• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • På jakt efter ett Facebook som gömmer sig

    Facebook är världens största sociala nätverk. Men när Icakuriren försöker få kontakt visar sig företaget själv vara långt ifrån socialt – snarast helt slutet.

    På jakt efter ett Facebook som gömmer sig
    Icakurirens reporter Fredrik Kullberg får fråga sig fram för att hitta Facebooks Sverigekontor. Inga som helst skyltar eller hänvisningar finns uppsatta. Foto: Ann Jonasson

    Öppenhet är ett centralt begrepp för Facebook, världens största sociala medier-plattform. Tack vare användarnas öppenhet om intressen, vanor, ålder och kön, kan Facebook sälja annonser anpassade till vars och ens personlighet.

    Det är en extremt lönsam affärsmodell. Facebook gjorde en vinst på över 30 miljarder kronor i fjol.

    Men hur står det till med Facebooks egen öppenhet? 

    Allt fler rasar över att Facebook är så svårt att komma i kontakt med. Att ringa är i princip omöjligt, åtminstone för privatpersoner. På hemsidan uppges varken telefonnummer eller adresser till Facebooks många lokalkontor, som det i Sverige. Det svenska kontoret går heller inte att hitta på söktjänster som Eniro och Hitta.  

    När vi försöker nå Facebook, för att söka svar på varför den globala Internetjätten är så hemlighetsfull, hänvisas vi till PR-byrån Spotlight som sköter företagets svenska mediekontakter.

    – Mejla dina frågor så kan vi kolla på dem, säger PR-konsulten Alice Käck.

    Men ni är ju ett externt PR-företag. Jag skulle vilja prata med någon på själva Facebook?

    – Men mejla dina frågor så kan vi kolla på dem. Vad gäller frågorna?

    Om varför Facebook är så svårt att komma i kontakt med?

    – (Tystnad) Okej. 

    Till normala företag brukar man kunna ringa?

    – Ja. Men mejla dina frågor.

    Bara med tvekan ger hon en fingervisning om var Face-books Sverigekontor ligger mer exakt. 

    – Ja, jag minns faktiskt inte. Men det är Sveavägen (i Stockholm). 

    Är detta hemligt, alltså?

    – Nej. Nej. Men jag vet inte just nu.

     

    Anklagas för falska nyheter

    Bland de som kritiserat Facebook hör brännskadade Lasse Gustavsson, som kallat företaget "odemokratiskt" sedan han fått sina porträttbilder censurerade utan besked om varför.

    I Norge gick många, inklusive statsministern, i taket sedan Facebook plockat bort en ikonisk bild från Vietnamkriget med en flyende, naken flicka. När medierna sökte en förklaring, blev man hänvisad till en anonym källa på bolag-ets PR-byrå. 

    Inte ens de allvarliga anklagelserna om att falska nyheter på Facebook skulle ha påverkat det amerikanska president-valet, fick någon omedelbar respons. Det dröjde dagar innan högste chefen Mark Zucker-
    berg
    trädde fram och avfärd-ade anklagelserna som "lite galna".

     

    Ingen skylt utanför

    För att få en klarare bild av hur Facebook arbetar, beger vi oss oanmälda till Facebooks svenska kontor. Det ligger enligt Bolagsregistret på Svea-vägen 13 i Stockholm, vilket visar sig vara en av de så kallade Hötorgsskraporna. Närmare bestämt nummer två.  

    Trots kontorets relativa storlek (24 anställda, enligt senaste årsredovisningen) finns utåt sett ingenting som skvallrar om den globala Internet-gigantens närvaro. 

    Inga skyltar på fasaden,  inga hänvisningar i entrén och inte vid hissarna heller.

    Vi får fråga oss fram. Till slut hamnar vi på plan 13, framför en rosa graffitimålning av konstnären Carolina Falkholt och en låst, anonym dörr av frostat glas. 

    Utanför dörren finns en högtalarförsedd ringklocka, enbart märkt med ordet "reception". Vi slår följe med en ung med-arbetare på väg in, under vaga förevändningar om ett möte.

    Receptionen ser ut som vilket ungt, hippt IT-företag som helst, med strama vita möbler, flimrande vägg-tv och ett par gröna modernistiska fåtöljer. När väktaren bakom entré-
    disken undrar vad vi vill, frågar vi efter Alice Käck, trots att vi vet att hon inte jobbar här. 

     

    Får inga svar

    Efter en stunds dividerande kommer en kvinna ut i receptionen genom ytterligare en glasdörr, bakom vilken själva kontoret breder ut sig. Hon är Frida Löwengren, kommunikatör på Facebook.

    Även Frida Löwengren insisterar på att alla frågor ska sändas i förväg till en särskild mejladress som bara är avsedd för pressen. 

    Facebook jobbar ju med öppenhet. Det är er grej. Tycker du att ni själva är öppna, sociala?

    – Ja. 

    Hur då? Ni har inga skyltar, anger ingen adress, finns inte på Eniro och går inte att ringa till?

    – Vi är ju en webbtjänst.

    Men också så mycket mer. En enorm mediemakthavare, till exem-
    pel, med miljontals dagliga användare bara i Sverige. Ändå går ni knappt att få kontakt med?

    – Du är i kontakt med oss nu.

    Varför har ni inga skyltar i entrén?

    – Jag sitter upptagen nu, så jag måste gå tillbaka in.

    – Vi tar inga intervjuer så här, i receptionen.

    Längre än så kommer vi inte. 

    Nästan omedelbart efteråt hör Alice Käck på PR-byrån Spotlight av sig via mejl. "Vi återkommer till dig så snart vi kan", skriver hon angående de frågor vi mejlat tidigare. 

    Nästa dag kommer ett nytt mejl, skrivet på danska av Facebooks nordiska chef för företagskommunikation, Peter Münster

    Han bifogar länkar med allmän information om Facebooks policy och arbetssätt, samt mejladressen till den PR-byrå vi redan kontaktat. Andemeningen är att Facebook visst är öppet, socialt och transparant. Men våra specifika frågor svarar han inte på. 

    Nils Funcke, expert på tryck- och yttrandefrihet. Foto: TT

    Experten: "Större öppenhet nödvändigt"

    Nils Funcke, expert på tryck- och yttrandefrihet, har som ledamot i Publicistklubben flera gånger bjudit in Facebook till debatt om den allt större del av annons-kakan som bolaget kniper. 

    – De säger alltid nej. Det är knappt man får något svar, säger han. 

    – Att Facebook intar en så passiv och skygg roll i den offent-liga debatten är lite obegripligt. Naturligtvis har Facebook ingen skyldighet att ställa upp och svara på frågor. Men jag tror de gör sig själva en björntjänst. Lite större öppenhet är nog nödvändigt om de vill bygga mer långsiktiga affärsrelationer i Sverige. De kan ju börja med att sätta upp en skylt.

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!