Skolhunden Tinto hjälper stressade elever: ”Det betyder jättemycket”

När Tinto jobbar på Häckebergaskolan lägger han ibland sitt huvud i elevens knä. Han är nämligen en specialutbildad skolhund med rätt att sprida trygghet. Hemmets Journal följde med Tinto och hans matte Annika Grönvall på ett arbetspass.

Med sina kloka ögon följer Tinto uppmärksamt gesterna från eleverna Doris Ahlberg och Wilmer Sahlée, båda 9 år. På ett speciellt kommando hämtar han sedan leksaksdjur som har koppel i olika längd och bär fram dem till barnen.

Det blir sedan Doris och Wilmers uppgift att mäta kopplen med ett måttband och sortera dem efter längd.

Tinto

Kennelnamn: Victorious Varg Del Corazoncito.
Ålder: 4 år.
Familj: Matte Annika Grönvall, 59, och husse Johnas, 59, och deras två vuxna barn, samt spanska vattenhunden Cava, 7.
Bor: Kongsmarken.
Gör: Skolhund.

– Ibland får de även mäta Tintos höjd eller längden på hans svans som ett inslag i deras undervisning i matematik, berättar Annika Grönvall.

Vi är på Häckebergaskolan i Genarp i Lunds kommun. en skola med nästan 250 elever i åldrarna 6–10 år. Här arbetar skolhunden Tinto och hans matte Annika Grönvall.

Doris och Wilmer lär sig bland annat mäta och räkna med hjälp av Tinto. Han är också ett stöd för elever som har lässvårigheter.

Störs inte av höga ljud

Tinto är en fyraårig spansk vattenhund, eller perro de agua español som rasen egentligen heter. Det är en ras som inte fäller och det gör den extra lämplig att arbeta på en skola.

– Han är också mycket tålig och låter sig inte störas av höga ljud och skrik som det kan vara ibland på en skola, säger hans matte.

Tintos uppgift som skolhund är i första hand att motivera elever som skolans elevhälsoteam anser behöver extra stöd i undervisningen.

Det kan bestå i att vara med elever när de lästränar. Då kan han med sin nos peka ut vilken bok eleven ska läsa högt ur och till och med markera ett ord i boken som han vill att eleven ska läsa en gång extra.

Tinto kan flera olika trick.

Gick på Svenska Terapihundskolan

– Men oftast när en elev läser ligger han bara bredvid i soffan och lyssnar. Hans lugn och det faktum att han inte dömer någon gör att elever som har svårt med läsningen inte blir stressade, säger Annika.

Tanken på att arbeta med skolhundar väcktes för många år sedan hos Annika Grönvall. Hon är i grunden förskollärare men arbetar även som dramapedagog.

– Jag har alltid haft hund och jag märkte att barn som hade det lite jobbigt i skolan mådde bra och blev lugnare om det fanns en hund i deras närhet.

Annika började med att träna sin äldre hund Cava, som också är av rasen spansk vattenhund, till skolhund. Det gick bra och hon blev certifierad besökshund. Men sedan klarade hon inte lämplighetstestet för att arbeta med barn under 13 år.

– Det var en besvikelse men så fick jag veta att de fått valpar på en kennel i Norge. Vi åkte dit och fick tillstånd att köpa en av valparna. Det visade sig vara en riktig lyckoträff. Tinto är som gjord för att vara en skolhund.

Redan från tre månaders ålder började Tintos träning under sakkunnig ledning av sin matte. Tillsammans gick de på Svenska Terapihundskolan för att utbildas till ett skolhundsteam.

Tinto och Annika fick gå flera utbildningar innan de kunde börja jobba.

Föräldrarna måste ge sitt tillstånd

De godkändes för att arbeta med personer från 13 år och uppåt och efter ytterligare utbildning kombinerat med praktik och social utbildning klarade de till slut äntligen lämplighetstestet för att arbeta med yngre barn och genomgick utbildningen till läshundsteam.

