Åk på kryssning: Massor av underhållning för alla åldrar

Hemmets Journals reporter provade en veckolång kryssning på Medelhavet. Hon lämnade fartyget full av upplevelser och utan att ha känt sig instängd en sekund!

Stort som ett hus räcker inte på långa vägar för att beskriva Odyssey of the Sea. Stor som en mindre stad är en mer korrekt beskrivning. Fartyget tar över 5 000 passagerare. Till det tillkommer 1 600 besättningsmedlemmar.

Trots att det är många människor som står i spänd väntan i hamnen Civitavecchia utanför centrala Rom går det förvånansvärt smidigt att komma ombord, bli incheckad och ta sig till hytten. Det märks att rederiet Royal ­Caribbean är amerikanskt. Servicen är oklanderlig och personalen, som är från hela världen, är tränad till det ­yttersta i professionellt bemötande av passagerare.

När fartyget är på väg söderut, ner för Italiens västkust mot Messinasundet mellan fastlandet och Sicilien, sätter vi oss på solstolarna på vår balkong och njuter. Varma vindar, måsar som flyger ikapp med fartyget och det ljuvligt turkosa Medelhavet.

Kryssningsfartyget Odyssey of the Sea sett från 92 meters höjd.

Kryssningsskeppet bjuder på aktiviteter dygnet runt

I sju dagar ska vi kryssa från Rom, via Santorini till Kusadasi på Turkiets västkust. ­Sedan tillbaka via Mykonos och Neapel för att slutligen återvända till startpunkten. Jag öppnar Royal Caribbeans app i mobilen och min man och jag kollar igenom det digra programmet ombord på fartyget.

Den som vill hålla sig aktiv från morgon till kväll har uppenbarligen inga problem att fylla dagarna. Här erbjuds påkostade shower som hade kunnat platsa lika bra i Las Vegas, musikunderhållning, biografer, flera olika restauranger, barer och kaféer, casino, spelhall, föreläsningar och rundvandringar …

Ön Santorini i Grekland är berömd för sina tjusiga vyer. Uppifrån byn Fíra ser man kryssningsfartyget Odyssey of the Seas.

Och så två pooler, fyra bubbelpooler, vattenpark, en fullstor basketplan, laser tag (en variant av paintball), radiobilar, spa och gym där det ­erbjuds bland annat yoga, spinning och pilates.

Vi får ganska snart kläm på hur vi ska äta ombord. Vi väljer frukostbuffé i den stora restaurangen, lunchbuffé vid en av poolerna där man måste vara över 16 år och à la carte-middag i matsalen. Vi inser dock att det är lätt att äta för mycket, särskilt eftersom all mat ingår i vår biljett …

Ombord finns två pooler, en för barnfamiljer och en för vuxna och barn över 16 år. Plus flera poolbarer.

Många firar sin födelsedag ombord

På en del men inte alla bolag har man någon sorts klädkod. Gästerna får till exempel inte gå in i restaurangerna i shorts och flipflops. Och man kan uppmanas att klä upp sig något när det är middagsdags.

Första dygnet är vi ute till havs utan att gå i land. Vi strövar omkring på det gigantiska fartyget. Nästan högst upp, på däck 14, trängs barnfamiljer vid poolen men i ”vuxenpoolen”, som ligger lite avskilt i fören, är det istället gott om par och pensionärer som läser, småpratar och lapar sol.

Trots det vackra vädret är det ändå människor i den mörka hallen ett antal våningar längre ner som hyser en­armade banditer och andra spelmaskiner och inne på kaffekedjan Starbucks är det fullt av folk. Vi stöter även på ett antal människor som fyller år och förstår snart att när en del fyller jämt, som 60 eller 70 år, tar man med sig barn och barnbarn på en kryssning för att fira.

Underhållning i form av påkostade shower finns det gott om.

Populärt bland svenskar med kryssningssemester

Efter ett dygn ute till havs är det dags för första stoppet – Santorini. Eftersom fartyget är så stort lägger det till en bra bit ut och mindre båtar tar oss in till land. Vi tar en speedboat och buss till Oía, byn med en av Greklands allra vackraste utsikter.

Vi äter lunch på en lummig restaurang och går några varv innan vi tar bussen ner till byn Fíra. Där strosar vi runt på huvudgatan som är kantad av vinbarer med magnifik ­utsikt över havet – och vårt fartyg. Vi tar sedan den branta linbanan ner till den lilla hamnen och en kvinna bredvid mig brister ut i gråt. Det visar sig att hon är fruktansvärt höjdrädd.

Nästa stopp är Kusadasi på Turkiets västkust. Här åker vi på en guidad tur till Efesos, en antik stad grundad cirka 1100 före Kristus. 2015 upptogs Efesos på Unescos världsarvslista och det är fascinerande att gå runt bland ruinerna med vår turkiska guide.

Besök i Efesos i Turkiet. Den restaurerade fasaden till Celsusbiblioteket anses vara antikens bäst bevarade.

