• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • När nyheterna gör dig deppig: Prästen Olle Carlsson lär dig hantera ångesten

    Det händer mycket i världen nu och det är lätt att drunkna i svarta rubriker och dras ner i ett mörker av oro och rädsla. Hur ska vi hantera vår ängslan? Vi frågade prästen Olle Carlsson.
    – Att vara orolig är en del av att vara människa.

    När nyheterna gör dig deppig: Prästen Olle Carlsson lär dig hantera ångesten

    Knappt har vi tagit oss ur en över två år lång pandemi förrän det utbryter krig i Ukraina. Och klimatkrisen rycker allt närmare, samtidigt som många känner av effekterna av höjda bolån och stigande inflation och matpriser. Kort sagt, det är en turbulent tid. Som inte alltid är lätt att hantera.

    – Jag märker att människor är mer oroliga nu. Överallt pratas det om det som sker i världen och jag får samtal från människor som undrar hur de ska hantera sina rädslor. Bara häromdagen ringde ett team från Stockholms skolpsykologer för att de ser att många ungdomar har fått en ökad existentiell oro den senaste tiden. Och nu måste skolpsykologerna möta detta, säger prästen Olle Carlsson.

    Förutom att vara riksbekant präst och kyrkoherde är han även författare till ett tiotal böcker om livsfrågor, andlighet och tro. Förra året kom Om tröst – hopp och livsmod (The Book Affair) som han skrev när pandemin hållit på i ett år för att ge människor verktyg och sammanhang för tröst.

    – Pandemin är kanske i stort sett över i Sverige, men nu är det ytterligare en nivå av kriser som tillkommit. Mycket ställs på ända och ny ängslan väcks. Men att vara orolig är trots allt ett hälsotecken och till viss del tycker jag att man ska ta oron på allvar. Om det är mitt i natten och jag är orolig över att mitt barn inte kommit hem går jag ju inte och lägger mig. Jag stannar uppe. Det ligger en omsorg i det, till viss gräns.

    – Att vara orolig är en del av att vara människa. När det händer jobbiga och tunga saker påminns vi om vår utsatthet. Vi lever i en illusion om att vi bor i världens tryggaste samhälle och när vi inser att det inte stämmer, känns livet otryggt och osäkert. Man måste våga se och möta det. Och det bästa sättet, enligt mig, är att göra det tillsammans med andra. Våga bryt ensamheten, möt andra och prata om det som oroar och gnager.

    Prästen Olle Carlsson är författare, föreläsare och teologisk ledare på Kontempel, en nationell mötesplats för livsfrågor online och på Skeppsholmen i Stockholm.

    Gör något praktiskt

    Att ensam försöka tänka sig ur oron fungerar inte, då blir man ofta ännu mer orolig, menar Olle Carlsson.

    Förutom att prata om det som gör en nervös och ängslig, är det en god idé att göra något konkret, som att engagera sig i en hjälp- eller volontärorganisation.

    – Det är bättre att vara en handlingens människa, än en passiv person. Handling är ett bra sätt att avleda tankarna. Martin Luther sa: "Om än världen skulle gå under imorgon skulle jag i dag plantera mitt äppelträd."

    Men, det finns en gräns för hur mycket man bör oroa sig och hur mycket lidande man orkar ta in, menar Olle Carlsson.

    – Som sagt, en viss oro är befogad. Den kanske får en att engagera sig i klimatkrisen, för flyktingar eller gör att man skänker pengar till en välgörenhetsorganisation. Samtidigt blir ju inget bättre av att man sitter och oroar sig hela dagarna.

    Men vad händer när man kanske efter ett tag plötsligt upplever en viss "mättnad" över sakernas tillstånd. Ska man känna dåligt samvete då?

    – Nej, det tycker jag inte. Det är viktigt att kunna stänga av ibland, det har man rätt till. Jag skulle till och med säga att det är hälsosamt att inte missbruka ständiga nyhetsrapporteringar och uppdateringar på sociala medier. Det är viktigt att försöka leva ett normalt liv även när allt är kaosartat. Rutiner och en känsla av normalitet är nödvändigt.

