1816: Karl Drais uppfinner en sparkcykel för vuxna
Tysken Karl Drais uppfinner en slags sparkcykel helt i trä, för vuxna. Den kallas draisin efter hans namn. Ordet som på svenska så småningom blev dressin och fick en helt annat betydelse, nämligen litet järnvägsfordon som framförs genom stakning, sparkning, trampning, hävstång eller motor.
1839: Kirkpatrick Macmillans tvåhjuling
Skotten Kirkpatrick Macmillan uppfinner en pedaldriven tvåhjuling.
1860-talet: Velocipeder börjar tillverkas
Två fransmän Pierre och Ernest Michaux bygger en velocipéde med pedaler med ett något större framhjul . I Stockholm börjar vagnmakare Johan Wilhelm Östberg tillverka velocipeder sedan han hade varit på världsutställningen i Paris och sett den franska uppfinningen. Fabrikör Fredrik Runstedt i småländska Vrigstad, konstruerar också en pedaldriven velicoped.
LÄS ÄVEN: Trafikforskaren: ”Sluta bygga cykelbanor”
1870- talet: Trendigt att cykla höghjuling
Nu blir det trendigt att cykla för de som hade råd och mod! Det var höghjulingar som gällde. Framhjulet kunde vara upp till 1,5 meter i diameter, man kom fram fortare men det var vingligt och svårt att köra. Och varje cyklist måste öva på att snabbt hoppa av om något oväntat hinder kom i vägen. Det är fortfarande mer sport än transport.
1885: En säkrare cykel börjar tillverkas
Det definitiva genombrottet för cykeln kommer när engelsmannen J K Starley började tillverka ”säkerhetscykeln” som inte alls är lika riskabel som höghjulingen. Säkerhetscykeln ser ut ungefär som en nutida cykel. Den har två lika stora hjul, kedjedrift av bakhjulet, styrbart framhjul och en ram av tunna stålrör.
1888: Luftfyllda däck gör cyklingen bekvämare
Skotske veterinären John Boyd Dunlop uppfinner det luftfyllda däcket, nu blir det bekvämare att cykla.
1892: Förfasan över kvinnliga cyklister
Den första svenska velocipedkappryttarrinnan (!) är Annie Maggie Ohlsson. Hon deltar i en tävling mellan Uppsala och Gävle och hon cyklar iförd herrkläder. Många förfasar sig över att kvinnor skulle cykla, men det gör kvinnorna gärna. I början ställer de långa kjolarna till problem men det uppfinns speciella kjolhållare.
1900: Ett nytt och friare liv med cykel
En cykel kostar fyra månaders lön för en manlig arbetare och sex månaders lön för en kvinna men det går att få köpa på avbetalning. Cykeln betyder ett helt nytt och friare liv. Med cykel kan man ta sig fram till Folkets hus, ordenshuset, missionskyrkan och idrottsplatser och dansbanor. Det ökar radikalt chanserna att träffa äktenskapspartners och minskade ingiftet i avlägsna byar.
1914–1918: Cykelinfanterier under första världskriget
Cykelinfanterier används flitigt under första världskriget.
1920: Alla cyklar
Alla cyklar, det är ett enkelt och billigt transportmedel. Efter 20-talet har cyklandet minskat.
1934: Cykelfrämjandet bildas
1940-talet: Cykel det vanligaste färdmedlet
Cykel är det vanligaste färdmedlet i Sverige. Militären använder modell cykel m/42
1950-talet: Sverige blir Europas biltätaste land
Bilismen ökar och Sverige blir Europas biltätaste land. Trafikplanerarna börjar planera främst för bilen. Andelen cyklister minskar snabbare och snabbare.
De cykelburna svenska infan teriregementena avvecklas under åren 1948–1952, och cyklarna övergår till försvarsområdenas cykelskyttebataljoner.
1970-talet: Den första BMX-cykeln
BMX-cykeln (förkortningen står för Bicycle Motocross) konstrueras i Kalifornien, USA för att kunna köras i ramper och på banor.
1979: Svenska Cykelsällskapet bildas,
De arbetar bland annat med utgivning av cykelkartor och inventering av cykelleder.
1980-talet: Mountainbike konstrueras för cykling i naturlig terräng
1997: Kronan Cykel bildas
Tre studenter i Uppsala köper försvarsmaktens överskottslager på runt 10 000 cyklar och bildar Kronan Cykel. Efter att de sålt hela lagret börjar de efter originalritningarna tillverka en något moderniserad variant av m/42 och har fortsatt med det.
2005: Ny lag om hjälm
Ny lag om att barn och ungdomar under 15 år måste ha hjälm om de cyklar eller blir skjutsade på cykel.
2009: Elcykeln och lådcykeln introduceras i Sverige
2010-talet: Vissa eldrivna fordon räknas som cykel enligt lag
Ny svensk lag om att som cykel räknas nu även eldrivna fordon utan tramp- eller vev-funktion som elskotrar, elrullstolar och segways under förutsättning att de framförs av en person utan passagerare och har en maxfart på 20 km/timmen.
Kurser för vuxna som inte kan cykla startas, bland annat i Cykelfrämjandets regi. De flesta som deltar är kvinnor som invandrat från länder där det fortfarande anses att cykling är utpräglat manligt.
2012 Företaget MoveByBike grundas
Företaget grundas i Malmö och erbjuder transporter med el-transportcyklar. Flera företag följer t ex Pling Transport, Cyklande Rörmokaren och Ryska Posten. El-lådcyklar för hantverkare introduceras.
2021: 700 miljoner cykelresor i Sverige
Antal cykelresor i Sverige under 2021 var drygt 700 miljoner. Räknat på alla resor (till fots, med bil, med kollektivtrafik, med motorcykel och flyg) görs drygt var åttonde resa med cykel. Det konstaterar Nationellt cykelbokslut 2021.