• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ät gott – och sov bättre

    Vad ska man äta för att slippa problem med sömnen? Precis som det finns mat som gör dig pigg, finns det mat som hjälper dig att sova gott. Här är några tips.

    Ät gott – och sov bättre

    Var tredje person har någon gång en period av dålig sömn. Det kan bero på stress eller oro. Sömnproblem kan även orsakas av pms, övervikt, diabetes typ-2, prostatabesvär eller alkohol och droger.

    Med åldern behöver vi faktiskt mindre sömn. Men när du märker att livskvaliteten påverkas av sömnmönstret är det hög tid att göra något åt saken.

    Hälsofördelarna med en god natts sömn är oräkneliga. Sömnen hjälper dig att hålla dig glad och positiv, hjärnan förblir skärpt, du har lättare att hålla vikten, huden strålar och ser yngre ut, immunsystemet håller sig starkt och välfungerande och du sänker risken för högt blodtryck och hjärtproblem.

    Många som sover dåligt kämpar också med vikten. Viktproblem orsakas inte sällan av stress och stressen leder till sömnlöshet som i sin tur påverkar hormonet leptin. Det är ett hormon som reglerar aptit och mättnadskänsla.

    Utan tillräcklig sömn sjunker leptinnivåerna och detta tolkar hjärnan som brist på näring och svarar med att öka aptiten. För många resulterar detta i ett starkt behov av söta och feta livsmedel som kakor, choklad och godis.

    Gör dig lugn och sömnig

    Aminosyran tryptofan omvandlas till hormonet melatonin och signalsubstansen serotonin i kroppen. Dessa ämnen verkar lugnande på hjärnan och kan hjälpa mot sömnlöshet.

    Serotonin och melatonin bidrar dessutom till att styra vår dygnsrytm och gör oss mer eller mindre ljus- och ljudkänsliga. De är också viktiga pusselbitar för humöret och motverkar depression.

    Tryptofan i kombination med kolhydrater gör det lättare att somna. Och aktuell forskning visar att kalcium också spelar en viktig roll i att omvandla tryptofan till serotonin och melatonin. Därför är det inte så konstigt att ett glas varm mjölk med honung innan sängdags sägs främja sömnen – det ger dig både tryptofan, kalicum och kolhydrater.

    Tips inför natten

    • Alkohol påverkar sömnen negativt på flera sätt så undvik det.

    • Konsumera inte nikotin eller koffein efter klockan 17.

    • Undvik mat med starka kryddor på kvällen.

    • Ät ett litet kvällsmål, ­gärna med tryptofanrik mat.

    • Drick inte för mycket ­timmarna innan du lägger dig så slipper du gå på toa under natten.

    Välj sömnig mat

    Tryptofan finns i proteinrik mat som:

    • Kött och ägg

    • Mjölkprodukter och hårdost

    • Spannmål och fisk

    • Nötter och bönor

    • Banan och avokado

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!