• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så tränar du hälsosamt i coronatider

    Trots den speciella situation som råder i samhället just nu i och med coronavirusets spridning är det lika viktigt som alltid med motion och frisk luft.

    Så tränar du hälsosamt i coronatider
    Stavgång är en bra aktivitet för att hålla pulsen uppe. Foto: Getty Images

    Fysisk aktivitet är bra för hälsan. Därför rekommenderar Folkhälsomyndigheten att vi fortsätter att röra på oss och ta promenader ute i friska luften, trots den nuvarande situationen. För äldre personer, som bör ta hand om sig lite extra just nu, är det också ofta extra viktigt med träning. Personer över 70 rekommenderas att hålla sig på avstånd från andra människor, men att fortsätta med fysisk aktivitet så gott det går ändå. Det är till exempel inte lämpligt med ett svettigt Friskis-pass tillsammans med andra människor just nu. 

    Så här tränar man då på ett hälsosamt sätt i coronatider? Allra bäst är det med utomhusaktiviteter, som till exempel stavgång och powerwalks. Det här är perfekta aktiviteter att utföra ensam. Om du ändå vill gå tillsammans med någon rekommenderas ett avstånd på 1,5-2 meter mellan er. Karin Nileskog, som är kostansvarig på WW ViktVäktarna, tipsar om hur du får den fysiska aktivitet du behöver i dessa speciella tider:

    1. Pulsen ska upp

    Måttlig aktivitet med Folkhälsomyndighetens mått mätt innebär att pulsen och andningen ska gå upp. En promenad i lugnt tempo kan vara bra för mycket – men räknas alltså inte som motion. För att få upp pulsen och andningen krävs en något mer ansträngande aktivitet, som en powerwalk eller lite snabbare cykeltur. 

    2. Sprid ut aktiviteten 

    För att kunna hålla rätt intensitet och inte slita för mycket på kroppen är det viktigt att du rör på dig flera dagar i veckan och att varje pass varar i minst 10 minuter. Exempel: 30 minuters rask promenad fem dagar/veckan, eller 20-30 minuters löprunda minst tre gånger/veckan.

    3. Sitt inte stilla för länge

    Lyckas du uppfylla ovan rekommendationer? Det spelar ingen roll. Det är fortfarande mycket viktigt att du dagligen tar korta och regelbundna bensträckare för att få in någon typ av muskelaktivitet om du just nu är stillasittande mycket. 

    Du som redan har ett bra träningsprogram du brukar köra kan så klart genomföra det hemma om du har all utrustning som krävs. Foto: Getty Images

    Med andra ord så kommer man långt på vardagsmotion – som också är en favorit hos många svenskar. En Sifo-undersökning som WW ViktVäktarna låtit genomföra visar att 58 procent av de tillfrågade rankar vardagsmotion högst bland olika träningsformer. 

    – Det är många som tvingas ändra på sitt vanliga rörelsemönster nu, och det gör vardagsmotionen viktigare än någonsin för vårt psykiska och fysiska välmående. Vi befinner oss i en oerhört speciell situation just nu – men tack och lov kan de flesta av oss fortfarande vistas utomhus. Promenera med grannens hund, ta en cykeltur, rensa i trädgården… Vad som helst som ger dig lite extra energi och endorfiner, säger Karin Nileskog.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!