Elva streck, en äggformad figur med stora ögon och någon tänkvärd kommentar, betraktelse eller fundering ur vardagen och receptet för en dundersuccé är klar – i alla fall var det så för Royne Mercurio.

Han är mannen bakom de populära tecknade figurerna Herregud & Co, som han varje kväll lägger ut på Facebook och Instagram.

– Det är surrealistiskt. Bara det att jag har 193 000 följare på Facebook. Det är fler människor än det bor här i Linköping, säger han med ett lite generat leende.

För Royne känns det nämligen fortfarande en aning overkligt. Det som en gång i tiden började som en blogg som i stort sett bara lästes av släkt och vänner har utvecklats till en hel industri där hans figurer säljer böcker, bordsalmanackor och muggar.

– I början var mina figurer mer detaljerade, men efter hand har de stiliserats till att bestå av ett huvud i form av ett ägg och två gula ögon. Någon tyckte att de mest liknade stekta ägg, men istället för att bli ledsen av kritiken vände jag det till något positivt.

Till vardags arbetar Royne som kommunikatör inom Svenska kyrkan i Linköping, där han har en bakgrund som församlingspedagog. Det första fröet till det som skulle bli Herregud & Co såddes när han gick en kurs i webbdesign 2007.

Det inspirerade honom till att starta bloggen, där han skrev om sin vardag och lade ut bilder på familjen.

– Jag skrev om mitt liv och min roll som pappa och valde att kalla bloggen för just Herregud & Co. Det är både ett uttryck för något oväntat och något som har en djupare betydelse.

Några av Roynes teckningar. Illustrationer: Royne Mercurio

Herregud & Co började växa på sociala medier

Bloggen blev inte så framgångsrik, men namnet levde kvar och när Royne 2013 stötte på ett ritprogram till sin Ipad som tilltalade honom började han lägga ut sina tecknade figurer på nätet.

– Man kan säga att bloggen blev en Facebooksida. Det var mest som avkoppling och jag hoppades kunna roa någon. Jag fick lite positiva kommentarer från släkt och vänner, men jag trodde att de kanske bara ville vara snälla, säger Royne med ett skratt.

Sedan bara växte det. Runt 2015 började folk fråga om figurerna fanns i bokform.

– Jag kontaktade då ett förlag som var intresserat. Årets bordskalender är den femte.

Inspirationen till teckningarna hämtar han från vardagen. Det kan vara hemifrån, där han är pappa till en flicka och två pojkar på mellan 15 och 21 år, eller det han snappar upp i nyhetsrapporteringen eller i kön till butikskassan.

– Ett exempel är när vi skulle åka på semester och jag stod med fyra fullpackade resväskor i händerna och frågade min dotter om hon var redo att åka.

– Då tittade hon ner i telefonen hon hade i sina händer och sa: ”Ja, nu har jag 95 procents laddning.” Det blev en rolig bildruta i Herregud & Co, säger Royne.

Han tror själv att orsaken till att Herregud & Co är så uppskattat är att figurerna tar upp det som berör oss alla.

– Det är vardagen jag vill fånga upp. Det handlar om att sprida glädje och hopp men samtidigt mana till lite eftertanke, säger Royne och berättar hur ett test av hushållsostar inspirerade honom till en av hans mest uppskattade teckningar i Herregud & Co.

– Under coronapandemin var det en tidning som under rubriken ”Stort test av hushållsostar” provade smaken på tolv olika ostar. Det vet väl alla, att hushållsostar är kända för att inte smaka någonting, och det hade vi roligt åt vid köksbordet.

Resultatet blev en teckning i Herregud & Co med texten ”Jag kände ingen smak och trodde att jag fått corona, men det var bara hushållsost”.

Bilden Royne publicerade när Ryssland invaderade Ukraina. Illustration: Royne Mercurio

Royne Mercurio vill uppmana till eftertanke

Men Royne kan även låta sina figurer kommentera allvarligare saker och mana till eftertanke.

– Vid krigsutbrottet i Ukraina gjorde jag en bild med texten ”Världen behöver medmänsklighet och värme, inte bomber”. Den delades många gånger på Facebook och Instagram och fick stor spridning.

När terrorattacken i Stockholm skedde våren 2017 lade han ut en bild med en gråtande gubbe som höll i ett hjärta.

Hur kommer det sig då att hans figurer har synts 1,1 miljoner gånger i samband med Swishbetalningar? Jo, när man swishar pengar kan man nämligen välja att skicka med ett litet kort till mottagaren.

Tre år i rad har Swish utsett fem vinnare bland alla kreativa konstnärer som skickat in sina bidrag till deras tävling Årets kort.

Royne var en av vinnarna inför 2022 och hans kärlekshälsning ”Du är guld värd” med två könsneutrala äggfigurer som håller varandra i handen var den näst mest swishade under året.

– I år sitter jag med i Swishs jury som utser Årets pepp 2023. När det handlar om ett kort till Årets pepp ska det vara en hälsning som är riktigt uppmuntrande. Jag deltar själv med en av mina figurer och texten ”Du är en stjärna”.

Under alla åren med Herregud & Co har Royne bara stött på ett par personer som ansett att han hädat och missbrukat Guds namn.

– Det uppvägs av alla positiva kommentarer jag har fått, säger han.

Royne Mercurio

Ålder: 52 år.
Familj: Hustru, två söner och en dotter i åldrarna 15–21 år.
Bor: I lägenhet i Linköping.
Gör: Kommunikatör inom Svenska kyrkan, konstnär.
Aktuell: Varje kväll klockan 21 lägger Royne ut en ny tecknad bild på Herregud & Co på Facebook och Instagram.