden blir det ibland svårt att hitta rätt ord, förklarar Erika på klingande pitemål när jag ringer upp henne på Facetime.
Erika Ökvist
Ålder: 51 år.
Familj: Särbon Paul McGuiness och hans två vuxna söner, mamma och bror i Piteåtrakten samt två hundar, en orm, två landsköldpaddor och en vattensköldpadda.
Bor: I staden Woking några mil från London.
Yrke: Frilansande smink-, hår-, protes- och kostymdesigner.
Aktuell: Med fantastiska frisyrkreationer i säsong tre av Bridgerton på Netflix.
Började sy kläder i tonåren
Över halva sitt liv har hon levt i Storbritannien, många mil från de norrländska slätterna där hon växte upp. Erikas kreativa ådra är ett arv i rakt nedstigande led. Mamma sydde, pappa målade, farmor virkade, farfar tillverkade hornknivar, morfar svarvade möbler och mormor, ja hon sydde hon också.
– Eftersom mormor alltid gjort sina egna kläder hade hon en kista full med tyger som jag fick använda att sy kläder av till mina egentillverkade dockor. I tonåren började jag sy kläder åt mig själv. Fast yrkesmässigt ville jag bli författare och skriva och illustrera sagoböcker, vilket jag numera gör på fritiden. Egentligen har jag inte valt karriären som jag har i dag. Det var snarare den som valde mig.
I början av 1990-talet flyttade Erika till Malmö för att gå på designskola med ambitionen att bli modedesigner. Efter utbildningens slut sammanförde Arbetsförmedlingen henne med en regissör och en producent som fastnade för hennes klädskisser.
– Jag fick jobb som kostymör för filmen ”Vackert väder” och fortsatte sedan att jobba med samma produktionsbolag. Inför nästa film tyckte filmmakarna att jag kunde göra scenografin också. Så småningom frågade de mig om jag också ville ansvara för smink och hår. ”Jo, visst”, svarade jag orädd utan att ha några kunskaper på området. Men jag hade ett visuellt mål och såg till att lära mig det nödvändiga för att uppnå det.
Fick anställning i London
Under en 3D-festival i Malmö slog Erika sig i slang med skotska Paul McGuinness som på den tiden arbetade på BBC:s avdelning för specialeffekter och är högt respekterad i branschen, inte minst för sina verklighetstrogna replikor av döda kroppar i kriminalserien ”Tyst vittne”. Det slutade med att Paul anställde Erika.
– Det var så jag kom över till London. Att jag stannade kvar i Storbritannien var också på grund av Paul – vi blev kära i varandra och har varit ihop i 27 år. Medan jag är mycket ute på inspelningsplatser jobbar Paul numera mestadels i sin verkstad. Därför är det i hög grad han som får stå för ruljangsen på hemmaplan. Men vi bor i varsitt hus, det funkar bäst för oss.
Att den brittiska branschjargongen är betydligt tuffare än den svenska har Erika fått erfara under sina år som uppåtsträvande frilansare.
Erika Ökvist jobbade med ”Downton Abbey”
– I Sverige uttrycker man sig som regel mer försiktigt om man ogillar någonting. Här är det däremot nästan norm att vara lite elak. Det är mycket vassare armbågar än i Sverige, så jag har behövt tuffa till mig. Men samtidigt som man måste skydda sitt hjärta med teflon har det varit viktigt för mig att fortsätta vara snäll och glad. Om någonting går fel kan jag inte skylla på någon medarbetare längre ner i kedjan. Jag får betalt för att vara chef och då är det också jag som får ta ansvaret för eventuella misstag.
Under en period arbetade Erika med långköraren ”Downton Abbey” där hon bland annat gjorde grevinnan Cora Crawleys tidstypiska sekelskiftesfrisyrer. Även ”Familjen Bridgerton” skildrar den brittiska societeten men utspelar sig ett hundratal år tidigare, i 1800-talets början.
– I ”Downton Abbey” skulle allt vara så historiskt korrekt som möjligt. ”Familjen Bridgerton” är mer av en historisk fantasi där man inte behöver vara lika trogen tidsperioden utan kan tillåta sig att gå loss kreativt och vara helt galen.
Nicola Coughlan har sju peruker i ”Bridgerton”
Alla kvinnliga skådespelare utom en bär peruker i tv-serien. Förklaringen till detta är mycket enkel:
– En enda hårlook kan ta sju, åtta timmar att få till. Det finns inte en chans att skådespelarna kan sitta stilla så länge, speciellt inte innan klockan åtta på morgonen då de börjar repetera framför kameran. Varje skådespelerska har minst två peruker. Nicola Coughlan som gör huvudrollen som Penelope i den nya säsongen har sju stycken.
Under inspelningsdagarna var Erika på plats i studion redan före klockan fyra på morgonen.
– När repetitionerna drog i gång klockan åtta hade jag ofta gått 10 000 steg. Statisterna inräknade kunde jag ibland ha 500 personer som jag sprang fram och tillbaka mellan för att hålla koll på att alla såg ut så som jag ville att de skulle se ut. Om jag märkte att någon i mitt team var trött och fumlig var jag tvungen att hoppa in och hjälpa den som hade det kämpigt. Det gäller att slaviskt hålla sig inom tidsmarginalerna. En försening på bara fem minuter kan kosta produktionen flera hundra tusen kronor, understryker hon.
Drottning Charlottes omtalade huvudbonader
När inspelningen var slut vid sju på kvällen skulle alla skådespelare sminkas av och perukerna sättas på perukhuvuden och snyggas till. De allra mest iögonfallande av Erikas skapelser är utan tvekan drottning Charlottes omtalade huvudbonader. Erikas egen favorit bland dessa återfinns i den nya säsongens fjärde avsnitt då drottningen går på bal i en peruk med motordrivna glassvanar inbäddade i de stora lockarna. Peruken pryder numera sin plats i Erikas hem.
– Jag tänkte att jag kanske kan ha den på mig på halloween.
Efter två säsonger av serien och en Emmy-statyett för sitt arbete med den har Erika nu tagit farväl av ”Familjen Bridgerton”.
– Eftersom jag inte kan överträffa peruken med svanarna känner jag att jag vill göra något nytt. Just nu jobbar jag med en film som utspelar sig under första världskriget, berättar hon medan hon provsminkar en av skådespelerskorna.
Att arbeta med produktioner som tilldrar sig i fantasivärldar eller under vikingatiden hör till framtidsönskningarna. Och att få möjlighet att jobba i Sverige igen. Erika tänker sig att hon en dag ska återvända till sitt barndoms Norrbotten.
– Jag ser mig själv sitta där och titta ut över snövidderna och skriva sagor. Det skulle vara så roligt att få någon av mina böcker publicerad. Jag har redan runt hundra historier nedskrivna.
4 snabba frågor med Erika Ökvist
Bästa och sämsta karaktärsdrag: Att jag lätt blir uttråkad. Ibland får det mig att ta på mig för mycket arbete, men det är bara för att det är så roligt.
Käraste ägodel: Bilder på min familj, speciellt de som har lämnat oss. Jag brukar säga hej till allihop på morgonen.
Favoritfilm: ”Den mörka kristallen” från 1982.
Favoritplats: Solberg utanför Piteå. Där finns ett hemman som har gått i arv från min farfar och nu bebos av min bror.