Lisa Förare Winbladh: ”Telefonförsäljare toppar troligen hatlistan”

Icakurirens krönikör skriver om det som kanske egentligen borde vara självklart: Varför det faktiskt inte är okej att vara otrevlig mot en okänd telefonförsäljare bara för att man hatar telefonförsäljning.

Lisa Förare Winbladh:

”Hej, det här är Joseph. Lämna ett meddelande efter signalen. Om du är en telefonförsäljare – lämna ditt hemnummer och tiden då du brukar äta middag. Jag ringer tillbaka då.”

Jag skrattade högt den där gången för många år sedan, när jag hörde min väns hälsningsmeddelande på telefonsvaren. Vissa yrkesgrupper är det väl ändå helt okej att trycka till? Telefonförsäljare toppar troligen hatlistan. Du vet, påflugna och giriga idioter som stjäl ens tid. Jag avskyr ju att bli störd, i synnerhet av telefonen. Extra irriterande är det förstås för att man själv får tillbringa timmar för att få hjälp av kundtjänst, samtidigt som försäljarna alltid har tid att ringa upp för att tjata om företagets produkter. 

Därför är det ganska socialt accepterat att vara otrevlig när en telefonförsäljare ringer. En snäsning, en lur i örat eller en välformulerad elakhet är ett passande straff för någon som stjäl ens tid. Och det är så skönt att lätta på trycket att lite allmän livsfrustration lätt pyser ut samtidigt. Sen kan man berätta roliga historier om sina fyndiga förolämpningar. Så var det i alla fall för mig.

Till den dag då en vän, som arbetat som telefonförsäljare, fick mig att inse det pinsamt självklara: I den andra änden av luren sitter en människa. En person som bara gör sitt jobb. Ett jobb som de sällan själva önskat sig, alternativet är ofta arbetslöshet. Tackar du nej till jobb har du inte alltid rätt till a-kassa. Telefonförsäljarna jobbar sällan på företagen vars produkter de säljer utan på callcenter med hög stress och rätt taskiga arbetsvillkor. Det är extra paradoxalt att ha åsikten att människor i möjligaste mån ska jobba och ändå snäsa åt telefonförsäljare. 

Det är dessutom mycket möjligt att företaget fått ditt telefonnummer – eller för all del mejladress – genom att du själv tanklöst delat med dig av dem när du deltagit i tävlingar eller gjort skojiga nättester av typen ”Hur skulle du se ut som din grannes hund?” eller ”Vem borde du ha sex med i Mumindalen?” (Eftersom du säkert undrar nu: jag har alltid tyckt att Stinky är lite badboy-het.) Dina personuppgifter är dyrgripar. För faktum är att en hel del kunder trots allt nappar på erbjudanden via telefon eller mejl. Annars skulle den här typen av försäljning inte existera.

Det är inte okej att förakta en okänd telefonförsäljare bara för att man hatar telefonförsäljning. Så vad svarar man när en telefonförsäljare ringer?

”Tack, jag är inte intresserad. Om du kan vore det jättesnällt om du strök mig från er telefonlista så att jag inte blir uppringd igen. Ha det bra!”

Gör det även när trollet i dig viskar att telefonförsäljaren inte förtjänar din vänlighet. Eller kanske i synnerhet då. Vänlighet är värd mer när den kostar på.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top