I säkerhetskontrollen i Kusadasis hamn stöter vi på fyra medpassagerare, en svensk ­familj som tillbringat dagen på egen hand i Kusadasi. Jag har hört att det ska finnas ett par hundra nordbor på far­tyget men med tanke på alla tusentals passagerare är de svåra att lokalisera.

Enligt en ny undersökning, gjord av PR-byrån Related i samarbete med analysinstitutet A&B Analyse, blir svenskar allt mer intresserade av att åka på kryssningssemester. På bara två år har antalet svenskar som föredrar kryssningar som semesterform ökat med över fem procent.

Nästan 45 procent drömmer om en kryssning i Karibien medan 57 procent vill kryssa just i Medelhavet. Drygt 40 procent är intresserade av kryssning i Nordeuropa, medan 16 procent vill till Alaska och Nordamerika.

Det finns ett antal special­restauranger där maten inte ingår i biljettpriset. Bland annat en japansk teppan­yakirestaurang med en sjungande kock!

Miljöaspekten är en viktig fråga

När jag senare intervjuar vår norske kapten Per Kristoffersen, berättar han att det är över 80 olika nationaliteter ombord på fartyget. Och han säger att fler och fler, inte minst svenskar, har börjat upptäcka kryssningar.

– Trots att dollarn är dyr för er upplever många ändå att det är prisvärt. Man får mycket för pengarna: boende, mat, massor av underhållning som shower, musik och teater, bad, träning, uppleva olika platser … Det som tillkommer är dryck, arrangerade utflykter i land och casino, om man är intresserad av spel.

Miljöaspekten är dock en fråga som kanske får människor att tveka. Kryssningsfartygen blir allt större men drivs fortfarande huvudsakligen av diesel.

– Vi jobbar hårt med hållbarhet och bränslefrågor. Det ligger både i vårt och miljöns intresse att bli så miljösmarta som möjligt. På sikt hoppas jag att vi kommer att kunna kombinera diesel med elektricitet som drivmedel, säger Per Kristoffersen.

Peter Roy, hållbarhetsansvarig på Odyssey of the Sea, berättar vid ett annat tillfälle att 90 procent av allt avfall från fartyget återvinns. Och att man vidtagit åtgärder för att minska bränsleåtgången.

– Bland annat pumpas det in luft under fartyget när vi är till havs vilket gör att friktionen mellan fartyget och vattnet minskar. Bara genom denna åtgärd gör vi av med sju procent mindre bränsle.

Hemmets Journals Colette van Luik fick en pratstund med norske kapten Per Kristoffersen som jobbat inom Royal Caribbean i 30 år.

Härlig semestervecka med god mat och många intryck

När vi nästa dag kommer till Mykonos bestämmer vi oss för att vi måste få ett dopp i Medelhavet. Vi hyr en scooter och svischar på en knapp halvtimme till andra sidan ön och Elia Beach. Havet är behagligt varmt och det tar emot att gå upp. Efter en grekisk lunch med grillad bläckfisk, sallad med solvarma tomater samt saganaki, stekt getost, har vi fått en skön greklandskänsla.

En kväll går vi på en show ombord på fartyget, The book, och häpnar över dels den ­jättestora salongen med flera olika scener och avancerade digitala skärmar, dels den professionella produktionen. Allt från regi, kostym till dansare och sångare är på mycket hög nivå.

Vi och åtta andra matintresserade passagerare går även en rundvandring i fartygets största kök och visas runt av kocken Damion från Jamaica. Han förklarar hur man lagar mat till tusentals passagerare och håller allt varmt. Det för tankarna till militärisk disciplin och hierarki – alla verkar veta exakt vad de ska göra och när.

Vi går förbi bageriet och jag upptäcker till min förtjusning att till och med de stora chocolate chip-kakorna som jag sett vid kaffemaskinerna är hembakade.

Efter vårt sista stopp i Neapel, där vi koncentrerat betar av de tre godsaker som staden är särskilt känd för – espresso, pizza och pistageglass – vilar vi ut på vår balkong och summerar veckan medan fartyget kryssar tillbaka till Rom.

Många intryck och upplevelser, massor av god mat, några sköna dopp i poolen (när det inte var alltför mycket folk) och förstås – badet i Medelhavet. Och vi kände oss faktiskt inte det minsta instängda!

Hemmets Journals reporter Colette van Luik tillsammans med sin man Elias Modig i en utsiktskapsel på fartyget, 92 meter över havet!

Kryssa med Hemmets Journal 2024

I år arrangerar Hemmets Journals Succéresor, tillsammans med olika researrangörer, ett flertal kryssningar.

Juni: Norska fjordar

Följ med på en veckolång kryssning genom Norges vackra fjordlandskap, där Geirangerfjorden är en av de mest populära och natursköna platserna.

