• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Övervinn din rädsla: Här är 5 vägar till ett modigare liv

    Om ditt liv styrs av rädsla är det en bra idé att försöka leva lite modigare, menar Rickard Sjöberg, som nu bokdebuterar med Våga vara modig – Vägar till vardagsförändring.

    Övervinn din rädsla: Här är 5 vägar till ett modigare liv
    Foto: Getty Images

    1. Rädd att tala inför människor?

    Formulera mål. Vad vill du uppnå med ditt tal eller din presentation? Var tydlig med målbilden, den är viktig för din motivation.

    • Gör ett experiment. Håll först talet för en vän. Ha ett färdigt manus som du högläser ifrån. Ta sedan om utan manus, med bara stödord. Vilket scenario känns bäst?

    Andas. Ta djupa andetag och öva på att tala långsamt. Var inte rädd för pauser.

    • Fokusera på innehållet. Tänk inte på publikens reaktioner. Var genuint intresserad av ditt ämne och visa engagemang, då blir publiken också intresserad.

    Arbeta med rädslorna. Vad händer om du tappar tråden? Darrar? Flackar med blicken? Svettas? Våga testa och upptäck att du kan hantera dessa rädslor bättre än vad du trodde. Inse vad du har att vinna på att utmana dem.

     

    2. Rädd att säga ifrån?

    Skaffa förebilder. Vi formar vårt agerande efter hur vi ser att andra gör. Ta del av intervjuer, berättelser, biografier och filmer som handlar om civilkurage och låt dig inspireras.

    Var observant. Se dig omkring. Behöver någon hjälp? När och hur kan du ingripa och vad kan du göra?

    Börja i det lilla. Börja praktisera civilkurage i enklare ­situationer för att så småningom arbeta dig upp till allt svårare omständigheter.

    Bygg dina förmågor. Gå olika typer av kurser, utbildningar och delta i aktiviteter, till exempel hjärt-lungräddning, ­konfliktlösning eller självförsvar, som kan stärka din förmåga att hjälpa andra.

    Fundera över vilka risker du är villig att ta. Vad kan du bidra med i världen? Vad vill du
    bidra med? Vad är ditt kall? Vilka ­risker är du i så fall beredd att ta för att uppfylla det?

    LÄS ÄVEN: Rickard Sjöberg om civilkurage: "Lyckas långt ifrån alltid"

    3. Rädd att misslyckas?

    • Kom ihåg att du klarar mer än du tror. Tänk på saker tidigare i livet som inte gått så bra, hur hanterade du dem? Påminn dig själv om att du är kompetent att klara av saker, även när det går åt skogen.

    • Vad är viktigt på riktigt? Definiera dig inte bara efter dina handlingar, utan efter vem du är. Fundera över dina värderingar och vilken sorts person du vill vara.

    • Hitta en inre försvarare. Vem får eller har fått dig att känna dig trygg i livet? Vad skulle den personen säga till dig och göra just nu när du behöver tröst?

    • Fokusera på det som gick bra. Det så kallade "kikarperspektivet" gör att vi tenderar att förstora upp en enskild ­negativ händelse till något gigantiskt. Öva att bryta kikar­perspektivet och se helheten
    i stället.

    • Vad är det bästa som kan hända? Eftersom vår hjärna är en problemlösningsmaskin behöver vi även träna den att processa positiva saker. Gymnastisera den och öva den att tänka på allt som faktiskt kan gå bra!

     

    4. Rädd när det verkligen gäller?

    • Äg ditt ämne. Var påläst och förbered dig noga inför en ­uppgift.

    • Utsätt dig för nya utmaningar. Det är ett sätt att tänja dina gränser och för varje utmaning du klarar ökar ­chansen att du ska klara även nästa.

    • Slappna av och visualisera. Lugnet ger dig ­beredskap för att lättare stå ut med anspänningar och utmaningar.

    • Acceptera nervositeten, det kan bli bra ändå. Du kan få jobbet du vill ha trots att du blev röd i ansiktet på anställningsintervjun.

    • Att misslyckas är bra. Du behöver inte måla upp värsta scenariot, men om du tror att ­något ska lösa sig på första försöket lägger du ribban på för hög höjd. Betrakta i stället ett ­misslyckande som ett sätt att lära.

     

    5. Rädd för främlingar?

    • Möt de andra. Undvik inte okända, sök i stället kontakt. ­Umgås med människor som ger positiv erfarenhet. Om dina ­negativa fördomar bryts leder det till något positivt.

    • Sprid inte myter och fördomar. När du gång på gång tar del av sådana berättelser bekräftas samhällets dominerande fördomar. Sprid icke-stereotypa berättelser i stället, för ökad empati.

    • Läs på. Bildning som främjar tolerans mellan grupper kan handla om allt från omvärldskunskap till statistik.

    • Skapa gemensamma mål. Vi tenderar att gilla människor vi ­exponeras för, så länge erfarenheten är positiv. Varför inte sätta ihop ett korplag bestående av människor med exempelvis olika etnicitet, hudfärg, religion och tillsammans jobba för att slå ­konkurrenterna?

    • Lyft nyttan. Exempelvis kan arbetsplatser med högre grad av mångfald bli mer kreativa och produktiva, något som givetvis är till ömsesidig nytta för alla inblandade.

    Källa: Våga vara modig – Vägar till vardagsförändring av Rickard Sjöberg

    Rickard Sjöberg bokdebuterar med Våga vara modig.
    Foto: John Guthed

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!