• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Vanja återfick balansen tack vare yoga

    När Vanja Brusewitz skadade sig illa efter ett fall gjorde yogan under för hälsan. Idag är balansen så bra att hon till och med vågar cykla igen.

    Vanja återfick balansen tack vare yoga

    Konstnären Vanja Brusewitz vill inte låta åldern bestämma vad hon kan göra och inte. Så det var ett hårt slag när hon förra vintern var med om en otäck fallolycka på gatan där hon bor.

    – Jag skulle snabbt kila ner och hämta tidningen. Det var snö och slask och dumt nog hoppade jag över en vattenpöl och föll handlöst mot marken med axeln före. Smärtan var obeskrivlig, säger Vanja Brusewitz.

    Hon skadade sig så svårt att hon hamnade på sjukhus i tio dagar och fick en axelfraktur som det tog flera månader att läka. I samma veva förlorade hon sin älskade katt Tusse, en hittekatt som hon räddat livet på. Vanja har målat och tecknat och arbetat som konstnär hela sitt liv. Den svarta katten och barnbarnen är avporträtterade på många av hennes tavlor i lägenheten vid S:t Eriksplan i Stockholm.

    Fysiskt inaktiv

    Smärtan i kroppen och rädslan för att ramla igen gjorde henne fysiskt inaktiv under våren. Vanja kände sig nedstämd av saknaden efter livskamraten.

    – Jag tappade motivationen och behövde en piska. Då såg jag att de sökte deltagare till en forskningsstudie vid Karolinska för att testa yoga på äldre. Det kändes som ett upprop till mig att inte ligga som en lathund på soffan.

    Vanja hade turen att komma med i yogagruppen. Lagom till sommaren började hon träna yoga ett par gånger i veckan. Redan efter ett par veckor kände hon sig starkare.

    – Det var helt fantastiskt! Balansen blev bättre och det gör inte längre ont när jag går. Plus att jag är mycket gladare till humöret!

    Ta sig över tröskeln

    För många är det svårt att ta sig över tröskeln och komma igång med träningen. Vanja kickstartade med yoga och idag är hon starkare och friskare och har fått livsglädjen tillbaka. Hon bubblar av glädje när hon berättar om gemenskapen i den äldre yogagruppen. Yoga är inte bara för extremt viga och vältränade människor utan en skonsam träning för äldre, säger hon.

    – Ingen är för gammal för yoga, tvärtom, vi var många äldre som tränade och rörelserna är lugna och mjuka. Jag vill behålla min balans längre och inte behöva oroa mig för att ramla. I min ålder måste man anstränga sig, det är jätteviktigt att vara fysiskt aktiv. När man är yngre tar man rörligheten och balansen för given och det kan man inte göra när man blir äldre.

    Vanja glädjer sig åt att känna sig stark och smidig, och inte minst över det välbefinnande hon känner efter yogapasset.

    – Så gammal jag är har jag blivit mjukare i kroppen. Nu kan jag hastigt och lustigt böja mig ner och ta upp något jag tappat.

    Yogar varje dag

    Hon har fortsatt att träna yoga även efter tolvveckorsprogrammet i studien. Idag yogar hon varje dag och mår bra. På eftermiddagarna dricker hon sitt te och sätter sig tillrätta på yogamattan i vardagsrummet.

    – Jag gör mjuka yogarörelser i lugn takt och har dessutom hittat på egna rörelser vid sidan av yogan. För att sträcka ut ryggen ordentligt lägger jag mig rakt över soffbordet. Väldigt skönt kan jag tipsa om.

    Yogan har även väckt skaparglädjen till liv igen. Vanja målar och tecknar och sjunger. Hon musicerar tillsammans med dottersonen Rikard Hamilton som är musiker och som kommer hem till sin mormor för att ackompanjera henne på piano. Vanja stämmer gärna upp i sång och gärna en vanvördig visa av visdiktaren Ruben Nilsson.

