• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Yogan hjälper oss hantera vår högkänslighet!

    Känner du dig ibland oförklarligt trött och orolig, smittar andras stress av sig och är du ena stunden glad – bara för att i nästa sekund halka ner i ett avgrundsdjupt hål? Det kan handla om att du är högkänslig – precis som Malin Sandell och Ina Elverljung.

    Yogan hjälper oss hantera vår högkänslighet!

    Malin Sandell var en glad, nöjd och lite drömmande tjej som barn. När hon började högstadiet insåg hon plötsligt att livet var ganska allvarligt och hon drabbades av ätstörningar.

    Ina Elverjung var mer introvert och det tog tid innan hon vågade öppna munnen. Hon lade mycket energi på att känna efter vad andra tyckte och blev ofta trött av stök och bråk i klassen.

    När de två, oberoende av varandra började med yoga, lärde de så småningom känna varandra.

    – Vi märkte att vi hade mycket gemensamt, trivdes i varandras sällskap och bestämde oss så småningom för att starta en yogastudio ihop, säger Malin, som idag jobbar som yogalärare och HSP-terapeut.

    Nu var de båda vännerna visserligen vuxna, men de märkte fortfarande att andras sinnesstämningar påverkade dem, att de blev stressade av andras stress och även om de trodde att "alla" upplevde tillvaron på samma sätt, var det tröttande. 

    – När Svenska Dagbladet publicerade en artikelserie om högkänslighet 2012 var det massor som föll på plats, och både Malin och jag insåg att vi är högkänsliga, säger Ina.

    En aha-upplevelse

    För Malin och Ina var det både en lättnad och en form av aha-upplevelse när de läste om vad högkänslighet innebar – och de insåg att alla människor inte upplever omvärlden på samma sätt som de, även om högkänslighet är relativt vanligt. Man brukar säga att ungefär 20 procent av befolkningen är högkänsliga, resterande 80 procent är det alltså inte. 

    – Tidigare har jag trott att alla känner lika starkt som jag, men att de har hårdare hud och är lite "tuffare" än vad jag är. Nu har jag förstått att det inte handlar om att jag är känsligare eller mesigare än någon annan. Jag känner bara mer, säger Ina. 

    Malin flikar in:

    – Man kan säga att högkänsliga föds med ett nervsystem som är känsligare än hos andra, och dessutom har en hjärna som fungerar lite annorlunda. Högkänsliga uppfattar information och känslor på ett sätt som andra inte lägger märke till. Vi har en starkare magkänsla och intuition och "vet saker" utan att kunna berätta hur. 

    Både Malin och Ina är noga med att poängtera att högkänslighet, eller hsp (highly sensitive person) inte är en diagnos, eller någon form av åkomma man lider av. Nej, det är ett begrepp som psykologen Elaine Aron myntat, och ett personlighetsdrag som hon forskat kring i mer än 20 år. 

    – Rätt hanterat kan HSP vara en välsignelse och en form av magi. För, egentligen är det en välsignelse att ha förmåga att känna så mycket som man gör när man är högkänslig, förklarar Ina.

    Viktigt att bli medveten

    Men då gäller det alltså att hantera sin högkänslighet på rätt sätt. Ett första steg är att bli medveten om att man är högkänslig. 

    Ett bra tips är att försöka rannsaka sig själv och att man lär sig avgöra om de känslor man känner, oavsett om det handlar om stress, obehag eller nedstämdhet, verkligen är ens egna känslor, eller om det är någon annans känslor man tagit på sig.

    – Det kan många gånger räcka att man bara blir medveten om att det är någon annans känslor, då kan man släppa taget på ett annat sätt. Känns det rörigt, då kan man behöva stanna upp och försöka reda ut vem känslorna tillhör, konstaterar Ina. 

    Ett annat viktigt steg är att sluta värdera känslorna: Det är helt okej att vara arg, ledsen, glad. Många gånger syns inte heller den känslostorm som en högkänslig person upplever på utsidan. Det vill säga: Man kan själv känna sig väldigt arg, men för en utomstående ser personen bara … arg ut. Är man högkänslig har man nämligen ofta lärt sig att redan under barndomen dölja känslorna någorlunda. 

    – Dessutom är känslor bara känslor, en form av energi som varken är farliga och konstanta. De går över, konstaterar Malin.

    Stark intuition

    En annan fördel med att vara högkänslig, under förutsättning att man lärt sig hantera sin högkänslighet, är att en högkänslig person ofta har en starkt utvecklad intuition. Vågar man lita på den, kan den till och med fungera som ett slags inre kompass.

    – När Malin och jag insåg att vi var högkänsliga drev vi redan vår yogastudio och arrangerade retreats. Nu föll saker och ting på plats, och vi insåg att vi skulle arrangera retreats och kurser speciellt för högkänsliga, säger Ina. 

    Under sina flera dagar långa retreater finns det möjlighet till samtal, yoga och återhämtning.

    – Det visade sig nästan direkt att det finns ett stort behov av de här retreaterna, och numera håller vi även kurser och andra utbildningar för högkänsliga, berättar Malin. 

    Som högkänslig är det också viktigt att skapa tillfällen för återhämtning. Man blir lite tröttare om man är högkänslig, eftersom sinnet hela tiden är påkopplat. Där kan vandringar i naturen, att vistas i närheten av djur eller yoga vara extra bra. 

    – Högkänslighet är en gåva. Egentligen är det fantastiskt att kunna uppleva livet så intensivt som vi högkänsliga gör, att kunna njuta av att umgås med ett djur, uppleva stark glädje, njuta av naturen och vacker musik, konstaterar Ina.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!