Läs mer: Fjordkryssning i Norge: Enastående vyer på bekväm resa

Juni och september: Hurtigruten

Ännu en gång reser vi från Kirkenes i norr ner till Bergen i söder genom majestätiska fjordar och små hamnar.

Läs mer: Res med oss på Hurtigruten – världens vackraste sjöresa!

September: Flodkryssning på Rhen

Kryssa fram på vattnet ­genom Frankrike, Tyskland och Holland och upplev vinprovningar och pulserande stadsliv.

Presenteras i HJ nr 12.

Oktober: Medelhavet runt

Vår kryssning i Medelhavet bjuder på en blandning av historiska strandhugg, kulturella platser och god mat men framför allt ett härligt klimat.

Presenteras i HJ nr 21.

November: Andalusien

Förläng sommarkänslan med en kryssning i Andalusien från Sevilla till Cadiz.

Presenteras i HJ nr 23.

Alla Hemmets Journals läsarresor hittar du här

Fem vanliga frågor om kryssningar

Mimmi Tysk driver resebyrån kryssningar.se. Med 1 083 kryssningsnätter bakom sig är hon expert på kryssningar.

Är kryssningar dyrt eller prisvärt?

– Det finns kryssningar i alla prisklasser. Man får helpension och på vissa rederier som kostar lite mer ingår ibland även utflykter och dryck. Var noga med att jämföra vad som är inkluderat när du tittar på olika kryssningar. Ett tips är att resa när inte alla andra åker, som vår eller höst. Då kan man hitta bra priser! Och boka gärna något år i förväg för att komma över de billigaste resorna.

För vem passar kryssningar bäst?

– De som är nyfikna och vill uppleva mycket på en och samma resa.

Vad finns det för myter om­ ­kryssningar?

– Att man tror att man kommer att vara fast på fartyget. Man glömmer bort att man går i land hela tiden. Och att man tror att det är trångt och långa köer till allt. Det är det sällan för resenärerna har olika tider. Och att man tror att det bara är äldre som ­kryssar. Men jag var 20 år när jag kryssade första gången och blev helt såld!

Vilka bolag passar bäst för par utan barn?

– Jag tycker Oceania Cruises, Celebrity Cruises och Virgin ­Voyages. De satsar på en vuxen publik, har fina fartyg och serverar bra mat.

Vad ser du för trender?

– Vi ser en ökning av resenärer som vill kryssa med mindre fartyg som ligger lite mer i lyxsegmentet, exempelvis Oceania Cruises eller Regent Seven Seas Cruises. På deras fartyg är det mycket plats per resenär och det ingår mer än på andra kryssningar.

5 olika kryssningar – från budget till lyx

MSC Cruises – Familjärt och prisvärt

Ett italienskt rederi med stora, nya fartyg och runt 20 familjära och prisvärda kryssningar att välja mellan i Medelhavet, Karibien, Sydamerika och Norden.

En 7-nätterskryssning utgår från Orlando i USA och går via Bahamas och Mexiko tillbaka till Orlando. Från 6 000 kronor per person. Alla måltider ingår.

www.msccruises.se

Norwegian Cruise Line – Avslappnat utan klädkoder

Ett avslappnat amerikanskt rederi (med norskt ursprung) utan klädkoder med många medel­ålders par och barnfamiljer ombord.

En 11-dagarskryssning utgår från Stockholm och går via Helsingfors, Tallinn, Riga, Klaipeda, Gdynia, Berlin, Kiel, Århus, Oslo till slutdestinationen Köpenhamn. Från 23 000 kronor per person. Alla måltider ingår.

www.ncl.com

Celebrity Cruises – Mest vuxna resenärer

Samma amerikanska ägare som Royal Caribbean Cruises. Fartygen är medelstora och har mest vuxna resenärer. Stort fokus på mat och shower.

En 11-dagarskryssning utgår från Southampton i England och går via Irland, Island och Skottland tillbaka till Southampton. Från 25 000 kronor per ­person. Alla måltider ingår.

www.celebritycruises.com

Cunard Lines – Klassiskt och exklusivt

Ett brittiskt rederi med anor från 1800-talet som erbjuder exklusiva kryssningar över hela världen och är mest känt för sina klassiska transatlantiska kryssningar. Inredning med träpaneler och marmor, hög servicenivå och all lyx och komfort man kan önska sig.

En 8-dagars kryssning utgår från New York till Southampton i England med sju dagar till havs. Från 9 879 kronor per ­person. Alla måltider ingår.

www.cunard.com

Havila Voyages – Eldrivna färjor

Havila Voyages är ett norskt rederi med fyra fartyg som går på el i kombination med naturgas. Stort fokus på miljövänlighet och hållbarhet ombord.

En 12-dagarskryssning utgår från Bergen och går via Kirkenes i Nordnorge tillbaka till Bergen och bjuder på upplevelser som Lofoten, världsarvet Geirangerfjorden, midnattssol och pol­cirkeln. Från 30 000 kronor per person. Alla måltider ingår.

www.havilavoyages.com

Scroll to Top