• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Stava dig fram till kondition och hälsa!

    Att en frisk promenad sätter fart på förbränning, kondition och livsandar, är ju allmänt känt. För dig som vill få det där lilla extra resultatet av promenaden bör absolut prova stavgång! Roligt, lätt och skonsam träning som stärker upp både rygg och armar under promenadens gång.

    Bild 1290384De flesta kan lära sig stavgång och få bättre kondition!

    Stavgång är ingen nytt påfund som man lätt kan tro. Elitskidåkare som Thomas Wassberg, Gunde Svan och Per Elofsson har alla tränat tuff stavgång under sommarhalvåret.

    I slutet av 90-talet blev stavgång en populär motionsform i Sverige. Friskis&Svettis lär ut metoden på många orter. Och sedan sju terminer är Monica Cohn en av ledarena för deras stavgångspass i Malmö.

    – Det är oerhört viktigt att man går rätt, helst lätt framåtlutad. Det är bra om nybörjare först släpar stavarna efter sig och pendlar med armarna, så att diagonalgången kommer av sig självt.

    Motsatt ben och arm ska mötas. När man fått in rytmen, så tar gångaren tag i stavarna. Armen ska vara böjd som en "banan" och hela armen ska arbeta ända från axeln. Många arbetar bara från armbågen, då riskerar de att få skador som tennisarmbåge.


    Öka tempot
    Själv har Monica artros, men hon trivs med stavgången och slinker raskt iväg. Friskis-ledaren får den där fina skjutsen i steget, när hon sätter i staven invid motsatt häl och snabbt flyter fram över gräsfältet. Stavarna håller upp kroppen och genom diagonalgången får magmusklerna jobba hårt, fast stavgångaren kanske inte märker det.

    – Blicken ska alltid vara riktad framåt. Genom stavgången får man en mjuk och fin rörlighet i kroppen, samtidigt som stavarna också ger en god balans.

    Hon poängterar att man med stavgång kan få allsidig träning i alla sorters terräng från asfalt till skogsstigar. Monica tycker att vi ska pröva på att pulsa i sand eller snö för att möta större motstånd. Om man vill ha tuffare träning kan man ändra tempot eller terrängens lutning, men man kan också lägga in utfall och variera steglängden.

    Efter avslutad träning påminner Monica om att vi inte ska glömma bort att stretcha ordentligt.
    Bild 1290385
    Gåstavar finner du i sportbutiker nästan överallt. Be personalen om hjälp med rätt modell och längd för just dig.
     


    Rätt längd

    Det är också viktigt att stavarna är anpassade efter din längd. Fråga gärna personalen i sportaffären så kan de hjälpa dig att testa ut stavar som passar just dig.

    Hopfällbara stavar är praktiska att ta med på resor. De "fasta" stavarna håller längre. Dyrare stavar har oftast stötdämpande effekt. Välj vilken sort som passar ditt liv bäst eller unna dig en av var sort!

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!