• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 5 sätt mat kan hjälpa vid övergångsbesvär

    I Japan är värmevallningar i klimakteriet något mycket ovanligt. Enligt forskarna finns en stor del av förklaringen i maten.

    5 sätt mat kan hjälpa vid övergångsbesvär

    Ät soja

    Soja innehåller ett väldigt speciellt ämne känt som isoflavoner eller plantöstrogener. Ett flertal studier har slagit fast att effekten av dessa liknar den som östrogen har i kroppen. Men plantöstrogen är mildare och har, så vitt vi vet, inte de negativa bieffekter som syntetiskt östrogen kan ha. Sträva därför efter att regelbundet inkludera sojabönor och andra sojaprodukter i din kost.


    Proteiner för stabilt humör

    Försök att äta tillräckligt med fisk, nötter, grova sädesslag, magra mjölkprodukter och rent kött. Protein härifrån ger hjärnan möjlighet att tillverka serotonin, en neurotransmittor som hjälper dig att sova gott, hålla humöret uppe och kontrollera aptiten.

    Skydda hjärtat

    Kvinnor med högt blodtryck, mycket fett på magen och förhöjda kolesterolväden har det vi kallar metabola syndromet, oavsett om blodsockret är normalt eller förhöjt. Metabolt syndrom är förknippat med en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. När du blir äldre och skyddet från ditt östrogen avtal får du en mer manlig riskprofil för flera sjukdomar. Om du har en kosthållning med mycket fytoöstrogen reducerar du risken för hjärtsjukdom genom att sänka nivån av triglycerider och minskar fettinlagringen runt magen. Genom att äta sojabönor, miso, tofu och andra sojaprodukter, samt linfrö, frukt och grönsaker får du mycket fytoöstrogen via kosten. Te, kaffe, vin och öl innehåller också fytoöstrogen precis som lakritsrot och ginseng. 

     

    Smörj huden inifrån

    Mycket och sunt fett från till exempel nötter, frön och olika växtoljor hjälper till att hålla huden återfuktad. Samtidigt förser du kroppen med de ämnen den behöver för att kunna producera kvinnliga hormoner. 

     

    Undvik vallningsutlösarna

    Plågas du av nattliga svettningar? Då ska du undvika chili, alkohol, choklad och koffein på kvällen. Dessa matvaror kan göra att du svettas ännu mer - och sover betydligt sämre. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!