• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • När kan jag ta Remifemin?

    Jag är en tjej på 38 år som har tre stora myom i livmodern. Nu har jag fått besvär som tyder på att jag är i klimakteriet. Jag blir helt plötsligt röd och varm i ansiktet utan att jag gör någonting, yrsel har jag också. Mensen kommer med allt längre intervaller och med kraftigare blödningar. Nu undrar jag om jag kan äta Remifemin-tabletter. Jag får inte äta östrogen för min gynekolog.
    Gynekolog Ingrid Emgård svarar:
    Muskelknutor i livmodern eller myom är mycket vanliga och ofarliga men kan ställa till med en del problem. Myom stimuleras av östrogen. Fram till klimakteriet producerar du själv stor mängd östrogen som gör att myomen växer. Om du har normala hormonnivåer och tillför ännu mer kan storleken öka något snabbare. Troligen är det därför din gynekolog avråder dig från att äta östrogentabletter.

    Myom minskar i klimakteriet när östrogenproduktionen avtar. De små hormondoser som behövs mot övergångsbesvär kan göra att myomen minskar lite långsammare men gör inte att de försvinner. Eftersom du är så ung som 38 år är klimakteriet kanske inte det första jag tänker på i ditt fall - även om det till och med kan börja ännu tidigare och även om dina symtom onekligen påminner om övergångsbesvär. Men det kan finnas andra anledningar.

    En vanlig orsak till rikliga blödningar är just myom. Trots att du haft myom i åratal kan blödningarna tidigare ha varit helt normala men nu succesivt eller plötsligt ändrats. Dina övriga besvär med yrsel, rodnad och värmeepisoder kan också bero på annat än övergångsbesvär. Har du fått någon medicin för att minska myomtillväxten? Ibland kan effekten på myomen bli bra samtidigt som man får en del besvär liknande dem du beskriver.

    Men det är inte alls omöjligt att du har rätt och att dina besvär verkligen beror på tidig klimakteriestart. Har du hunnit diskutera dina nytillkomna besvär med din gynekolog? Jag tycker att du ska beställa en ny tid ganska snart och fråga lite mer.

    Du undrar om Remifemin. De allra flesta av hälsopreparaten för övergångsbesvär innehåller östrogenliknande substanser i liten mängd. Effekterna liknar dem som östrogen ger, både de positiva och de negativa, men hälsopreparaten är betydligt svagare. Vid början av klimakteriebesvär är det inte ovanligt att de här preparaten räcker. De påverkar inte myom och om du har hjälp av Remifemin kan jag inte se någon anledning till att du inte kan prova. Men tala även om detta med din gynekolog - det kan finnas någon ytterligare orsak till att vara restriktiv med östrogen i ditt fall.
  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!