• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ut och njut i trädgården - men var rädd om ryggen!

    Att arbeta i trädgården är ett fantastiskt sätt att vardagsmotionera, men det kan vara riktigt tungt för ryggen. Här är sex tips som hjälper dig jobba mer ergonomiskt!

    Ut och njut i trädgården - men var rädd om ryggen!

    En femliterskanna räcker gott och väl. Vill du inte gå så många gånger? Bär en i varje hand så slipper du snedbelasta ryggen.

    Trädgårdsarbete är utmärkt vardagsmotion. Du bygger muskler, bränner kalorier och förbättrar konditionen. Dessutom tankar du D-vitamin genom att vistas utomhus i solen. Men var rädd om din rygg – trädgårdsarbete kan vara riktigt tungt. Här är sex ergonomiska tips!



    1. Välj en mindre vattenkanna

    En tioliterskanna full med vatten snedbelastar ryggen. Välj istället en mindre kanna och gå många gånger. Eller bär en femliterskanna i varje hand. Då belastas ryggen jämt och du får bättre balans.

     

    2. Kratta rätt

    Tänk på att växla grepp och kratta både från höger och vänster. Undvik att spänna axlarna, då försämras blodtillförseln till armarna och musklerna tröttnar snabbt.


    3. Rensa rabatter från en pall

    Ligg inte på knä i rabatten, det bäddar för en stel rygg. Sitt istället på en liten pall och arbeta med den ena handen medan du stödjer den andra handen mot låret – då avlastas ryggen. Tänk också på att hålla handleden rak när du rensar.

    Undvik att ligga på knä i rabatten. Ta hjälp av en pall för att avlasta ryggen.


    4. Gräv med benmusklerna

    Använd en spade som inte är allt för tung. Spaden är lagom lång när skaftet når dig till midjan. Flytta fötterna när du gräver så att de pekar åt samma håll som näsan. Böj höfter och knän, arbeta med benmusklerna och gör tyngdöverföring.

     

    Både stora och små kan hjälpa till i trädgården. Tänk på att använda en spade som når dig till midjan och inte är allt för tung.


    5. Lyft alltid rakt uppåt

    När du ska lyfta en kruka – se till att krukan står nära dig så att du inte behöver luta dig framåt. Lyft rakt uppåt. Använd benen, inte ryggen. Undvik tunga lyft så gott det går och använd skottkärra om det är möjligt. Tänk på att aldrig vrida ryggen samtidigt som du lyfter!

    Håll det du lyfter nära kroppen och använd benen, så sliter du inte på ryggen.

     

    6. Odla i pallkragar

    Genom att odla i pallkragar som du staplar på varandra, slipper du det tunga grävande som krävs vid vanlig odling. Du får dessutom en betydligt bekvämare arbetshöjd.

    Pallkragarna kan du stapla på varandra för att nå en bekvämare arbetshöjd.

    Den här höjden är bekväm för ryggen när du planterar eller rensar ogräs.

    Här odlas vacker rabarber i stora pallkragar.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!