• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så sänker du blodtrycket med 12 enkla tips!

    Nästan var fjärde svensk lever med högt blodtryck. Många behöver medicin för att sänka trycket, men ibland kan det räcka att göra några små livsstilsförändringar.

    Så sänker du blodtrycket med 12 enkla tips!

    Många som går omkring med ett förhöjt blodtryck känner ingenting, men vid ett riktigt högt blodtryck uppstår symtom som trötthet, illamående och huvudvärk.

    Högt blodtryck har en stark koppling till hjärt- och kärlsjukdom. Det kan även leda till demens och njursjukdom. Högt blodtryck har också ett samband med andra ohälsotillstånd som förhöjt blodsocker, höga blodfetter, diabetes och bukfetma.

    Eftersom hjärt- och kärlsjukdomar är den främsta orsaken till sjukdom och död i större delen av världen, bör du vara noga med att kontrollera ditt blodtryck. Är trycket på gränsen till för högt bör det kontrolleras minst en gång om året.

    Är ditt blodtryck mer än lätt förhöjt behöver du förmodligen blodtryckssänkande medicin som du provar ut via din husläkare. Men du bör inte enbart medicinera, utan även se över din livssituation – hur äter du, hur mycket stressar du och hur ofta rör du på dig?

     

    Här är tolv sätt att sänka blodtrycket!

    1. Promenera en halvtimme om dagen

    Ta en rask promenad varje dag, gärna så att du blir lätt andfådd och svettig på ryggen. Då minskar du risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, oavsett vad du väger. Har du svårt att få till en halvtimmes sammanhängande promenad varje dag kan du gå tre gånger tio minuter.

    En promenad på 30 minuter om dagen minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

     

    2. Vardagsmotionera

    Försök få in så mycket rörelse som du bara kan i din vardag. Välj trapporna istället för hissen, stå upp när du pratar i telefon eller väntar på bussen, cykla när det är möjligt och hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten. Genom att gå från otränad till vältränad kan du få ner blodtrycket med cirka 10-15 mm/Hg.

    Trappor - vardagsmotionens bästa vän!

     

    3. Rök inte

    Rökning påverkar blodtrycket negativt. Framför allt förbättrar rökstopp prognosen rejält när det kommer till hjärt-kärlsjukdomar.

    Att sluta röka gör stor skillnad för hälsan.

     

    4. Salta mindre

    Salt påverkar njurarna, som i sin tur påverkar blodtrycket. Att salta mindre brukar ingå i kostråden för att sänka högt blodtryck. Men effekten av ett minskat saltintag verkar variera mellan olika individer. Störst betydelse har det hos vissa äldre eller presoner med ärftlighet för högt blodtryck.

    Att salta mindre kan ha effekt på ditt blodtryck.

     

    5. Stressa av

    När du stressar frisätts hormoner som ökar blodtrycket. Slappna av genom att sänka axlarna och andas lugnt från magen. Säg nej till saker du inte orkar eller vill. Försök skaffa dig kontroll över tillvaron för att undvika inre stress. Och framför allt – se till att få återhämtning efter varje stressig period. Det behöver inte betyda att du lägger dig raklång på soffan, utan att du gör saker som får dig att må bra och fyller dig med energi.

    Säg nej till saker du inte orkar eller vill. Gör det som får dig att må bra!

     

    6. Sov gott

    Sömnen är otroligt viktig för hälsan och särskilt för den som har högt blodtryck. En studie från Harvard medical school visar att både kvinnor och män med måttligt högt blodtryck kunde få ner det på bara några veckor genom att sova en extra timme varje natt.

    En extra timmes sömn varje natt kan göra stor skillnad.

     

    7. Pausa från mobil och dator

    Att ständigt vara nåbar kan vara otroligt stressande. Unna dig stunder utan mobil, dator och tv så att du kan komma ner i varv på riktigt.

    En selfie får man ta, men försök att ta en paus från din mobil då och då. Att ständigt vara nåbar är stressande.

     

    8. Låt bli lakritsen

    Lakrits innehåller ett ämne som kan höja blodrycket hos vissa personer. Även små mängder lakrits kan påverka blodtrycket.

    Älskar du lakrits? Även små mängder kan påverka blocktrycket hos vissa.

     

    9. Håll vikten

    Blodtrycket påverkas av vikten och många blir hjälpta av att gå ner i vikt. En viktminskning på bara några kilo kan sänka både blodtrycket och halterna av blodfetter och blodsocker.

    Att tappa några kilo kan göra skillnad på blodtrycket.

     

    10. Drick med måtta

    En hög alkoholkonsumtion är en vanlig och ofta underskattad orsak till för högt blodtryck. Att minska ner på mängden alkohol leder ofta till en tydlig sänkning av blodtrycket.

    Att minska på alkoholintaget leder ofta till en tydlig sänkning av blodtrycket.

     

    11. Ät sunt

    Låt 80 procent av din kost vara vettig och naturlig mat. Livsmedel som i studier visat sig bra med tanke på blodtrycket är grönsaker, frukt och bär, fisk, kyckling, baljväxter och nötter. Undvik charkprodukter och färdigmat.

    Mindre charkprodukter och mer fisk, kyckling och grönt är bra för blodtrycket!

     

    12. Ät nyttiga fetter

    Se över fettintaget och försöka välja vegetabiliska fetter som oljor, avokado, nötter, frön och fet fisk.

    Bra fetter finns i bland annat avokado, nötter och fet fisk.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!