• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så ökar du ditt hjärnfokus – 5 smarta tips

    Klagar dina nära och kära på att du inte är riktigt närvarande? Kan du ibland gå in i ett rum och sedan glömma helt vad du skulle göra där? Genom ökat hjärnfokus kan du bryta den negativa spiralen och leva ett rikare liv.

    Så ökar du ditt hjärnfokus – 5 smarta tips
    Stärk ditt fokus så blir du friskare, ­gladare och sover bättre. Foto: Getty Images

    Hjärnfokus är en icke-dömande eller tillåtande uppmärksamhet i nuet som du kan rikta dit du vill, likt en ficklampa. Genom fokusträning stärks "den inre chefen", och du kan lättare navigera genom dagen. Johan Bergstad har skrivit boken Hjärnfokus som bland annat innehåller olika tips för att hantera tillvaron. Här är några av dem:

    1. Kolla aldrig mobilen på morgonen 

    Det ökar risken att du fastnar i småsaker och sedan inte hinner med det du egentligen vill ägna dig åt. Bestäm istället antalet gånger du ska kolla mejl och sociala medier och också hur länge det ska ske. För många räcker det med tre tillfällen under en dag, men det beror förstås på hur ens vardag ser ut. Ta hand om din hjärna och din uppmärksamhet, annars är risken stor att någon annan gör det!

    2. Använd minnesregeln SANS

    SANS står för Stäng Av Notiserna Snarast! Notiserna i mobilen triggar det inre larmsystemet och kan leda till mer och mer splittring och mindre och mindre ­energi och fokus.

    3. Disponera din dag 

    Gör mer komplexa uppgifter när du har som mest energi på dagen och mindre viktiga saker när fokusnivån är lägre. 

    Tipsen i artikeln är hämtade från Johan Bergstads bok Hjärnfokus som bygger på aktuell forskning om hjärnan och mindfulness, kryddat med olika tips för att hantera tillvaron. Foto: Johanna Hanno

    4. Gör en VÄV-lista i början av dagen

    VÄV står för Vad Är Viktigast? Skriv ner tre punkter och håll dig till dem. När vi fångas av något – för det gör vi – kan vi lättare komma tillbaka till det vi vill ägna oss åt om vi har satt detta på pränt.

    5. Träna fokus regelbundet

    Detta kan du till exempel göra genom en övning som heter Powerpausen (se appen Hjärnfokus). Där går vi igenom kroppen med vår egen uppmärksamhet vilket brukar vara vilsamt för många. Övningen är en bra nedvarvare, stärker ditt hjärnfokus och kan också ­underlätta för personer som har svårt att sova. Forskning visar att personer som övar fokus regelbundet är friskare, ­gladare och sover bättre. ­Tankarna vandrar inte lika mycket och minnet förbättras när du är mentalt när­varande.

    Bra hjälpmedel:

    www.hjärnfokus.se står det mer om övningarna som finns i boken. Även appen Hjärnfokus kan vara ett bra hjälpmedel för ökat hjärnfokus i vardagen. Den innehåller 20 ljudspår och drygt hälften av övningarna är fem minuter eller kortare. Appen är gratis första månaden och sedan tillkommer en kostnad. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!