• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Skapa din egen må bra-trädgård

    Att påta i trädgården och vistas ute i det gröna gynnar dygnsrytm, sömn och livskvalitet. Med doftande blommor, sittplatser och porlande vatten skapar du din egen helande plats, tipsar örtterapeuten Lisen Sundgren.

    Skapa din egen må bra-trädgård
    En trädgård kan vara som terapi | Foto: Getty Images

    Att rensa, odla och påta i trädgården är inte bara härligt, det kan också göra gott för hälsan. När vi arbetar och pysslar i trädgården får vi inte bara träning utan blir också på bättre humör.

    Själva trädgårdsarbetet är så nyttigt och bra för oss att forskare till och med rekommenderar det som medicin. Enligt herbalisten Lisen Sundgren som skrivit böcker som Vildvuxet och Lisens gröna värld och guidar i natur- och skogsterapi leder livet i det gröna till själslig ro och hälsa.

    – Vi är skapta för ett liv utomhus. Naturen ställer inga krav och vi mår bättre när vi vistas i trädgården och är fysiskt aktiva. Vi får syre, dagsljus och sover bättre. Kortisol och adrenalin sjunker, blodtrycket går ner och andningen blir lugnare och djupare, säger Lisen.

    Hon tipsar om hur vi kan skapa vår egen må bra-trädgård.
    – Vi tar in naturen med alla våra sinnen. Så genom att tänka på dofter, placering av växter, porlande vatten och platser för umgänge och vila så kan man skapa en alldeles egen läkande trädgård, säger Lisen.

    En läkande trädgård är rofylld, varierad och artrik och gärna omgärdad av häckar för att ge lugn och ro.
    – Se till att det finns slutna och lummiga platser, små gröna rum med träd och buskar där man känner sig omsluten och trygg, säger Lisen.

    En hängmatta i en trädgård, en kvinnas ben sticker ut.

    Skapa platser för tankar och avkoppling.

    Sittplatser i täppan
    Möblera gärna med några sittplatser för olika syften. En plats för social samvaro där man umgås, kanske lagar mat och äter utomhus med familj och vänner.

    – Det kravlösa umgänget stärker band och frigör endorfiner som skapar lyckokänslor och hejdar smärta.
    Glöm inte att ha en plats där man kan vara för sig själv och räkna myror.

    – Ha gärna en skön plats, kanske en sittbänk under ett äppelträd, där man kan glo-sitta och ta in omgivningen med alla sinnen, lyssna på vindens sus, fåglarnas kvitter och vatten som porlar. Att höra ljud som vi är anpassade till gör att vi känner oss trygga och mår bra.

    Vatten har genom historien varit en värdefull tillgång i trädgården. Vattendrag är vackra att se på och vi njuter av ljudet.
    – Man kanske inte behöver bygga en damm men en enkel vattenspegel kan vara trevligt för fåglarna.

    Många anlägger medvetet sina trädgårdar för att skapa ett vildare intryck.
    – Visst finns charm i det som är lite vilt och ovårdat. I naturen finns inga raka linjer, och vi mår bra av en levande och vild trädgård. Blanda gärna lite vildvuxet och rabatter. Blommor som ringblommor och ängsblommor är vackra och går att göra fina buketter av och hjälper humlor och bin och ökar pollineringen, säger Lisen.

    Mogna äpplen ligger på en gammaldags trädgårdsbänk med grånat trä och smideskanter.

    Att odla är avstressande och bra för hälsan.

    Ge plats åt dofter
    En trädgård kan vara genomtänkt som en saga. Men man kan strunta i alla måsten om färger man "borde" ha och istället välja de färger man tycker om och trivs med, menar Lisen.

    – Poängen är att gå på den egna känslan. Blommor och örter som doftar ljuvligt ger en paradisisk dimension.

    Som herbalist förespråkar Lisen en vrå med en doftande örtagård.
    – Gärna läkeväxter som väldoftande timjan, isop som bina älskar, citronmeliss och lavendel för doften och för att de torkade bladen är rika på eteriska oljor och kan användas för att göra lugnande te. Genom att odla återknyter vi kontakten med gräsrötterna. Att odla växter är avstressande och bra för hälsan.


    Och vad ska då köksträdgården fyllas av?

    – Att odla egna näringsrika grönsaker ger en annan relation till mat. Lättast att odla är de grönsaker som gror villigt och kräver ganska lite omvårdnad, som är tåliga och ger fin skörd, som dill, potatis, grönkål och svartkål, morot, broccoli, sallad, spenat, tomater och sockerärter.

    – Det som växt i trädgården ska tillbaka dit och ge ny näring, säger Lisen.

    – Lägg gräsklipp, löv, ogräsrens och matrester på hög och låt dem förränta sig till en härlig näringsrik svart kompostjord. Vi behöver bygga matjord, som blivit en bristvara, och komposten ger ny gratis jord.

    En läkande trädgård ska inte kännas som ytterligare en plikt. Glöm det där med att impa på grannarna. Ge plats för lek och roliga experiment.
    – Det kan vara en hörna där man bara har lite roligt, driver små projekt, testar olika teman, kanske planterar en doftträdgård ena året och fjärilsväxter nästa. Trädgårdsarbetet ska kännas roligt och lustfyllt!

    – Bygg en koja för att det är roligt. Där kan man sitta och dricka te när världen blir för mycket. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!