• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Träna med Sofia från Go'kväll

    En dålig balans ligger ofta bakom fallolyckor när vi blir äldre. Kvinnor drabbas värst på grund av sämre bentäthet och muskelmassa. Som tur är går det att minska risken för att drabbas genom att öva balansen.

    Träna med Sofia från Go'kväll

    Stjärnan

    Stå på ett ben med armarna uppåt och ett ben åt sidan. Luta åt sidan och gör dig så lång som möjligt Håll några sekunder. Byt sedan sida. Upprepa 4 gånger på varje sida.



    Draken


    Stå med händerna på en stolsrygg eller ett bord. Lyft ett rakt ben bakåt-uppåt. Håll några sekunder med lätt eller utan stöd av stolen. Byt sedan sida. Upprepa fyra gånger på varje sida.



    Båten

    Sätt dig och luta dig bakåt. Lyft upp ett eller två ben och håll balansen i några sekunder. Gör detta 5 gånger.



    Fågelhunden

    Stå på alla fyra. Lyft motsatt arm och ben. Spänn magen och håll ryggen lång. Vill du ha ännu mer balansträning så lyft den bakre foten. Håll några sekunder. Byt sedan sida. Upprepa 4 gånger per sida.



    Enbensknäböj

    Stå på ett ben. Böj det så mycket du kan utan att lyfta hälen från golvet. Känns det för vingligt så ta stöd av en stol. Upprepa 5 gånger på varje ben.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!