• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Risk för D-vitaminbrist när vintersolen står lågt

    Visste du att det är skillnad mellan solens strålar på sommaren och vintern när det gäller kroppens förmåga att producera D-vitamin? Det är en av anledningarna till att risken för D-vitaminbrist ökar hos oss i Norden under vinterhalvåret. Är det då värt att använda kosttillskott?

    Risk för D-vitaminbrist när vintersolen står lågt

    En stor källa till vårt dagliga intag av D-vitamin kommer från solen, resten kommer från maten. Men under vinterhalvåret räcker det inte att gå ut och fånga några solstrålar för att få i sig den mängd D-vitamin som kroppen behöver. Hur högt solen står påverkar nämligen UVB-strålarnas möjlighet att träffa huden.
     
    Under vintern är vi därför hänvisade till D-vitamin i kosten. Fisk och skaldjur bidrar med en tredjedel av D-vitaminintaget, men även matfett och D-vitaminberikad mjölk, 
fil och yoghurt är viktiga källor.

    Men det kan vara svårt att få i sig 
tillräckligt med 
D-vitamin genom kosten, visar Livs-
medelsverkets 
undersökning om våra matvanor, Riksmaten 2010/2011. Framförallt verkar det vara svårare i de yngre åldersgrupperna och särskilt för unga kvinnor, som har ett högt behov av näringsämnen. Enligt undersökningen får unga och kvinnor i sig mindre vitamin D, folat och järn än rekommenderat.


    HÄR KAN DU LÄSA MER BIOSALMAS D-VITAMIN

    Viktigt för skelettet
    – D-vitamin bidrar bland annat till att upprätthålla immunsystemet och bidrar till en normal benstomme, säger Emil Oldén, livsmedelsagronom och en av grundarna av BioSalma, som tillverkar kosttillskott.
    – Det råder idag delade meningar om hur man upptäckte D-vitaminet och dess betydelse, men det började med att man såg kopplingar till engelska sjukan, rakitis, som 
är en bristsjukdom. D-vitamin fyller en 
central roll då det påverkar cellerna i tarmslemhinnan, så att upptaget av kalcium till skelettet underlättas, säger Emil Oldén.

    Äldre behöver mer
    Det rekommenderade behovet av D-vitamin är 10 mikrogram per dag, enligt Livsmedelsverket. För de över 75 år och de med liten solexponering rekommenderas en högre dos på 20 mikrogram. Idag råder dock delade meningar om vad som är lagom.

    Emil Oldén, livsmedelsagronom och en av grundarna av BioSalma. Foto: Gabrielle Holmberg.

    Viss forskning menar att Livsmedelsverkets rekommendation är absolut minimum. Nivåerna höjdes för ett par år sedan då nya studier visat att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå under våra solfattiga månader.

    Våra depåer av D-vitamin är som högst efter sommarens soldagar och som lägst i februari och mars.
    – För att D-vitamin ska bildas i huden krävs att den träffas av solens UVB-strålar, vilket den bara gör när solen står i minst 45 graders vinkel över horisonten.
    Närmare ekvatorn är det inget problem, men här står sommarsolen bara tillräckligt högt några timmar varje dag. Under vinter-halvåret när solen står lågt går UVB-strålarna inte igenom atmosfären och kroppen pro-
ducerar inget D-vitamin, säger Emil Oldén.


    HÄR HITTAR DU ALLA BIOSALMAS PRODUKTER

    Svårt att fylla på depåerna
    Mellan oktober och slutet på mars kan du alltså inte räkna med att solen fyller på dina depåer av D-vitamin. För att veta att solen står tillräckligt högt för att bilda D-vitamin kan du titta på din skugga när du är utomhus. Om skuggan är lika lång eller längre än du själv tillverkas inget D-vitamin i huden. 

    – Kroppen bildar D-vitamin när du är ute i solen och exponeras för UVB-strålning. Sommartid behöver du inte vara ute långa stunder för att det ska ske. För en person med ljus hy räcker det med cirka 30 minuters sol på armar och ansikte mitt på dagen. Det tar längre tid för personer med mörkare pigment, de kan behöva 5–10 gånger så lång tid i solen för att få samma effekt. På vintern får man inte samma verkan. Det beror på att solen inte tränger igenom atmosfären på samma sätt på vintern som på sommaren, berättar Emil Oldén på BioSalma.
    Men han påpekar också att UVB-strålar når oss oavsett om det är soligt eller molnigt. Det är alltså inte bara en solig sommardag som vi fyller på våra depåer av D-vitamin, det gör vi också en molnig sommardag.


    HÄR HITTAR DU ALLA BIOSALMAS PRODUKTER

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!