• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Undvik beroendet: 6 sätt att lindra nästäppa – utan sprej

    Nässprej är en snabb lösning när näsan är täppt men det är lätt att bli beroende av sprejen som då får en omvänd effekt. Kanske är det dags att bryta ovanan och hitta andra, bättre sätt att lindra nästäppan!

    Undvik beroendet: 6 sätt att lindra nästäppa – utan sprej

    Den lilla plastflaskan med nässprej som man numera kan köpa i mataffären är inte så ofarlig som man kan tro. Det finns en risk att bli beroende om man använder den för länge. Slemhinnan i näsan vänjer sig om du använder avsvällande nässprej i mer än tio dagar i följd. Då svullnar nässlemhinnan direkt om du inte använder sprejen.

    Vid långvarigt bruk blir effekten alltså den omvända: I stället för att svullna av sväller slemhinnorna upp ännu mer, och då blir det trångt i andningskanalen vilket gör det svårare att andas.

    När du har slutat med avsvällande nässprej försvinner nästäppan, men det kan vara jobbigt att andas under några dagar.

    Här är sex sätt att lindra nästäppan på naturlig väg.

    1. Skölj din näsa

    Nässköljning med en så kallad netikanna, en liten kanna med en lång pip, är skonsamt för slemhinnorna. Man fyller kannan med vatten och en viss mängd salt och sköljer sedan näsan med saltblandningen. Netikannor säljs i hälsokostbutiken.

    2. Håll huvudet högt

    Du kan ha svårt att sova om du har nästäppa. Det kan kännas bättre om du ligger med huvudet högt, eftersom svullnaden i näsan då minskar. Bädda med några extra kuddar under huvudet.

    3. Krydda maten extra

    Det botar inte nästäppan, men kan snabbt göra det lättare att andas. Kryddstark mat hjälper till att lösa upp slem, vilket i sin tur rensar dina blockerade bihålor inom några minuter. Testa att äta till exempel wasabi, chili eller jalapeño.

    4. Ta en varm dusch

    En varm dusch innan läggdags gör gott. Ångan från duschen har en avslappnande effekt på kroppen samt verkar avsvällande och hjälper till att lösa upp slem i näsan.

    5. Massera bihålorna

    I bihålorna samlas slem och för att lätta på trycket kan lite lätt massage hjälpa. Massera med topparna av pek- och långfingret strax nedanför ögonhålorna med cirkelrörelser i 20–30 sekunder. Se till att massera i områdena närmast näsan och under ögonen. Avsluta med att pressa tummarna mot kinderna och
    massera i cirkelrörelser.

    6. Smörj in näsan

    Torra slemhinnor i näsan kan smörjas in med lite olja, till exempel olivolja eller kokosolja. Det finns också mjukgörande nässprej och nässalva att köpa på apotek. Insmorda slemhinnor kan minska nästäppan.

    Sök vård om besvären pågår under en längre tid och orsakar problem. Du kan vara allergisk eller drabbad av så kallad vasomotorisk rinit då slemhinnorna är extra känsliga för till exempel torr luft, parfym eller tobaksrök.

    Källa: dokteronline.com, 1177 Vårdguiden och Hälsoliv. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!