• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så sänkte vi blodtrycket!

    En tredjedel av den vuxna befolkningen i Sverige lider av högt blodtryck och många får behandling med blodtryckssänkande medicin. Men det finns även andra möjligheter. Möt Åse och Marianne som har tagit saken i egna händer.

    Så sänkte vi blodtrycket!

    Åse: Motion hjälpte mig

    När Åse Wiinberg Hansen började med blodtrycksmedicin blev ­resultatet inte riktigt som hon hade hoppats. I stället för en blodtryckssänkning upplevde både hon och hennes man en markant sänkning av hennes humör.

    – Efter 14 dagar med tabletterna var jag så trött och ­ledsen att mitt liv hade blivit totalt förändrat och min man tyckte att jag betedde mig väldigt märkligt, säger 71-åriga Åse.

    Flera andra släktingar hade liknande dåliga erfarenheter av mediciner vilket gjorde att Åse väntade in i det sista med att kontakta vården och be om medicin. Detta trots att hon hade fått konstaterat högt blodtryck vid en rutinkontroll.

    Göra ett försök

    I stället avtalade hon med sin hjärtläkare att hon skulle göra ett försök att sänka blodtrycket med hjälp av motion.

    – Problemet var att jag redan från början fick väldigt mycket motion. Jag var nybliven pensionär och gick tio kilometer varje vecka tillsammans med en hjärtförening. Jag gick även långa promenader med min hund och tog regelbundna cykelturer med mina väninnor. Det kunde ju inte ­krävas mer, kände jag.

    Två månader senare tog en väninna tag i henne: "Du riskerar ju att hamna i rullstol om du inte får ner blodtrycket."

    – Så då gick jag till läkaren i alla fall och bad om tabletter. Men jag var tydlig med att jag inte kunde fortsätta med dem om jag fick biverkningar. Då beslöt vi att prova och se tiden an.

    En kväll fastnade Åse framför ett tv-program där en idrottsforskare berättade om hälsovinsterna man kan uppnå genom att spela fotboll. Bland annat skulle fotbollsspelande vara bra mot högt blodtryck, nämnde han och Åse spetsade öronen.

    Fanns ingen förening

    Men eftersom det inte fanns någon fotbollsförening för kvinnor i Åses ålder i området där hon bor tog hon kontakt med en större fotbollsklubb en bit bort och fick deras hjälp på vägen. Åse gick en kurs i fotbollsträning och med henne som tränare startades ett lag för seniorer i oktober 2014.

    – Vi kallar laget för Fotboll Fitness och är nu 50 stycken aktiva kvinnor och män som spelar ihop en gång i veckan. Vi anpassar reglerna så att alla kan vara med och det är både kul, socialt och ger riktigt bra motion, säger Åse.

    När hon startade laget var hon så upp­tagen av det att hon inte tänkte alls på sitt blodtryck. Först två–tre månader senare mätte hon det på nytt och konstaterade att det nu låg inom normalspannet.

    – I fotboll springer du efter bollen, stannar och springer igen. Pulsen går upp och ner så det blir hela tiden en form av intervallträning. Det var helt enkelt det som skulle till för att mitt blodtryck skulle gå ner. För efter att jag började med fotboll har jag inte längre några problem med det, säger Åse.

    Intervallträningen som man får under en fotbollsmatch var precis det som behövdes för att Åses blodtryck skulle gå ner.

    Marianne: Jag åt mer grönt

    Det kan inte vara sant! Marianne Knorborg blev väldigt överraskad när det visade sig att hon led av alldeles för högt blodtryck under en rutinkontroll hos ­läkaren.

    – Mitt blodtryck hade alltid varit för lågt tidigare, men båda mina föräldrar har haft högt blodtryck. Kanske har jag bara haft tur som inte drabbades förrän nu, säger Marianne.

    Hon förklarar att hon ofta får mycket biverkningar när hon tar mediciner. En gång drabbades hon till och med av läkemedelsförgiftning. Därför var hon helt inställd på att problemet med det höga blodtrycket måste lösas på något annat sätt. Läkaren tyckte att det var okej att ge henne ett halvår.

    – Jag arbetar som frilansande stickdesigner och hade en väldigt hektisk period. Jag tänkte att det framför allt ­berodde på det och var övertygad om att det skulle gå över av sig själv, säger hon.

    Ännu högre

    Men när hon kom på ny kontroll hos läkaren ett halvår senare var blodtrycket till och med ännu högre. "Nu måste du ta medicin" blev beskedet denna gång.

    – Då valde jag faktiskt att vara en olydig patient. Jag har haft bröstcancer tidigare och vet att livet är kort. Därför vill jag ha det bra och det har jag inte när jag tar medicin.

    Lösningen blev att hon ­började äta efter principerna i en bok med titeln Sunt blodtryck på 14 dagar där man varje dag ska äta bestämda mängder av de sju födoämnes-grupperna baljväxter, grön­saker, frukt och bär, korn och potatis, nötter och frön, mjölk och ost, fisk, kött och ägg, olja, smör och fett.

    – Den största förändringen i förhållande till hur jag åt förut var att jag skulle äta betydligt mer grönsaker och mycket mindre kött. Jag trodde nog aldrig att det skulle hjälpa, men när jag 14 dagar senare mätte mitt blodtryck, var det helt normalt igen, ­säger Marianne.

    Åt som vanligt

    Så blev det jul och för att inte vara till besvär valde hon att äta som vanligt av den goda julmaten.

    Därefter blev hon drabbad av influensa och kunde därför inte komma ut och röra sig på det sätt som boken också rekommenderar. Resultatet var ett skyhögt blodtryck, så nu lever Marianne åter efter bokens principer – och har åter fått ner blodtrycket till det normala.

    – Det är verkligen fantastiskt. Och på köpet har jag fått mycket mer energi, säger hon. 

    Marianne började äta som vanligt igen under julen men då steg blodtrycket omedelbar

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!