97 år med stumfilm, porr och Bergman – Axel Öhman har väckt liv i kultbiografen Fågel Blå

I snart 100 år har det visats film på kvartersbiografen Fågel Blå i Stockholm. Här fick Ingmar Bergman sin filmskola, men det har också visats stumfilm och porr under åren. Nu har Fågel Blå putsat sina lite dammiga ­fjädrar och öppnat igen.

”Om väggar kunde tala” är ett slitet uttryck, men ibland önskar man inte desto mindre att det var sant.

På Skeppargatan 60 på Östermalm i Stockholm, invigdes biografen ”Fågel Blå” 1926, och den blev snabbt stekhet i kvarteret. Att gå på bio var otroligt populärt och ”Fågel Blå” hamnade mitt i den sensationella övergången från stumfilm till talfilm.

Tidig bild av Fågel Blå, ett riktmärke på Skeppargatan.

Ingmar Bergman hängde på biografen

Och här hängde inte minst Ingmar Bergman, både som barn på 30-talet och som ­Dramatenchef på 60-talet. 

– Han gick på Palmgrenska samskolan här i kvarteret och smet hit så ofta han kunde, har jag förstått, berättar Axel Öhman. På den tiden var det ju bara att hoppa in mitt i en film och en biljett kostade nästan ingenting.

Måndagar med Bergman.

Det är 34-åriga Axel som idag driver ”Fågel Blå”, och han har på bara några månader väckt den gamla biografen till liv. Tack vare att öster­malmsborna har köpt in sig som aktieägare i biografen har den återuppstått.

Vill man, så kan man nästan följa hela samhälls­utvecklingen under 100 år ­genom ”Fågel Blås” ögon. 

På 50-talet hade biograferna sin storhetstid, bara här i kvarteret låg det fem olika salonger. Men i mitten på 60-talet kom bakslaget. Då tändes en ny lägereld att samlas runt – televisionen.

– Innan dess var biografen det enda sättet att se rörlig film på, och det hade en enorm dragningskraft, säger Axel. Men med tv:n föll ju snabbt en stor del av marknaden bort.

Axel Öhman

Ålder: 34 år.
Bor: Östermalm i Stockholm.
Familj: Fästmö.
Bakgrund: Regissör (”A window in to the world” 2017) och manusförfattare, uppvuxen i Paris. Utbildad på Columbia University i New York. Är nästan klar med manuset till sin nya film, en sorts skräckfilm som utspelar sig i Gamla Stan i Stockholm.
Aktuell: Driver “Fågel Blå”, en anrik biograf i Stockholm som återinvigdes i september.

Porrfilmsbiograf och teater

”Fågel Blå” bytte ägare och var till och med under några år en porrfilmsbiograf. Nu är vi framme på det fria 70-talet, och sådan verksamhet sågs inte som alltför suspekt.

– Jag har hört en del historier om den tiden. Enligt ryktet var det också liveshower – kassörskan brukade dansa, säger Axel.

På 80-talet blev lokalen ­teater och på 90-talet tog ­cineasten Ulf Berggren över och drev en riktig kvalitets-­biograf, där kulturfolket gärna hängde och diskuterade. Ingmar Bergman var tillbaka i Stockholm och blev återigen stammis.

– Varje vecka var det ”Måndagar med Bergman” och  det var väldigt populärt, berättar Axel.

Ulf Berggren-epoken.

För Axel, som själv är både filmregissör och äkta cineast, är återinvigningen av biografen en riktig dröm. Han har lagt ner ”ofattbart många timmar”, men i september var lokalerna färdigrenoverade. Axels egendesignade biograffåtöljer var på plats, och snart kommer också den lilla baren att kunna öppna. Tack vare att filmerna visas digitalt idag, finns det möjlighet att återigen driva mindre biografer runt om i landet. Investeringen i teknik är inte längre lika kostsam.