    Så man får pausa från eländet och unna sig att leva – trots att många andra lider?
    – Ja, det man däremot kan göra är att känna tacksamhet, över att vi har fred till exempel. Vi tar mycket för givet och har det fantastiskt bra, och ingen blir olycklig över att man är tacksam för det man har. Var närvarande i nuet och tacksam över att du kan dela en måltid med familj eller vänner. Se inte allt som en självklarhet.

    – När jag är ute och går i Stockholm tänker jag ofta hur fantastiskt det är att jag får leva i en värld där bomber inte faller. Kanske ger min tacksamhet till och med ringar på vattnet. Man kan känna empati och sorg med och för andra och samtidigt vara glad och tacksam över det man själv har.

    Så en svår fråga, som du fått förut, men hur kan det heta "kärleksfull gud" när världen ser ut som den gör?
    – När barn lemlästas och människor dör väcker det många frågor. Varför fick inte de som bodde i de nu sönderbombade husen i Ukraina svar på sina böner? Jesus frågade: "Min gud varför har du övergivit mig?" Jag kan inte svara på det, men jag vet att människor som lever i krig och kaos ber. När det värsta inträffar hittar man ofta sin gudstro – och blir ­buren av den.

    Tacksamhet kan minska negativa känslor, menar Olle Carlsson.

    Prästen Olle Carlssons bästa råd för att hantera ångest

    Prästen och författaren Olle Carlsson ger sina bästa råd för att hålla oro och rädsla i schack. Här är några handfasta verktyg för att förbli lugn och hantera jobbiga känslor. 

    Prata om det

    Många lägger locket på och vill inte tala om det som känns jobbigt, kanske i något slags försök att tänka att om jag inte pratar om det så finns det inte. Min erfarenhet är dock att vi mår bättre av att dela vår oro med andra. Det brukar vara skönt att kunna spegla sig i en medmänniska och inse att man inte är ensam om att känna som man gör.

    Gör något praktiskt

    Det är lätt att bli passiv när man är orolig, man pratar ofta om rädsla som förlamar. Här vill jag uppmana människor att göra precis tvärtom. Ställ dig upp och gör något praktiskt. Laga mat, baka, skriv, sätt på musik som du älskar och gunga med, gå ut i den läkande naturen, gärna i sällskap med en vän. Eller en hund. Praktiska aktiviteter skingrar tankarna och ger energi.

    Håll fast vid vanor och rutiner

    När man brottas med jobbiga känslor glömmer man ibland att hålla fast vid sina vanor och rutiner. Gör inte det, se till att fylla dagen med goda vanor och trevliga sammanhang. Sluta inte gå din morgonpromenad, spela bridge med väninnorna eller plugga spanska på kvällskursen. Vanor och rutiner hjälper till att normalisera när livet känns kaotiskt.

    Gör något för en annan människa

    Forskning visar att när vi hjälper människor omkring oss mår vi bättre och blir lugnare. Generösa handlingar gentemot andra är nämligen en fin handling även mot en själv. Men engagera dig i något som inte handlar om din egen lycka eller försörjning. Att sätta sig in i andras svårigheter och behov kan sätta dina egna problem i perspektiv. Kanske inser du att någon annan har det betydligt värre. Eller så hjälper insikten att du gjort något för att hjälpa andra i en tuff situation. Kanske kan ni inspirera varandra för att hitta livsmod.

    Be eller meditera

    I mitt liv brukar jag ofta lyfta min oro med Gud, det hjälper mig att fästa tankarna på något annat och inte fastna i orons fotspår. Man kan också yoga eller meditera, om man hellre vill det. Tricket är, bland annat, att man bli distraherad, vilket inte är så dumt. Ett ledset litet barn tröstar man ju genom att prata om andra saker för att distrahera och leda tankarna åt ett annat håll. På liknande sätt fungerar bön eller meditation. Det skänker givetvis även tröst.

    Var tacksam

    Tacksamhet kan minska negativa känslor, allt från avundsjuka och uppgivenhet till frustration och ånger. Att känna tacksamhet kanske inte ändrar omständigheterna i ditt liv, men kan få dig att känna annorlunda för dem. Ta några minuter av din dag och fokusera på allt du faktiskt har här i livet som du värdesätter. Det ger kraft. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!