• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Varför blir jag jämt så nervös?

    Jag är en kille som har nyligen har fyllt 18 år och jag har ett problem som jag tycker är jättejobbigt. Jag är ofta nervös inför olika saker som inträffar eller som jag ska göra. Och det ger mig ångest. Jag vet egentligen inte varför detta inträffar eftersom jag inte tänker några negativa tankar innan. Plötsligt kommer nervositeten bara över mig.

     

    Men mitt största problem är att jag har börjat få en riktigt obehaglig känsla i benen. Jag vet inte om det beror på ångesten, men jag antar det. Jag kan få mjölksyra av att bara trycka på låren och får det alltid när jag går uppför trappor eller vid annan ansträngning. Just fysisk aktivitet verkar trigga igång detta problem och det är oerhört jobbigt eftersom jag spelar fotboll. Jag känner verkligen att jag blir tio gånger sämre, mina ben reagerar mycket långsammare och jag är inte alls lika snabb som jag brukar vara.

     

    Allt detta gör att jag nu vill försöka ta tag i problemet. Vad tycker du att jag ska göra? Jag har hört talas om något som kallas Cushings syndrom, vilket bland annat tydligen kan yttra sig i nedsatt muskelkraft och depression. Kan det vara något sådant jag drabbats av? Snälla ge mig svar. Detta är något jag funderar på hela tiden.

    Psykolog Liv Svirsky svarar:

    Om det du känner i dina ben är en reaktion på ångest och nervositet eller inte är svårt att veta utifrån din korta beskrivning. Jag tycker att du ska vända dig till din husläkare och berätta hur du mår för honom eller henne. Genom att ge hela bilden, det vill säga hur länge du känt som du gör, hur det känns i dina ben, när du brukar bli nervös och hur du brukar reagera, då borde du kunna få hjälp att avgöra om det du lider av är tecken på någon kroppslig sjukdom eller symtom på ångest.

     

    Ångest är mycket vanligt, både hos barn och vuxna. Man räknar med att upp till 20 procent av alla barn och ungdomar någon gång i sitt liv drabbas av någon ångeststörning. Ångest kan beskrivas som en variant av rädsla. Skillnaden mellan ångest och rädsla kan man förenklat säga är, att när man är rädd finns ett verkligt hot, medan man känner ångest trots att det egentligen inte finns någon verklig fara.

     

    Man kan likna det vid ett brandlarm. Ibland går brandlarm för att det brinner, vilket man kan kalla "sanna alarm". Andra gånger går larmet i onödan utan att det brinner och det kan man säga är "falska alarm". Samma sak kan kroppen göra, den kan sätta igång sitt larm vid verklig fara och reagera med rädsla eller sätta igång det fast det egentligen inte finns någon fara, vilket då kallas ångest.

     

    Det larm som vi har i kroppen brukar kallas kamp-flyktmekanismen. Denna mekanism syftar till att kroppen ska bli stark och snabb så att man antingen kan kämpa emot eller fly ifrån det som utgör ett hot eller en fara.

     För att uppnå det sker en hel del saker i kroppen, till exempel dirigeras blodet om till de stora muskelgrupperna som armar, ben och bål, hjärtat börjar slå fortare och andningen ökar. Allt detta är ofarligt och sker i gott syfte, men upplevs ofta som obehagligt av den som har ångest. Många kan till exempel berätta att de trodde att de var allvarligt sjuka, höll på att få en hjärtinfarkt eller till och med dö när de fick ångest.

     

    För den som lider av ångest har kognitiv beteendeterapi (KBT) visat sig vara en mycket effektiv, snabb och bra behandlingsmetod. Om det visar sig, att det du lider av är just ångest kan du hitta behandlare som arbetar med denna metod på www.kbt.nu.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!