• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Det kändes som om golvet gungade

    Jag undrar om det är farligt att kombinera More Woman med Paroxetin? Jag har tagit en halv Paroxetin och en kapsel av More Woman på morgonen. Det står att jag ska ta en kapsel till kvällen också men det vågar jag inte för jag blev yr och det kändes som om golvet gungade och jag var onykter. Har därför dragit ner på Paroxetin och tar en fjärdedel.

    Apotekare Fredrik Hed svarar:

    Nej, det är normalt inte farligt. More Woman är ett kosttillskott som innehåller olika växter, mineraler och vitaminer. Det finns inga vetenskapliga studier på det så det är svårt att säga något om dess effekt. Det är inte heller studerat att kombinera detta med vanliga skolmediciner, som till exempel Paroxetin.

    Paroxetin är ett läkemedel som används för att bland annat behandla depression och ångest, ett så kallat SSRI-preparat.

    Det du beskriver som yrsel, att golvet gungade och att du kände dig onykter kan vara en biverkan av Paroxetin, speciellt om du nyligen började med det. Annars kan det hänga ihop med att du började med More Woman. I så fall tycker jag att det är bättre att minska dosen på More Woman och behålla dosen på Paroxetin, så att du inte blir sämre i din sjukdom. Om yrseln kvarstår ska du prata med din läkare om att sänka dosen av Paroxetin.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!