Enäggstvillingar är genetiskt lika till hundra procent men kan ändå vara olika både till utseendet och till personligheten. Även tvillingar utvecklas i olika takt men jämförs ofta med varandra vilket kan vara till nackdel för den av tvillingarna som är lite senare i sin utveckling. Ibland tar den starkare av tvillingarna kommandot över sin syster eller bror och detta kan bli utvecklingshämmande för båda två. Omgivningen har alltid en tendens att klumpa ihop de två syskonen som “tvillingarna” och de jämförs med varandra och kommer även att jämföra sig själva med varandra.
Går tvillingarna i samma klass finns det alltså en risk att de blir sedda som “tvillingarna” – både av skolpersonal och klasskamrater. Risken finns att de blir rivaler om kompisarna i klassen och risken finns också att en av dem kan bli ansedd som den “näst bäste” vilket inte är bra för självkänslan. Konkurrensen mellan dem kan alltså bli knivskarp och orsaka problem.
Om tvillingar går i olika klasser minskar man automatiskt risken för att tvillingarna klumpas samman till en enhet och de får lättare att framstå som individer. I olika klasser tror jag också att deras individuella personligheter får bättre utrymme att växa. Läxorna kommer att vara olika och den tvilling som är “duktigast” kan inte glänsa varje gång det varit läxförhör och fått flest poäng eftersom de i olika klasser läser på olika sätt och får olika läxförhör. I olika klasser ökar också möjligheterna att få egna kompisar och tvillingarna får olika input av sin omgivning.
Dina båda systrar tillbringar mycket gemensam tid tillsammans i vardagen och har alltid en bundsförvant och kompis vilket är positivt. Att vara åtskilda under skoldagen tror jag har fler fördelar än nackdelar även om det naturligtvis i många fall fungerar alldeles utmärkt med tvillingar i samma klass.