Kvalitetsfilm för barn

Målet är att ”Fågel Blå” ska bli den självklara cineastbiografen i Stockholm, med inte bara smala konstnärliga filmer, utan filmer som värdesätter filmkonsten.

– Och det kan både vara en stor ”blockbuster” ­eller en smal lågbudgetfilm, säger han, bara de är bra. ­Dessutom vill jag återuppta ”Måndagar med Bergman” och visa två Bergman-klassiker per kväll, en gång i månaden.

– Många har inte sett dem på bio, så det blir ett sätt att återupptäcka hans kulturarv.

Axel har själv designat fåtöljerna.

Axel vill även satsa på kvalitetsfilm för barn, på allt från Disneys gamla filmer till ”Ronja Rövardotter”.

– Tyvärr går det mycket dålig barnfilm idag, som inte ens barnen tycks gilla. Det verkar som filmerna försöker härma youtube, det är skrikigt, inget narrativ och ofta dåligt tecknat. Jag tycker nästan inte att de går att se på.

– Även många yngre, födda på 2000-talet, är idag frånkopplade från filmhistorien, eftersom de är uppvuxna med så mycket annan underhållning. Den har konkurrerat ut de långa berättelserna, säger Axel.

Generationsöverskridande biograf

Så han hoppas att Fågel Blå kan bli lite generations­överskridande.

– Tänk så härligt det var när man gick på bio med sina föräldrar, eller med morfar eller farfar.

Biograf ”Fågel Blå” i ny skrud.

Biografen är ritad av arkitekten Josef Östlihn och den vackra  kupolen och de jugendinspirerade målningarna är till exempel kvar. Här finns mycket charm och atmosfär, som de stora biopalatsen inte kan erbjuda – men även ett spöke.

Daniel Bergman har i en bok återgett den hemska historien om när en biograf­maskinist brann inne på 40-talet, när den mycket lätt­antändliga nitratfilmen fattade eld i maskinrummet.

– Ja, det sägs att han spökar här i lokalen, berättar Axel. Men jag har inte märkt något ännu. Jag hoppas att han i så fall är glad idag, när lokalerna har blivit en bio igen.

Fågel blås historia

1926 ”Fågel Blå” invigs, ritad av arkitekten Josef Östlihn. ”Det var en explosion av biografer i hela Sverige. Bara här i kvarteret fanns det fem stycken”, berättar Axel Öhman. 

1930-talet Ingmar Bergman gick i skola runt hörnet  och smet ofta in på bio på vägen hem “Fågel Blå” blev hans filmskola.

1940-talet Den eldfängda nitrat-filmen som då används, fattar eld och en biografmaskinist omkommer.

1950-talet En höjdpunkt för biograferna. ”Fågel Blå var en väldigt folkkär liten bio. Än idag kommer många och berättar att de gått här som barn”, säger Axel Öhman.

1960-talet Biograferna konkurreras ut av televisionen och många tvingas lägga ner. “Fågel Blå” säljs till Ri-Teatrarna och döps om till “Ri-Fågel Blå”.  

1970-talet  Nu börjar man visa porrfilm i lokalerna under namnet ”Geishan”.

1980-talet Lokalerna görs om till “Teater Fågel Blå”. Regissören och filmimportören Ulf Berggren börjar också visa film.

1990-talet “Fågel Blå” tas över av Svenska Filminstitutet. Barn- och ungdomsfilm visas på dagtid och kvalitetsfilm på kvällstid.  “Måndagar med Bergman” har premiär.

1995 Lokalerna restaureras efter initiativ av Ulf Berggren. Väggar och tak målas i 1926 års ursprungliga färger, efter att ha varit övermålade i svart.

1999Stockholms Stad hyr lokalen och gör om biografen till teaterskola.

2000-talet “Vår Teater Östermalm” har sin scen på adressen.

2020 Lokalen utryms.

2022 Axel Öhman tar över och restaurerar den övergivna biografen.  

2023 “Fågel Blå” återinvigs.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top