• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Svenska försvarssprayen som gör succé i USA

    Det råder ingen brist på svenska exporter till det stora landet i väst. Skådespelare, flertalet teknikbolag och musik. Den senaste i raden av blågula succéer är Plegium, ett företag inom säkerhetsbranschen.
    Nu är siktet inställt på att lyckas på hemmaplan.

    Svenska försvarssprayen som gör succé i USA

    Det är många som känner igen känslan av tristess som smyger sig på i vardagslivet.
    Är det här jobbet verkligen för mig? Är jag egentligen inte menad att syssla med något annat?
    Carl Ljung och Henrik Frisk hade varit kollegor under flera år när de båda enades om att kostymerna och pärmarna behövde bytas ut.
    – En dag kom Carl in på mitt kontor och sa att nu är det dags att göra något annat, berättar Henrik Frisk.
    Strax efter sa Henrik upp sig, packade väskorna och åkte på en jorden-runt-resa, ett äventyr som förutom att fyllas med minnen också innebar en hel del jobb. Det blev starten för Plegium.

    Plegium tillverkar smarta försvarssprayer. Allt från design till teknik har tagits fram och utvecklats av de båda grundarna själva. En inte helt enkel uppgift att ta sin an.
    – Jag lånade Carls pappas torp, mitt ute i skogen, under åtta månader. Där fick jag lugn och ro för att kunna läsa in mig på CAD, kretskortsdesign och applikationsprogrammering, säger Henrik Frisk.
    Snart kunde produkten lanseras. Men det skedde inte med buller och bång hemma i Sverige.
    Plegium har gjort en omvänd resa. Den amerikanska marknaden var en av de första som det nystartade bolaget lyckades etablera sig på. Det mesta av arbetet har utförts av Carl och Henrik.

    Hur fungerar det att bygga bolag i USA?
    – Att starta ett bolag är relativt enkelt. Allt annat med banker, försäkringar med mera är desto svårare och framförallt tidskrävande. Den största utmaningen är att alla delstater har olika skatteregler och regleringar, så själva driften kompliceras, berättar Carl Ljung.

    Utöver regleringar är även logistik och distribution olik den europeiska marknaden. För varje delstat behöver nya kontakter knytas med diverse återförsäljare.
    – I Europa behöver man bara hitta en distributör per land, i USA ser det helt annorlunda ut då de flesta försäljningsföretag bara finns i en eller max ett fåtal delstater.
    Men trägen vinner. Via bland annat olika mässor har Carl och Henrik arbetat upp sitt bolag. Idag säljs sprayen hos e-handelsjätten Amazon, men även hos flertalet fysiska butiker och via den egna webbshopen.

    Med ett knapptryck aktiveras sprayens alla funktioner.

    Sikte mot Sverige

    Varje år genomför BRÅ (Brottsförebyggande rådet) en nationell trygghetsundersökning vars syfte är att under söka svenskarnas upplevelse av trygghet, förtroende för rättsväsendet med mer. Rapporten visar att oro för att vistas ute under kvälls- och dagtid sakta har ökat från 2016 till idag. Störst otrygghet känner kvinnor, framför allt i det yngre och äldre åldersspannet.

    Att helt råda bot på problemen är svårt. Men att ha medel som gör det möjligt att själv ta kontroll över otrygga situationer, både för sig själv men också om någon annan råkar illa ut, kan öka känslan av trygghet.
    –Vår ursprungliga försvarsspray inne håller peppar och är för marknader utanför Sverige. I vår senaste version har vi tagit fram en mentol spray istället vilket är helt lagligt här, berättar Carl Ljung.

    Utöver mentolsprayen innehåller produkten också en samtals- och SMS-funktion, en siren och ett LED-ljus som alla aktiveras via ett knapptryck. För att det ska fungera behöver du bara ladda ner mobilappen Plegium där du kan lägga in totalt fem nödkontakter som blir informerade om du är i knipa.
    – Tack vare sin unika teknik, som till exempel positioneringstjänsten, är Plegium-sprayen den smartaste på marknaden, säger Carl Ljung.

    Här kan du köpa den smarta försvarssprayen

    Etablering på flera marknader

    Lanseringen av Plegiums försvarsspray har rullat på sedan starten för tre år sedan. Totalt finns produkten nu i åtta länder. Precis som med lanseringen i USA har övriga marknader haft sina prövningar som behövts övervinnas.
    –Produktkategorin är hårt reglerad med olika lagar och föreskrifter i alla länder, även inom EU då produktkategorin inte ingår i den inre fria marknaden.


    Vad har varit det roligaste på den här resan?
    – Helt klart att utveckla nya smarta produkter och att få dem att fungera globalt med samma lösning. Vi använder de riktiga telefonnäten i respektive land så att våra kunder inte ska behöva be sina bekanta att ladda ner en app för att ta emot larmen, vilket är vanligt i andra renodlade nödappar. Att få detta att fungera överallt när kunden använder eller testar våra produkter har varit en riktigt rolig utmaning.

    Här kan du köpa den smarta försvarssprayen

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!