– Vi har även gått en utbildning till fadderhundsteam, berättar Annika. Som skolhundsteam måste Tinto och jag göra ett kvalitetstest vartannat år för att visa att vi fortfarande är lämpliga att vara det.

Förra hösten började Tinto och hans matte sitt nya jobb på Häckebergaskolan efter att Annika i samråd med skolledningen gjort en riskbedömning. Föräldrarna till eleverna som han arbetar med har också fått ge sitt tillstånd.

– I riskbedömningen tar man även upp frågor som att elever och personal kan ha pälsdjursallergier och hundrädsla. Nu fäller ju inte Tinto men han kan ändå orsaka allergiska reaktioner. Därför badar jag honom varje vecka och spritar allt material som eleverna kommer i kontakt med.

När det är dags för Wilmer att gå för dagen får han en kram av Tinto.

Undervisning med vattenhunden Tinto

Annika har ett eget litet rum precis innanför skolans entré där hon och Tinto tar emot elever som elevhälsoteamet anser kan behöva lite extra undervisningsstöd.
– Varje månad har vi ett möte där vi tar upp vilka elever som ska få en lektion på 20–30 minuter hos mig och Tinto.

Oftast får eleverna enskild undervisning med Tinto och hans matte. Det börjar alltid med att de får lära sig hälsa på honom. Sedan får de en introduktion i hundens språk och hur man kan ”läsa” av hans sinnesstämning och känslor på hans kroppsspråk.

– Tinto älskar när eleverna klappar honom och pratar lugnt med honom. Ibland visar jag dem också olika trick som de kan få honom att göra, som att kasta en boll eller hämta saker.

Annika och resten av skolans personal har märkt vilken otroligt lugnande effekt det har på eleverna.

– Med vissa elever har vi en speciell ångestdämpande verksamhet. När en människa är i närheten av en hund eller ett annat djur utsöndras ett hormon som heter oxytocin som är lugnande.

Tintos trivselregler är uppsatta på skolan, så att alla elever vet vad som gäller.

Blir på gott humör av att träffa skolhunden

En av dem som märkt resultaten av Tintos arbete är läraren Petra Vensryd. När hennes elever kommer tillbaka till de ordinarie lektionerna efter ett möte med skolhunden är de både mer fokuserade och motiverade.

– Det betyder jättemycket för de eleverna, säger hon. De mår bra av att ha fått vara en stund ensamma hos Tinto och Annika och ha fått hela deras uppmärksamhet.

Tinto arbetar två timmar effektiv lektionstid fyra dagar dagar i veckan på Häckebergaskolan. Under en normal arbetsdag hinner han träffa fem–sex barn.

– Mer orkar han inte med. Efter en intensiv arbetsdag med många möten med olika barn måste han vila sig, berättar hans matte.

En del av eleverna på skolan har haft flera lektioner med Tinto och Annika. Andra har bara behövt komma några enstaka gånger.

– Jag gillar verkligen att träffa Tinto, säger 9-årige Wilmer. Jag blir på bättre humör när jag får göra det.

Jag blir på bättre humör när jag får träffa Tinto, säger Wilmer. Kompisen Doris håller gärna i kopplet under promenaderna.

Har blivit en populär medarbetare

Tinto har också visat sig att ha andra oanade egenskaper – han är mycket bra på att bota både barn och vuxna som lider av hundskräck. Så var det för 9-åriga Doris.

– I början var jag lite rädd för Tinto men det är jag inte längre. Han är snäll och glad nästan hela tiden, berättar hon.

Annika ler igenkännande.

– Ja, du vågade inte ens gå in i rummet första gången ni skulle träffas. Nu håller du till och med i hans koppel när vi är ute och rastar honom.

Även om alla barnen inte får enskilda lektioner med Tinto har han blivit en mycket populär medarbetare på Häckebergaskolan.

– Det har till och med blivit så att barnen inte längre ropar ”Hej Annika” när vi går över skolgården. Nu är det oftast bara ”Hej Tinto”, säger Annika Grönvall med ett skratt.

Scroll to Top