• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Passa tiden tufft för SJ – var tionde tåg försenat

    Målet om 95 procents punktlighet redan nästa år blir svårt att nå visar en ny rapport. Men SJ:s presschef Tobbe Lundell menar att fördomarna mot SJ är stora och att en del väljer bort tåg i okunskap.

    Passa tiden tufft för SJ – var tionde tåg försenat
    Allt fler väljer att resa med tåg. Men bättre punktlighet för tågen får vi vänta på. Foto: PATRIK ENGSTROM

    2018 var ett utmanande år för SJ. Framför allt var sommaren problematisk – och det var värmen som ställde till det.

    – Vi hade problem med bränder och solkurvor – sådant som inte SJ kunde rå över egentligen. Av SJ-tågens förseningar orsakar SJ själva ungefär en tiondel. Då handlar det oftast om att ett tåg har gått sönder eller att det råder personalbrist. Resten beror på yttre omständigheter som nedfallna träd, olyckor, banarbete eller väder som gör att Trafikverket tvingas stänga av järnvägen, säger Tobbe Lundell, presschef vid SJ.

    Hamnar i fel rytm

    Stockholm–Göteborg är den sträcka som hade flest problem med att hålla tiderna 2018 sett till antalet resenärer. Nästan var tredje tåg var försenat.

    – De största problemen har vi på just snabbtåg och långa distanser. En liten försening på en lång sträcka fortplantar sig och skapar förseningar på andra avgångar. Ett tåg som bara är fem minuter försenat hamnar i fel rytm och får ett långsamt tåg framför sig och blir därmed plötsligt 15 minuter försenat, och så vidare.

    Svårt att nå målen

    Skillnaderna i punktlighet mellan olika resmål är stora. Bara 49 procent av tågen till Luleå och 45 procent av tågen till Kiruna var i tid under mars 2019, enligt SJ:s egen statistik.

    – Vi har haft en del fordonsrelaterade problem i norra Sverige. Ett tåg som får en lokskada och befinner sig långt norrut riskerar att bli stående ett tag. Det tar tid att köra dit ett nytt lok – det är långa distanser, säger Tobbe Lundell.

    SJ:s mål, tillsammans med resten av järnvägsbranschen, har varit att till 2020 ska 95 procent av tågen komma fram i tid. Men i en färsk rapport slår Transportstyrelsen och Trafikanalys fast att målet inte kommer att nås.

    – På sikt kommer vi att klara målet, men till 2020 är det för optimistiskt. Svenskarna åker mer och mer tåg. –Det är uppenbart att allt fler företag väljer att resa hållbart. De har fattat ett principbeslut om att inte flyga inrikes. Men också antalet privatresenärer ökar, säger Tobbe Lundell.

    Tobbe Lundell, presschef på SJ. Foto: PATRIK ENGSTROM

    Var flexibel när du ska resa

    Klimatförändringar och flygskam är bidragande orsaker. SJ är en av vinnarna i klimatdebatten där flyget pekas ut som den stora boven. Trycket på tåget ökar – men har SJ kapacitet att ta emot alla nya resenärer?

    – Det är hög beläggning under vissa avgångar och vid vissa tider på dygnet. Men om man är flexibel i sitt resande och inte måste resa "peaktid" så finns det nästan alltid plats till alla destinationer, både inrikes och utrikes. Det vi kan se är att nattågen börjar bli mer och mer uppbokade. Allt fler har upptäckt hur smidigt det är att åka nattåg, säger Tobbe Lundell.

    Fördomar om förseningar

    Många kopplar ofta ihop järnvägen med förseningar och inställda tåg. När Sifo frågade tusen svenskar hur många av SJ:s tåg som de tror håller tidtabellen så blev svaret: "Hälften". Den korrekta siffran är alltså att knappt nio av tio tåg är i tid.

    – Det finns en stor skillnad i upplevd och faktisk punktlighet. Och fördomarna är störst bland dem som inte reser med oss. Om fler visste att nio av tio tåg kommer fram i tid skulle kanske fler välja det här hållbara sättet att resa. Det är förstås tråkigt om bristen på kunskap gör att folk väljer bort att resa med tåg, säger Tobbe Lundell.

    Ännu en myt är att tågen höll tiderna bättre förr. I genomsnitt var punktligheten på 1970- och 1980-talen omkring 70 procent och på 1990-talet omkring 85 procent. Bottennoteringen var 1980 då punktligheten var 53 procent. Alltså betydligt sämre än idag.

    – SJ har aldrig kört så många tåg som i nutid, och aldrig har så många varit i tid. Och vi kör på samma anläggning som förr – det har inte byggts fler spår.

    Långa distanser värst

    Vid en europeisk jämförelse i tågpunktlighet ligger Sverige ungefär i mitten.

    – Sverige är ett avlångt land och det i sig är en utmaning. Ett tåg kan behöva hantera is och snö i Norrland och pollen i söder, under en och samma sträcka. Jämför med Schweiz, som är ett litet, runt land – där är förutsättningarna bättre. Dessutom är det alltid färre förseningar på korta distanser. Svenska tåg är också superbra på korta distanser, men det är de långa distanserna som ställer till det.

    Tobbe Lundell tycker att kritiken mot tågförseningarna emellanåt är något överdriven.

    – Man kan vända på det och säga att nio av tio tåg faktiskt kommer fram i tid. Världens punktligaste flygbolag 2017 redovisade också en punktlighet på 90 procent. Då är ändå marginalen större inom flyget, som anser sig vara i tid när planet anländer inom 15 minuter efter utlovad tid. På järnvägen är toleransen bara fem minuter innan tåget räknas som försenat.

    Varför har vi så höga krav på just tåget?

    – Kanske ses tåget som en självklar del av samhällsapparaten, vi bara utgår från att det ska funka. Flyget, däremot, har en image av flärd, det är något magiskt och komplicerat över det. Därför har många haft mycket större acceptans för förseningar inom flyget, säger Tobbe Lundell.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!