    Älskar att sjunga

    – Jag älskar att sjunga och har uppträtt på en del fester genom åren. Ett bra tips till alla som tycker det är trist att promenera: gå till musiken du har inom dig. Jag går gärna till den gamla snapsvisan Härjarevisan: "Nu ska vi ut och härja, supa och slåss och svärja, bränna röda stugor, slå små barn och säga fula ord ...", skrattar Vanja.

    Ålder är inget hinder för att lära sig nya saker.

    – Inombords har jag en fantastisk fantasivärld och jag vill hålla mig ung i kroppen och förbättra min livskvalitet även vid 84. Yoga har varit en effektiv behandling mot mina krämpor. Idag kan jag stå länge på ett ben och hålla upp det andra i luften utan att vingla. Jag har hittat det som känns rätt för mig. Yogan kommer att hålla mig frisk i många år framöver!

     

    Experten Mats Hallgren: Yoga ökar balans och rörlighet

    Mats Hallgren är forskare på ­Karolinska institutet och ­undersöker i en studie hur yoga påverkar välbefinnande och hälsa hos äldre.
    Foto: Privat

    Varför forskar ni på yogans effekter på äldres hälsa?

    – Omkring 80 procent av alla personer över 65 år är fysiskt inaktiva, vilket ökar risken för hjärt-kärlsjukdom, diabetes, stroke, depression och ångest. Samtidigt blir vi äldre och lever längre och det innebär nya utmaningar för hälsan. Vi vill ta reda på hur man kan minska riskerna för ohälsa med träning och yoga.

    Är inte yoga bara för extremt viga och vältränade personer?

    – Yoga är en träningsform som går att anpassa efter egna förutsättningar. Den yogaform vi använder i studien är anpassad för seniorer och inkluderar positioner från hathayogan.

    Varför är yoga bra för hälsan när man är äldre?

    – Regelbunden yogaträning kan bidra till en ökad chans till hälsosamt åldrande och ökad livskvalitet. Yoga har vuxit i popularitet de senaste åren och omfattar träning som är mjuk för kroppen och kan passa för äldre. Men det saknas fortfarande studier på yogans effekter, framför allt bland äldre.

    Vilka deltar i studien ­Fit for age?

    – Friska äldre mellan 65 och 85 år som bor i Stockholm. Deltagarna slumpas till en av tre olika grupper: yoga, kondition eller väntelista.

    Vilka yogaövningar gör man?

    – Deltagarna genomför en serie av senioranpassade hathayogaövningar som hunden, trädet, kobran och krigaren. Övningarna involverar alla kroppens stora muskelgrupper och tränar balansen. Även andningsövningar och avslappning ingår.

    Hur ofta yogar man?

    – I studien är målet att ­deltagarna ska träna yoga en timme tre gånger i veckan under tolv veckor.

    Vad visar studien hittills?

    – Vi vet att rörlighet och ­balans kan förbättras genom regelbunden yoga, vilket minskar risken för fall och fallskador. I vår studie undersöker vi hur yoga kan bidra till ökad fysisk och psykisk hälsa. Tidigare forskning tyder på att regelbunden yogaträning kan minska inflammation och stress genom påverkan på hormonsystemet.

    Hur snabbt kan yoga ge effekt?

    – Vår studie pågår fram till juni 2021 men tidigare studier har visat att yoga kan ge positiva effekter i form av förbättrat humör och minskad ångest. Flera timmar efter en yogasession kan yogautövare rapportera att de känner sig mindre stressade och mer rörliga.

    Vad hoppas ni att yoga­studien leder till?

    – Vi kommer fortsätta att rekrytera deltagare till studien. Vår förhoppning är att bidra till forskningen om effekterna av yoga bland äldre. Om studien visar att yogaträning är lika bra eller till och med bättre än konditionsträning kan vi förespråka yoga som en passande träningsform bland äldre för att minska risken för sjukdom och ohälsa.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!